Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Brandten

Högtryckstvätt vs båtbottentvätt?

Rekommendera Poster

Innan jag drar upp båten (en Yamarin 5150) på trailer i helgen och kör antingen till högtryckstvätten vid macken eller båtbottentvätt (inkl sjösättning i närheten av tvätt) så undrar jag helt enkelt om det blir riktigt bra resultat med båtbottentvätt eller om man lika gärna kan stå på macken med högtrycken? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ju inte riktigt samma resultat i en båtbottentvätt som med högtryckstvätt/skrubbning på land.

Du kommer tex. inte riktigt hela vägen bak till akterspegeln när du kör båtbottentvätten, och det är ju egentligen där det är viktigast att tvätta en planande båt.

Och själva akterspegeln blir ju inte tvättad alls i en båtbottentvätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev No_jah:

Du får ju inte riktigt samma resultat i en båtbottentvätt som med högtryckstvätt/skrubbning på land.

Du kommer tex. inte riktigt hela vägen bak till akterspegeln när du kör båtbottentvätten, och det är ju egentligen där det är viktigast att tvätta en planande båt.

Och själva akterspegeln blir ju inte tvättad alls i en båtbottentvätt.

Dåså. Då införskaffar jag en bra borste och kör upp på macken (10 min) istället för till bottentvätt (1h). 👌

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, särskilt om du har båten på land så känns det dels väldigt omständligt att först sjösätta för att tvätta den i borsttvätten istället för att tvätta den ordentligt med högtryckstvätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...