Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
vizual54

Råd angående skrovskada

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Var och tittade på en båt idag, rep objekt där drevet inte funkar och priset på båten är därefter. 
Men upptäckte också att det fanns en skada på kölen in i glasfibern. När jag petade runt där var det tydligt fuktigt. 
Ägaren visste tydligen inte om skadan och trodde att han kan ha kört med den åtminstone förra säsongen, potentiellt fler. Tydligt är ju att det är en gammal skada som är spacklad.

Båten har inte varit i i år och alltså legat på land sen i höstas. Hur lång tid kan det ta för laminatet att torka upp?

Borde det inte varit torrt vid det här laget. Eller kan det vara så att det bara är regnvatten som runnit längs skrovet och dagg som gör att det är fuktigt. 
Vågar man slå till på båten om man får den för rätt pris? Säg att jag skulle slå till på den vad skulle vara bästa sättet att angripa skadan?
Slipa bort ordentligt område och låta torka tills i vår för att sedan bygga upp med nytt laminat och epoxi?


 

IMG_2280.jpeg

IMG_2279.jpeg

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av båt?

Är det en mindre roddbåt/snurrebåt skulle jag inte vilja ha den till skänks ens. Finns så mycket som är ok på marknaden för ett par tusenlappar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en 6m bow rider med 3.0 Mercruiser. 
Priset är som sagt ganska lågt redan pga problemet med drevet. Även om jag skulle behöva köpa ett nytt drev är priset ok. 
känns som ett kul projekt då jag aldrig haft inombordare tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är ju varför den gått sönder där. Vilka andra överspacklade skador finns som har samband med denna. Det ser ju ut som om skadan går rakt igenom.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Han lät uppriktigt förvånad över skadan när jag påpekade den. Så mycket möjligt att den uppstått med tidigare ägare. 
Den är varken stor eller djup så det är jag inte så orolig för. Mer att glasfibern varit blottad länge och sugit åt sig allt för mycket vatten så det inte går att torka ut. 
 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-15 vid 21:07 skrev vizual54:

- - -
Den är varken stor eller djup så det är jag inte så orolig för. Mer att glasfibern varit blottad länge och sugit åt sig allt för mycket vatten så det inte går att torka ut.

Att glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna.

 

Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris.

 

Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv.

 

Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/19/2024 at 12:36 AM, Lintott said:

Att glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna.

 

Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris.

 

Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv.

 

Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för.

Tack för utförligt svar. Var precis något sådant jag behövde. Tyvärr hann båten bli såld. Hade nog varit ett kul projekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland har man turen på sin sida. Eller nåja, vi får väl se hur det blir med det. 
Hur som helst så dök båten plötsligt upp på blocket igen och snabb som en iller slog jag jag till på den. 
Blir förhoppningsvis en fortsättning på den den här tråden då det blir dax att laga skadan. 
Blir transport hem av båten på söndag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då var båten hemma sedan i söndags. 
Dessvärre tror jag att jag ett rätt stort problem på halsen då det är ganska blött i skadan under båten. Tycker det är blötare nu än vad det var när jag tittade på den i augusti. Behöver lite råd och tips på hur jag ska gå vidare. 
Själva skadan är egentligen inga konstigheter bara yttersta lagret det är lite skavt i och knackar jag med en hammare runt tycker jag det låter stumt och bra.

Men var kan vattnet komma ifrån?

Båten har stått på land sen förra hösten så hade det kommit från att den legat i vattnet med skadan borde det väl ha varit ganska torrt vid det här laget?
Kan vattnet komma uppifrån?

Tyvärr finns inget sätt att komma åt att titta och känna mellan skrovet och linern. 
Det ser ut ungefär såhär i båten
IMG_2553.thumb.jpeg.7d4d29d491afb39c5ebbf45065539b0c.jpeg

Längst fram är en stor balja för förvaring i fören. Den verkar vara en separat del som sitter ihop med linern. 
Sedan kommer en förvaringslucka i durken med en dyvika i som mynnar ut i ett mellanrum mellan ”baljan” som tanken ligger i och förvaringen. Dock finns ett hål i framkant på baljan för tanken så vatten som släpps ut från dyvikan i förvaringsluckan borde rinna vidare ut under tanken för att sen komma ut i motorrummet ut genom den vanliga dyvikan i akterspegeln. Har kollat med en endoskopkamera och eventuellt vatten kan inte ta någon annan väg vad jag kan se. Men kanske kan en del vatten sippra ner till skrovet om det står där länge 🤔 Å andra sidan vore det väl väldigt korkat att sätta en dyvika där då. 
Har lyft på luckan till tanken men blev inte klokare av det. 

Såhär ser det ut vid tank och förvaringsluckan. I botten på den kan man se dyvikan. 
IMG_2546.thumb.jpeg.75e6b8be0a3bc8801b9a1445270d5fb6.jpeg
IMG_2554.thumb.jpeg.2d31312378f4059be69e2cc7f9a79d29.jpeg
 

Frågan är vad som är nästa steg. Hur ska jag torka upp skrovet bäst? Går det på något sätt att suga ut fukten med vacuum?

 

En tanke är att kanske lyfta tanken och se om man kan ta upp en inspektionslucka i linern under den för att se om man blir klokare. Men jag har ändå svårt att tänka mig att vatten skulle kunna ta sig uppifrån och komma ut i skadan. Är det ens möjligt?


Nu ligger hon med presenning, viket hon inte gjort under vår och sommar, så att regnvatten inte kan rinna längs med skrovet till den öppna glasfibern. 
Ska man ta vinkelslipen och slipa bort det skadade och lite runt omkring för att få lite bättre uppfattning om det bara är fuktigt just där där glasfibern är uppfransad. Ska ladda upp bilder på själva skadan i morgon.


Det börjar ju nalkas vinter, hur ska man tänka där? Antar att det är stor risk för frostsprängningar? Men om vattnet kommer från att båten legat i med skadan öppen så har det ju redan gått åtminstone en vinter med fukt i skadan. Är det hög tid att hitta ett varmförråd för vintern?
 

Oj, det blev ett långt inlägg med mycket spekulationer. Det är är ett område jag har väldigt lite erfarenheter av. Skulle vara mycket tacksam för era tankar och tips om det hela. 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev vizual54:

Då var båten hemma sedan i söndags. 
Dessvärre tror jag att jag ett rätt stort problem på halsen då det är ganska blött i skadan under båten. Tycker det är blötare nu än vad det var när jag tittade på den i augusti. Behöver lite råd och tips på hur jag ska gå vidare. 
Själva skadan är egentligen inga konstigheter bara yttersta lagret det är lite skavt i och knackar jag med en hammare runt tycker jag det låter stumt och bra.

Men var kan vattnet komma ifrån?

Båten har stått på land sen förra hösten så hade det kommit från att den legat i vattnet med skadan borde det väl ha varit ganska torrt vid det här laget?
Kan vattnet komma uppifrån?

Tyvärr finns inget sätt att komma åt att titta och känna mellan skrovet och linern. 
Det ser ut ungefär såhär i båten
IMG_2553.thumb.jpeg.7d4d29d491afb39c5ebbf45065539b0c.jpeg

Längst fram är en stor balja för förvaring i fören. Den verkar vara en separat del som sitter ihop med linern. 
Sedan kommer en förvaringslucka i durken med en dyvika i som mynnar ut i ett mellanrum mellan ”baljan” som tanken ligger i och förvaringen. Dock finns ett hål i framkant på baljan för tanken så vatten som släpps ut från dyvikan i förvaringsluckan borde rinna vidare ut under tanken för att sen komma ut i motorrummet ut genom den vanliga dyvikan i akterspegeln. Har kollat med en endoskopkamera och eventuellt vatten kan inte ta någon annan väg vad jag kan se. Men kanske kan en del vatten sippra ner till skrovet om det står där länge 🤔 Å andra sidan vore det väl väldigt korkat att sätta en dyvika där då. 
Har lyft på luckan till tanken men blev inte klokare av det. 

Såhär ser det ut vid tank och förvaringsluckan. I botten på den kan man se dyvikan. 
IMG_2546.thumb.jpeg.75e6b8be0a3bc8801b9a1445270d5fb6.jpeg
IMG_2554.thumb.jpeg.2d31312378f4059be69e2cc7f9a79d29.jpeg
 

Frågan är vad som är nästa steg. Hur ska jag torka upp skrovet bäst? Går det på något sätt att suga ut fukten med vacuum?

 

En tanke är att kanske lyfta tanken och se om man kan ta upp en inspektionslucka i linern under den för att se om man blir klokare. Men jag har ändå svårt att tänka mig att vatten skulle kunna ta sig uppifrån och komma ut i skadan. Är det ens möjligt?


Det börjar ju nalkas vinter, hur ska man tänka där? Antar att det är stor risk för frostsprängningar? Men om vattnet kommer från att båten legat i med skadan öppen så har det ju redan gått åtminstone en vinter med fukt i skadan. 
 

Det blev ett långt inlägg. Skulle vara mycket tacksam för era tankar och tips om det hela. 

Utgå inte från att gamla plastdyvikor håller tätt. Det kan läcka både via dålig tätning (är o-ringen hel?) och via dålig tätning från monteringen (eller åldrad tätningsmassa). Det sitter  ett antal skruvar runt kanten till luckan, är de tätade?

 

Det kan nog finnas vatten på ett antal ställen mellan skrov och innerliner om båten stått med vatten inne i båten en längre tid. Om det finns distansmaterial i båten så kan även det ha blivit blött (det finns en del trådar om reparation av båtar med blött distansmaterial så gör lite sökningar).

 

Min ide om arbetsgång:

 

Hindra mer vatten från att komma in i båten - täck den.

 

Se till att få ut så mycket vatten det går från utrymmet mellan skrov o innerliner. Om det finns dyvika i aktern så försök luta båten bakåt så vattnet rinner ut. Eventuellt kan du t.o.m. borra hål i lågpunkten för att få ut vattnet (du kommer att ha en del plastning o gelcoatarbete så ett litet hål till kommer inte att betyda så mycket). Om du borrar under vattenlinjen där du ska måla bottenfärg så blir det inte så mycket polerande av topcoaten/epoxyn efter igenplastning. Du kan även vara rätt hårdhänt i att frilägga skadan under kölen för att kunna se omfattningen av kommande plastning och om det är friskt laminat längre in i skadestället.

 

Torka ur kvarvarande fukt. Vaccumsug och värme kan hjälpa till att få bort fukten. Torkning av blöt glasfiber kan ta tid så låt det gärna stå med god ventilation över vintern. Ju mer fukt du får bort innan det blir minusgrader desto mindre risk för (fortsatt) frostsprängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar!

 

Jag tror inte båten stått med vatten i sig, det finns inga tecken på det på insidan i mattor etc. Båten är upptagen och placerad på bockar med bra lutning av varvet den låg på. Dyvikan har varit urskruvad sen den togs upp, fick gå rota efter den i kranen där gubben som har varvet förvarade alla dyikor till de upptagna båtarna :)

Det kan möjligvis vara så att det stått en del vatten i förvaringsluckan i durken, men borde inte varit några enorma mängder. 

Men det vore ändå skönt att på något sätt få veta om distansmaterialet är blött eller ej. Kanske det skulle gå att borra upp ett hål i innerlinernern där den är limmad mot skrovet under motorn.

 

Båten ligger nu på trailer som är uppallad i fram så det är bra lutning på den och som sagt täckt med presenning så de bitarna är check 👍.

Tanken var att förvara båten i en lada under vintern så den kommer stå torrt och fint. Eller är det värt att jaga en uppvärmd plats för att lagra den i?

 

Borra hål i lågpunkten? Menar du genom skrovet? Det skulle i så fall vara där skadan är. Problemet är att det inte går att komma åt uppifrån när man sen ska lägga igen det.

Ska se om jag hinner gå på lite med vinkelslipen idag runt skadan och få lite bättre uppfattning om hur det ser ut.

 

Finns det vacuumsugar för detta ändamål eller är det att uppfinna något som gäller. Kanske någon här på forumet som fixat ihop något smart. 
Hittade någon som gjort en lösning med värmefilt och vacuumpump från en mjölkningsmaskin 😀 på en båt med osmosis

 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har blivit dåligt med båtmeck på sista tiden. 
Men igår och idag har jag i alla fall hunnit lite. 
Har nu slipat bort en del runt skadan bara för att konstatera att det läcker rätt bra om den. Dvs att den släpper en droppe då och då. 
Har också, kunnat konstatera, vilket kanske inte kom som någon överraskning, att det är en hel del vatten mellan skov och innerlinern. Har en pallbock framme under trailern och när jag lyfte bort den och ställde ner trailern på marken kunde man höra ett tydligt swosch av vatten som flyttades från akter till fören. 
Och nej, det är inte bensintanken för den har jag tömt och plockat ut idag och ljudet är kvar 😩

Men jag kan inte lista ut hur vattnet har kommit dit. Hittar ingenstans det finns en passage ner för vattnet. Dyvikan i förvaringsboxen och passagen till utrymmet för tanken är fortfarande huvudmisstänkta i brist på annat. 
Men nu gäller det att få ut vattnet på något bra sätt. Är inte supersugen på att borra i skrovet. Planen är att efter jag fått ur vattnet att köpa en vacuumpump och en silikonvärmematta för att få bort det vatten som är glasfibern. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra hål i skadan och försök få till den som lägsta punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Igår tog jag upp ett hål i botten på förvaringsutrymmet i durken och pumpade ut ca 20 liter vatten. Trodde nog det skulle vara mer, men utrymmet mellan inner linern och skrovet är ganska litet.

Screenshot_2024-09-19_at_22_57_53.thumb.png.16d9af7a27cc4a56b4729e8d93a223ad.png

Har inte fått själva inspektionsluckan än så vet inte exakt hur stort hål jag behöver ta upp, därför ser det ut som det gör just nu :)

Genom att stoppa en svamp antingen i främre delen eller aktre och sedan luta båten åt olika håll kunde jag få ut det sista vattnet som pumpen inte fick upp.

Nu sitter en värmefläkt som båser upp på det skadade stället på utsidan och en luftavfuktare i båten med en slang som blåser ut den avfuktade luften mellan skrov och linern.

932404492_Screenshot2024-09-20at18_23_25.thumb.png.7f3bb289df6376f2869ff12be4e9f893.png

 

Såhär såg det ut innan jag tömde ut vattnet. Det är där det ser lite rött ut som det är fuktigt. Inte hunnit kolla idag hur det ser ut tyvärr.

Screenshot_2024-09-19_at_22_58_17.thumb.png.2074885afd78a6f4c381d74333048c07.png

 

 

 

Quote

Borra hål i skadan och försök få till den som lägsta punkten.

Känns lite drastiskt att borra hål i skrovet. Hur lägger man igen hålet när jag inte kan komma åt från insidan?

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ca 2 dygn med luftfuktaren inne i båten och värmefläkten på utsidan är skadan snustorr. 

Kommer nog inte hinna plasta något i år då temperaturerna börjar krypa neråt. Verkar tyvärr ut som det är slut på finvädret nu.

Blir att slipa lite mer och förbereda för att plasta i vår. Känns jäkligt skönt att det inte är något vatten i skadan inför vintern men det blir nog en hel del att göra i vår. Skulle ju verkligen vilja komma på hur vattnet kommer in mellan skrov och durk så det går att hindra till nästa år.

Screenshot_2024-09-23_at_21_02_22.thumb.png.4c4bac0d4ecb54e0d7f625ce77d01b6e.png

 

Byggde ett par bockar så det ska bli lätt att jobba under båten, de blev ganska rejäla 😀

Screenshot_2024-09-23_at_21_07_35.thumb.png.9b2f8743d5cb55af8a1933a5cf107970.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-09-20 vid 18:31 skrev vizual54:
Citat

Borra hål i skadan och försök få till den som lägsta punkten.

Känns lite drastiskt att borra hål i skrovet. Hur lägger man igen hålet när jag inte kan komma åt från insidan?

Det är inte så drastiskt som det låter!

Du har ju redan ett hål att laga så ett till gör ju varken till eller från.

 

Det är inte särskilt svårt att laga plastbåtar så länge det inte rör sig om sandwish-konstruktioner. Jag var 16 år när hag lagade min första plastskada.

 

Googla på reparera plastbåt eller liknande så kommer du att få bra beskrivningar hur man gör, både i text och som videor.

 

Det finns en bra bok som heter Vårda din plastbåt.

Begagnad, https://www.bokborsen.se/?f=1&qi=9789189564626

Ny, https://www.bokfynd.nu/9789172236493/varda-din-plastbat-handbok-renovering-och-underhall/

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gör hålet runt kan montera en vattentät inspektionslucka. Du vet aldrig när du skall ner och kolla igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om boken, beställde ett ex direkt. Blir perfekt att ha något trevligt att läsa under den kalla årstiden. 

 

Har väl så småningom börjat komma ur förnekelsestadiet och börjat inse att laminatet såklart är skadat rakt igenom, hur skulle annars vattnet komma från insidan till utsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, anuba said:

Om du gör hålet runt kan montera en vattentät inspektionslucka. Du vet aldrig när du skall ner och kolla igen.

Absolut, det var hela tanken. Men det fanns inget mått på hur stort monteringshålet behövde vara på den lucka jag beställt så är tvungen att vänta på att luckan kommer innan jag kan göra hålet runt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-23 vid 21:09 skrev vizual54:

Efter ca 2 dygn med luftfuktaren inne i båten och värmefläkten på utsidan är skadan snustorr. 

Kommer nog inte hinna plasta något i år då temperaturerna börjar krypa neråt. Verkar tyvärr ut som det är slut på finvädret nu.

Blir att slipa lite mer och förbereda för att plasta i vår. Känns jäkligt skönt att det inte är något vatten i skadan inför vintern men det blir nog en hel del att göra i vår. Skulle ju verkligen vilja komma på hur vattnet kommer in mellan skrov och durk så det går att hindra till nästa år.

- - -

Du verkar ha fattat galoppen: Börjat i tid så det är helt torrt tills det är dags att reparera skadan!

 

Vatten har en otrolig förmåga att hitta otäta skarvar, en dåligt tätad skruv, ett beslag där tillverkaren snålat med tätningsmedel eller att tätningsmedlet skadats o släppt, en dålig skarv mellan skrov och innerliner där vattnet kan krypa in (vatten kan av kapillärkraften krypa uppåt för att sedan rinna ner på insidan) o.s.v. 

 

Du ska självklart leta efter uppenbara riskställen och försöka åtgärda upptäckta läckage. Men du kommer aldrig att vara säker på att ha hittat alla ställen. Förbered dig på att det kan fortsätta att komma in mindre mängd vatten och skapa istället en möjlighet att bli av det vatten som krupit in. En dyvika i t.ex. akterspegeln är rätt vanligt i många båtar. Vid vinteruppläggningen skruvas dyvikan ur så vattnet kan rinna ut från utrymmet mellan skroven. Du verkar vara på gång att installera en inspektionslucka och den kan fungera på samma sätt med skillnaden att vattnet måste pumpas/svampas ut ur båten. Se bara till att tätningen på luckan fungerar annars har du ett nytt ställe där det kan läcka in....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Lintott said:

Du verkar ha fattat galoppen: Börjat i tid så det är helt torrt tills det är dags att reparera skadan!

 

Vatten har en otrolig förmåga att hitta otäta skarvar, en dåligt tätad skruv, ett beslag där tillverkaren snålat med tätningsmedel eller att tätningsmedlet skadats o släppt, en dålig skarv mellan skrov och innerliner där vattnet kan krypa in (vatten kan av kapillärkraften krypa uppåt för att sedan rinna ner på insidan) o.s.v. 

 

Du ska självklart leta efter uppenbara riskställen och försöka åtgärda upptäckta läckage. Men du kommer aldrig att vara säker på att ha hittat alla ställen. Förbered dig på att det kan fortsätta att komma in mindre mängd vatten och skapa istället en möjlighet att bli av det vatten som krupit in. En dyvika i t.ex. akterspegeln är rätt vanligt i många båtar. Vid vinteruppläggningen skruvas dyvikan ur så vattnet kan rinna ut från utrymmet mellan skroven. Du verkar vara på gång att installera en inspektionslucka och den kan fungera på samma sätt med skillnaden att vattnet måste pumpas/svampas ut ur båten. Se bara till att tätningen på luckan fungerar annars har du ett nytt ställe där det kan läcka in....

Det skumma på den här båten är att en bit innan akterspegen så möts inner liner och skrov. Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln så är den ovanför inner liner och det finns alltså inget sätt för eventuellt vatten mellan inner liner och skrov att komma ut.

Förrän nu då med min inspektionslucka som kom på plats idag.

Screenshot_2024-09-24_at_22_22_20.thumb.png.54fa60d6045660ea6ec336c1ec276c4d.png

Runt hål, eller så gott som i alla fall.

1282708843_Screenshot2024-09-24at22_23_13.thumb.png.7fecb21ca4c46ef8112db79c823d0ba1.png

Inget snålande med silikon så det borde hålla tätt.

 

Ska ta bort dyvikan i botten på förvaringslådan och sätta dit en ny samt gå över alla skruvar i durken, tex soffa, lock till tank, länspump etc. Det är de enda ställena jag kan komma på där vatten har en chans att ta sig ner.

 

Funderar lite på vad man ska använda för matta tills när det är dags att laga. Tittade på någon som rekommenderade 1708 matta som verkade smidigt då den både har en biaxial del och en chop strand del. Inte letat jättemycket men en snabb sökning har inte gett några träffar på sådan matta på ställen man enkelt kan handla från. Men det borde väl går lika bra att varva en biaxial på typ 600 g/m2 och en chop strand på ca 200-300 g/m2? 

Har ju svindålig koll på detta, enda plastningen jag gjort var när jag lagade fören på en gammal motorbåt men då använde jag bara ett par lager 300 g/m2 chop strand matta. 

 

Sedan är ju frågan om man ska använda epoxi eller polyester? Har inte riktigt bestämt om jag ska epoximåla båten eller ej. Men då det mesta av bottenfärgen är borta så kanske det är läge att slipa bort resten och dra på epoxi på hela. 

Redigerad av vizual54
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln" ska naturligtvis vara "så lågt det går". Fick tydligen lite oväntad hjälp med stavningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nog bestämt mig för att det kommer bli en epoximålning av båten.

Förra ägaren hade inte målat på ett par år så den har i princip varit täckt av havstulpaner vid upptagning förra hösten. Han hade påbörjat att skrapa bort dem men det fanns fortfarande stora sjok kvar när jag köpte den. Har fått bort resten men trots medel så kommer jag ändå behöva slipa nästan hela botten för att få bort alla rester av havstulpanerna. Då kan jag lika gärna passa på att slipa bort all bottenfärg ner till gelcoaten när jag ändå är igång.

Prövade först med biltemas färgborttagning men det vart mest ett kladd som fick skrapas av så gott det gick. Men det gick inte att skrapa bort allt så slipning krävdes ändå med resultatet att pappren sattes igen fort.

Kör med excenterslipen kopplad till dammsugaren med 40 papper där det är målat med primer och färg ner till primern sen 80 papper för att få bort primern. På de ställen där det inte är målat med primer tänkte jag prova med 120 först och se hur det funkar. Men man kanske ska köra 80 papper direkt så det blir bra fäste för epoxin.

