Yamarin-79 1 Postad 14 Augusti Bogis (sidepower EB40) stendöd helt plötsligt. Klickar i kontaktorn men inte ett liv i motorn. Ström finns fram till motorn. Någon som har några värdefulla erfarenheter att dela med sig av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 15 Augusti (redigerade) Kontaktorn kan med tiden oxidera rejält på kontakterna, då de är rätt öppna. Har även varit utför att anslutningarna på kontaktorn (främst flatkabelstiften) korroderat så illa att de nästan gått av. Kan naturligtvis även vara motorn, kolen t ex. Är det mycket svart damm kring motorn ? Om du knackar på motorn med en hammare och sedan försöker köra, skillnad ? Men oavsett, försök mät om det kommer spänning från kontaktorn till motorn när kontaktorn "klickar" och verkar dra. Då vet du om det är den eller om du skall lyfta "locket" (bakänden) av motorn. Redigerad 15 Augusti av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin-79 1 Postad 15 Augusti Tack! Har putsat de kontakter jag åt utan att demontera motorn och det hjälpte inte. Hjälper heller inte att knacka på motorn. Inget svart damm såvitt jag kan se. Ska se om jag kommer åt att mäta mellan kontaktor och motor om jag kan hitta vilka kontakter det är…..På de grova kablarna från batteriet är det ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 15 Augusti 18 timmar sedan skrev Yamarin-79: Bogis (sidepower EB40) stendöd helt plötsligt. Klickar i kontaktorn men inte ett liv i motorn. Ström finns fram till motorn. Någon som har några värdefulla erfarenheter att dela med sig av? Hur vet du att det finns ström fram till motorn? Inte så att du menar spänning? Ström flyter när något t ex bogisens motor om den nu är hel (Eller om det stavas boggisen.) är ansluten till en spänningskälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin-79 1 Postad 15 Augusti Jo menar spänning 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 15 Augusti (redigerade) För den oinvigde så flyter ström när det finns spänning över en sluten krets. Nu undrar jag om man inte kan baxa ett batteri till bogisen och ansluta detta högst tillfälligt med startkablar? För att kolla om motorn går ö h t. Givetvis bör man väl lossa en av de grova kablarna som går mellan bogis och kontaktor först. För det är väl bara två grova kablar som går till bogpropellerns motor? Redigerad 15 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 15 Augusti Förutsatt att elmotorn inte roterar(rembrott eller brytpinne) och att batteriet lämnar mer än 9,5 V, så hade jag tagit av blå och grå kabel(styrbords och badbords rotation) på kontaktorn . Satt mätinstrumentet direkt på polerna vid elmotorn , därefter lägg på jord ifrån svart kabel på kontaktorn (y-koppling erfordras) till flatstift för grå respektive blå anslutning på kontaktorn och läst av om du har spänningsfall över kontaktorn. Får du ingen spänning alls men tydligt hör att kontaktorn drar så är felet i kontaktorn . Om du har ett styr-relä under kontaktorn så går du förbi det om du tjuvar jord direkt till kontaktorn enligt ovan. Antar att det inte är termistorn för då drar inte kontaktorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 16 Augusti Om inte TS redan har manual och inte minst elschema över SE40 så finns det bl.a. här: https://yachtaidmarine.com/wp-content/uploads/documents/marine-thrusters/Side-Power-Thruster-SE40_125S-IP-Ignition-Protected.pdf Tror TS behöver det, då vi nog nu betat av alla "standardfel"/quick fixes.... 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Augusti (redigerade) Kollade lite snabbt på schemat. Bara undrar med den lilla kunskap jag har kvar, hur man får bogpropellerns motor att byta rotation rent elektriskt? Batteriminus är ju konstant ansluten till A1 på motorn. Behövs det ingen polvändning på motorns matning? Redigerad 16 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 16 Augusti Genom att sätta olika polaritet på lindningspaketet till vänster: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 16 Augusti Så här ser det egentligen ut med fyra anslutningar och varierande fält överlindningarna. Sen har väl TS en SidePower EB40...? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Augusti (redigerade) 2024-08-15 vid 17:26 skrev Hybro: Nu undrar jag om man inte kan baxa ett batteri till bogisen och ansluta detta högst tillfälligt med startkablar? För att kolla om motorn går ö h t. För det är väl bara två grova kablar som går till bogpropellerns motor? Ursäkta. Inte tillämpligt att göra så. Kryper tillbaks in i min håla. Detta var mer avancerat än jag trodde. Styra rotationens riktning med fältlindningar. Redigerad 16 Augusti av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin-79 1 Postad 16 Augusti (redigerade) @Hybro😂👍. @NW355 mycket bra tips. Tack för det. Konkreta felsökningsförslag för specifik modell uppskattas. Skall prova. Problemet är att det mesta av kablaget (dock ej styrning av rotation) sitter under motorn så det är riktigt knepigt att komma åt. Och ja det är en EB40 jag har och kopplingsschema har jag. Fortsättning följer! Redigerad 16 Augusti av Yamarin-79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Augusti Hoppa över det jag skrev om startkablar... Om du kan göra resistansmätningar när allt är strömlöst / utan spänning, bör det gå att kolla om det är avbrott i motorns fält- och rotorlindningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin-79 1 Postad 22 Augusti Verkar vara kortslutning i motor. Den ger spänning åt bägge håll oavsett om man kör vänster eller höger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 22 Augusti 46 minuter sedan skrev Yamarin-79: Verkar vara kortslutning i motor. Den ger spänning åt bägge håll oavsett om man kör vänster eller höger. Har du kortslutning i motorn skulle säkringen flyga all världens väg eller kablaget brinna upp (om du inte har säkring). Gissar snarare på avbrott. T ex kol som kanske är slut ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin-79 1 Postad 22 Augusti Ja det känns rimligt att säkringen skulle gå vid kortis. Får demontera skruva isär för att kolla kol, etc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser