Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
U6k

Parsun 6hk stannar när den blir varm

Rekommendera Poster

Parsun årsmodell 2014 (tror jag), 6hk, 4-taktare. Startar ganska enkelt men stannar när den blir varm och går ej att få igång innan den har svalnat. Det tar 10-15 minuter innan den blir för varm. Efter att den har svalnat startar den på första draget. Ju varmare den blir desto lägre varv kan man köra med, till slut går den inte alls. Vad säger expertisen? Är det nåt fel som man kan fixa själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det dra runt den enkelt med startsnöret när den stannat eller går den väldigt trögt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går enkelt, och den startar på första eller andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det lätt att dra runt motorn med snören även direkt när motorn stannat, alltså när den fortfarande är varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev U6k:

Det går enkelt, och den startar på första eller andra.

Du skrev att den inte startar alls när den stannat utan att du måste vänta tills den blivit kall.

 

När just stannat och inte startar, går den lätt eller trögt att dra runt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte kolven/kolvarna nyper då motorn blir varm så kan det vara tändspolen som är bristfällig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev zurdu:

Om inte kolven/kolvarna nyper då motorn blir varm så kan det vara tändspolen som är bristfällig.

Jag tänkte att den värmenyper med beskrivningen i första inlägget. 

 

En tändspole som krånglar gör inte att motorn går långsammare och långsammare. Den kommer starta och stanna med korta intervall. 

 

Det kan ju också vara att den får mindre och mindre bränsle. Undertryck i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Eld-:

Du skrev att den inte startar alls när den stannat utan att du måste vänta tills den blivit kall.

 

När just stannat och inte startar, går den lätt eller trögt att dra runt då?

Det går lika lätt som när den är kall.

 

Först trodde jag att det var tändstiftet, men den går lika bra/dåligt oavsett byte. Så min teori nu är att det är nåt termostat eller nåt sånt. Jag vet inte hur mycket avancerad elektronik det är på en sån liten motor, men i värsta fall är det nån datorbox som måste bytas. I bästa fall nån enkel grej som man kan byta själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Eld-:

Jag tänkte att den värmenyper med beskrivningen i första inlägget. 

 

En tändspole som krånglar gör inte att motorn går långsammare och långsammare. Den kommer starta och stanna med korta intervall. 

 

Det kan ju också vara att den får mindre och mindre bränsle. Undertryck i tanken?

Undertryck, ja kanske, men skruven är ju öppen och den startar på det när den är kall.

 

Jag kör förresten med den inbyggda tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar kylningen förövrigt, har du bra skvallerstråle? Om motorn blir väldigt var så behöver det ju inte vara så att den nyper, men det kan var så att bensinen förångas innan den passerat förgasaren.

 

Du kan ju testa om det gör någon skillnad att köra utan motorkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, U6k said:

Undertryck, ja kanske, men skruven är ju öppen och den startar på det när den är kall.

 

Jag kör förresten med den inbyggda tanken.

Om du kör den igen så öppna tanklocket direkt när den stannat. Då märker du om det är undertryck. Tycker symptomen stämmer på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag fått tillfälle att testa lite mer. Resultatet blev att den startade (dock efter många ryck) och gick som en klocka. Det jag gjorde var att göra rent tändstiftet efter ett antal startförsök och rätt var det var så gick den igång. Jag körde utan kåpa till en början. Efter ca 20 minuter så stannade jag den med dödmansgrepp och sen startade den på första. Jag satte på kåpan medan den gick och så fick den gå 10-15 minuter till. Sen stannade jag den igen och så fick den stå i ett par timmar. Den startade direkt efter det på första. Bra stråle hela tiden, inte särskilt varmt vatten heller. Tanklocket var på men med öppen skruv hela tiden. När jag hade stannat den första gången så skruvade jag av tanklocket för att kolla undertryck, men det var inte nåt sånt alls.

 

Så just nu kan jag inte direkt säga att det är nåt fel, verkar gå som förväntat.

 

Skall sägas att jag har inte kört med extern tank än, och just nu kör jag den i hink så jag kan inte lägga i växel och belasta den. Men så här långt verkar allt ok.

 

Jag får nog tacka alla för nedlagd tid och tips och säga case closed tills vidare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...