Screenshot_2024-10-02_at_16_19_47.thumb.png.09d4b99b870fd3e79ac53d3962f88a37.png

 

Med tanke på den framtida epoxibehandligen så blir det nog så att jag lagar skadan med lamineringsepoxi också. Ser ev ut att kunna vara lagat lite precis för om denna skada och då slipper jag fundera på om den ev är lagad med epoxi.

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vizual54:

Kör med excenterslipen kopplad till dammsugaren med 40 papper där det är målat med primer och färg ner till primern sen 80 papper för att få bort primern

Det normala är väl att man börjar med grovt papper och sedan ev. går till finare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sådär då, efter ett par kvällar under båten så är hela botten på båten slipad. Lite småställen att gå på för han längs vattenlinjen men det får vänta till i vår. Gick ändå fortare än vad jag tänkt mig när man väl körde på.

Nu får botten vara tills i vår då det blir dags att laga skadan och sedan epoxmålningen. Blev lite sugen på att ha vit botten nu när man såg den utan den svarta färgen. Men det blir väl tyvärr svårt att få samma vit. Med en svart snobbrand kanske det inte gör något om det inte är exakt samma 🤔

Aja, har ju ett tak på mig att fundera över det.

Lutar just nu mycket åt att det blir NM Lamineringsepoxi för att laga skadan och sedan NM Böldspärr för epoximålningen.

Screenshot_2024-10-11_at_17_43_11.png

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev vizual54:

Sådär då, efter ett par kvällar under båten så är hela botten på båten slipad. Lite småställen att gå på för han längs vattenlinjen men det får vänta till i vår. Gick ändå fortare än vad jag tänkt mig när man väl körde på.

Nu får botten vara tills i vår då det blir dags att laga skadan och sedan epoxmålningen.

- - -

 

 

 

Screenshot_2024-10-11_at_17_43_11.png

Den ser ju racig ut!

 

Hur såg skadan ut när du hade slipat ner en bit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar mycket trevlig. Ser väldigt mycket fram emot när den kan komma i vattnet

Det blev inget mer slipande av skadan, var lite lätt less på att slipa när jag var klar med bottnen 😀. Får uppdatera tråden i vår igen när jag går på att laga skadan. Ska dagarna tyvärr köra ner båten till klubben då min fru av någon anledning inte tycker att det är någon bra ide att ha en båt stående på garageuppfarten över vintern, eller faktiskt inte överhuvudtaget. 

Så nu växlar jag över till att lyfta motorn och montera bort skölden för genomgång i garaget över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev vizual54:

då min fru av någon anledning inte tycker att det är någon bra ide att ha en båt stående på garageuppfarten över vintern, eller faktiskt inte överhuvudtaget. 

Konstig uppfattning, men det är nog bäst att göra som hon säger. ;)

 

2024-10-13 vid 20:15 skrev vizual54:

Lutar just nu mycket åt att det blir NM Lamineringsepoxi för att laga skadan och sedan NM Böldspärr för epoximålningen.

NM Böldspärr är i stort sett samma sak som NM Lamineringsepoxi + pigment.

 

Om du ska lägga på någon annan bottenfärg ovanpå spärrskikten kan du lika gärna använda NM Lamineringsepoxi som böldspärr. Om du ska skippa traditionell bottenfärg så är NM Böldspärr bättre.

 

Läs min tråd om våra (och även andras) erfarenhetet av epoxibehandling av botten och hur det funkar över tid här.

 

Det jag tänker på nu är detta.

  • Sliprepor efter 40-papper fylls ut av NM Lamineringsepoxi, så det behövs inget finlir före målning. Vi slipade med för fint papper.
  • Om man rollar på epoxin går det fort att få på den, men man bör efterstryka med pensel för att få en slät yta. Utan efterstrykning blir ytan lite vågig och med efterstrykning blir den faktiskt helt slät.
  • Bäst blev det när man vågade/lyckades rolla på så mycket epoxi att det nästan började rinna och sedan efterstrykning på det.
  • Det var väldigt trevligt att ringa till Nils Malmgren och fråga saker och man lärde sig mycket.
  • Vatten är epoxins fiende nummer ett innan den har härdat. Vi blev klart försenade pga. regn, hög luftfuktighet och osäkerhet om det ev. var lite fuktigt på det kalla skrovet. Efter en kall natt är skrovet kallt och fukten i luften kondenserar på skrovet.
  • Planera ingen särskild sjösättningsdag. Är vädret emot dig behöver du känna lugnet att det här får ta den tid det tar för att det ska bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-13 vid 20:15 skrev vizual54:

