Ainars 10 Postad 14 Augusti Hej! Undrar om det finns någon som råkat ut för liknande läckage. Jag var på väg hem från skärgården idag och hörde att länspump gick i gång. Väl i hamnen såg jag att det läcker vatten precis under vattenfilterhuset, V g s bild med pilen. Vad kan det vara för fel där? Är det något som man kan reparera själv? Motor är en VP AQAD41B. Tack på för hand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 581 Postad 14 Augusti Ser ut som ett (vad jag förstått) Volvo Penta filter, d.v.s. svart burk med anslutningsrör i koppar. Har hört det är ett vanligt fel på dessa filter att de börjar läcka i anslutningen där kopparrören går igenom plasten. Har likadant själv men mitt håller tätt än så länge. Eftersom kopparrören bara är typ pressade genom plasten (dvs ingen packning eller annan tätning) så är det nog svårfixat och byte är nog det som gäller. Antagningar från min sida, så hoppas någon annan här på forumet kan bekräfta eller dementera🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 14 Augusti Sitter en fyrkants gummi tätning i var ända på kopparröret. En mot pumpen och en mot plasten på filterhuset. Mot plasthuset ska en stålbygel hålla rören på plats. Det händer att plasten spricker dock. Om du åtgärdar med båten i vattnet så tänk på att sjön kommer kanske in när du tar av röret på pumpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 15 Augusti Måste man ta lås även kopparöret från impellerhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 15 Augusti Hej igen! Tänkte återskapa läckaget och kolla hur snabbt rinner vatten ned från undersidan av sjövattenfiltret men blev förvirrad. Motorn var igång i ca 15 minuter (förtöjd i hamnen) men det var snustort kring filtret. Kollade kring alla rör och det var tort. Till o med kollade alla bordsgenomföringar och hittade inget misstänksamt. Det är dock faktum att det finns nu lite vatten i motorrummet och jag såg ju igår hur droppade det ned från undersidan av filtret. Kan det vara så att det läcker bara när man kör med ca 3000 varv/min men läcker inte vid tomgång? Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 15 Augusti Högre flöde vid högre varv och då ökar mottrycket också. Om båten är i sjön och drevet(antaget 290DP-A/B) inte har en fungerande sjövattenventil(bild) på insidan av skölden så ha koll på hur högt sjön står i sjövattenfiltret innan du lossar något. Ta loss stålbygeln som håller vattenrören upp i sjövattenfiltret. Släpp bultar som håller filtret och lirka det uppåt medan du håller kvar röret som går ner i sjövattenpumpen. Byt gummitätningar och kontrollera plasten för sprickor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 16 Augusti 16 timmar sedan skrev Ainars: Hej igen! Tänkte återskapa läckaget och kolla hur snabbt rinner vatten ned från undersidan av sjövattenfiltret men blev förvirrad. Motorn var igång i ca 15 minuter (förtöjd i hamnen) men det var snustort kring filtret. Kollade kring alla rör och det var tort. Till o med kollade alla bordsgenomföringar och hittade inget misstänksamt. Det är dock faktum att det finns nu lite vatten i motorrummet och jag såg ju igår hur droppade det ned från undersidan av filtret. Kan det vara så att det läcker bara när man kör med ca 3000 varv/min men läcker inte vid tomgång? Vad tror ni? Hej, Jag har haft motsvarande problem på en av mina AQAD40b - vid flesökning har det varit kruttorrt men efter provtur har det kommit vatten. Som tidigare sagts - ta bort filterhållaren och ersätt gummipackningen. Det kan vara förvånandsvärt svårt att få ihop så använd något bra smörjmedel. Sedan när du testar - prova att gasa upp motorn tillfälligt för att öka flödet - det hjälpte mig. Som tidigare sagts: Om impellerpumpen sitter under vattenytan - stryp vattentillförseln innan du plockar isär /Christian 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Augusti 2024-08-14 vid 20:54 skrev Boanjohan: Ser ut som ett (vad jag förstått) Volvo Penta filter, d.v.s. svart burk med anslutningsrör i koppar. Har hört det är ett vanligt fel på dessa filter att de börjar läcka i anslutningen där kopparrören går igenom plasten. Har likadant själv men mitt håller tätt än så länge. Eftersom kopparrören bara är typ pressade genom plasten (dvs ingen packning eller annan tätning) så är det nog svårfixat och byte är nog det som gäller. Antagningar från min sida, så hoppas någon annan här på forumet kan bekräfta eller dementera🙂 Jag bekräftar. Jag tycker även att dessa sjövattensilar inte är bra i sin grundkonstruktion. Dels kan det läcka" som skrivits vid rören, dels kan det inre sladdriga locket bli skevt och då läcker det antingen in luft, eller ut vatten beroende på om silen är ansluten före eller efter pumpen. Och sedan är det lätt att skruva på locket fel i gängorna och då läcker det då också. I min förra båt bytte jag till en genomskinligt sjövattensil som kom från antingen Vetus, eller om det var från Sleipner. I nuvarande sitter originalsilen kvar, sannolikt litet läckage där också, eftersom det finns rinningar som ärjat på kopparrören. Men... om det inre locket pajar kan man ersätta det väldigt enkelt. Förutsättningen är dock att det finns en lösgodisbutik i närheten. Lösgodis levereras till butikerna i rätt så praktiska plastlådor som butikspersonalen brukar skänka bort, lådorna kan användas till mycket ombord (sedan brukar dom lukta gott, i ordets båda betydelser. Men det är locket till dessa lådor man använder, där skär man ut cirkelformade bitar med samma diameter som originalllocket. Detta kan då ersätta originalet, två stycken brukar vara bra att placera högst upp i silens kanister, alltså sjövattenfilterbehållaren. Sedan kan man lägga litet vaselin eller annat fett på silens gummiring, då brukar det bli tätt 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser