Gå till innehåll
måndag 30 september 2024
gunnarjaco

Elfel Ryds 23 WA

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 23 WA (2005) där plötligt all el, utom mätarna och startmotorn, har dött. Det innebär att till exempel lanternor, länspump, trimplan, vinrutetorkare, belysning mm. har lagt av. Jag funderar på om det finns någon gemensam säkring för detta och var man i så fall hittar den. Det står inget om sådant i manualen tyvärr.
Tacksam för alla kloka svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många batterier har du ombord?

Kan det vara så att det finns två batterier, ett till motorns funktioner och ett till "allting annat"? Startbatteri och förbrukningsbatteri.

Isåfall har du felet i förbrukningebatteriets krets, kolla huvudbrytare/batteriavskiljare, kolla att polskorna är ordentligt åtdragna för att ge fullgod kontakt. Mät batterispänningen.

Det är väl där du kan böja at felsöka. Klart att det kan finnas/skall finnas en huvudsäkring, följ kablarna från batteriet/batterier och se vad dom tar vägen, så hittar du nog en säkring om det nu finns en sådan, den borde sitta i direkt anslutning till batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input. Jag har bara ett batteri men någonstan "på vägen" bör det finnas en koppling till "allting annat" och där kanske man kan hitta en säkring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev gunnarjaco:

Tack för bra input. Jag har bara ett batteri men någonstan "på vägen" bör det finnas en koppling till "allting annat" och där kanske man kan hitta en säkring.

Jag brukar ju skriva här att 80-90% av sådana här elfel brukar man kunna härleda till kontaktproblem någonstans i elsystemet. Sannolikt förgrenar sig elsystemet någonstans vid pluspolen eller en kopplingsplint, där en gren går till  motorn och en annan till övriga båtens elsystem, börja att felsöka där. Sedan är det ju minussidan också, och det är likadant där.

Eftersom det är så många saker som inte fungerar är det ju då lätt att tro att det är en säkring som löst ut, kabelbrott eller kontaktproblem någonstans i början av elsystemet, antingen på plus- eller minussidan.

Sedan kan du ju mäta på ingående pluskabel till säkringsdodsan. Och likadant på minussidans plint, den senare kan ibland vara ihopbyggd med säkringsdosan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittad den väl gömda säkringcentralen inne i batteriutrymmet på din WA?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...