Blev lite sugen på att ha vit botten nu när man såg den utan den svarta färgen. Men det blir väl tyvärr svårt att få samma vit. Med en svart snobbrand kanske det inte gör något om det inte är exakt samma 🤔

Bry dig inte om vad fiskarna och havstulpanerna tycker om din botten. Se till att det som är över ytan ser bra ut.

 

En svart snobbrand tror jag räcker och annars går det ju att lägga till en vit "snobbrand" under den svarta som gör att det ser bra ut i vattenlinjen när båten ligger i vattnet.

 

I planande fart tror jag varken du eller någon annan kommer att se om det är lite avvikelser i kulör.

 

Med det sagt så gulnar epoxi med tiden, så om du lägger på NM Lamineringsepoxi på den vita botten du har kommer det att se bra ut år ett och kanske år två, men sedan kommer botten att börja se mera beige ut. Det funkar på en segelbåt, men på en planande motorbåt blir det nog tyvärr synligt och kanske inte så snyggt. NM Böldspärr är säkert tänkt att lösa det problemet.

 

Sedan tycker jag man ska komma ihåg att när jobbet är gjort har man en bra grund att stå på om man vill lägga på någon bottenfärg framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/16/2024 at 9:58 AM, Mackey said:

Konstig uppfattning, men det är nog bäst att göra som hon säger. ;)

 

NM Böldspärr är i stort sett samma sak som NM Lamineringsepoxi + pigment.

 

Om du ska lägga på någon annan bottenfärg ovanpå spärrskikten kan du lika gärna använda NM Lamineringsepoxi som böldspärr. Om du ska skippa traditionell bottenfärg så är NM Böldspärr bättre.

 

Läs min tråd om våra (och även andras) erfarenhetet av epoxibehandling av botten och hur det funkar över tid här.

 

Det jag tänker på nu är detta.

  • Sliprepor efter 40-papper fylls ut av NM Lamineringsepoxi, så det behövs inget finlir före målning. Vi slipade med för fint papper.
  • Om man rollar på epoxin går det fort att få på den, men man bör efterstryka med pensel för att få en slät yta. Utan efterstrykning blir ytan lite vågig och med efterstrykning blir den faktiskt helt slät.
  • Bäst blev det när man vågade/lyckades rolla på så mycket epoxi att det nästan började rinna och sedan efterstrykning på det.
  • Det var väldigt trevligt att ringa till Nils Malmgren och fråga saker och man lärde sig mycket.
  • Vatten är epoxins fiende nummer ett innan den har härdat. Vi blev klart försenade pga. regn, hög luftfuktighet och osäkerhet om det ev. var lite fuktigt på det kalla skrovet. Efter en kall natt är skrovet kallt och fukten i luften kondenserar på skrovet.
  • Planera ingen särskild sjösättningsdag. Är vädret emot dig behöver du känna lugnet att det här får ta den tid det tar för att det ska bli bra.

Aha, den tråden hade jag missat. Den ska jag se till att läsa.

Jag pratade med NM epoxi häromveckan och enligt dem så går lamineringsepoxin inte att lägga lika tjocka lager som böldspärren och kräver därmed fler lager. Men i princip går den lika bra att lägga om man gillar att slipa. Det gör inte jag.

Tack för alla bra tips. Det känns som man ska ha lite tur eller snarare vara beredd på att snabbt kunna måla båten när vädret ser ut att vara stabilt några dagar i följd. Som tur är har jag inget bråttom med denna båten, den 

Har med stor behållning tittat på youtubekanalen Båtbygget, han rollade NM böldspärr och sedan eftersök och fick ju en otrolig finish på målningen så det blir nog att köra på den metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...