skippeer 416 Postad 14 Augusti Skall ha med lite gästseglare ombord och funderar på märkning på dyneema linor hur hårt det skall spännas initialt. Fungerar det med spritpenna/white board penna? Vill inte skada linan och att det inte regnar bort dag 2. Har nog nål och ”segeltråd” liggande i någon stuv som plan B. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 337 Postad 14 Augusti Jag tror nog det blir svårt att få färg att fästa långsiktigt. Mitt tips är färgglad sytråd som man "väver in" massvis varv/kryss med en mindre stoppnål. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 14 Augusti Spritpenna bör ju sitta ett tag tycker jag, men se till att linan suger åt sig ordentligt med färg. Whiteboardpenna fungerar troligtvis inte lika bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 337 Postad 14 Augusti 20 minuter sedan skrev No_jah: Spritpenna bör ju sitta ett tag tycker jag, men se till att linan suger åt sig ordentligt med färg. Whiteboardpenna fungerar troligtvis inte lika bra. Dyneema är av samma material som vanliga plastskärbrädor. Testa hur bra spritpennan fäster på en slät del av en sån skärbräda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 135 Postad 14 Augusti (redigerade) Nyss taglat ankarlinan, med svart bindtråd. En tagling vid 10 meter, två vid 20 o s v. Ankarolinan sydde jag på liknande sätt. Ska Du ha tillfälligt ifall det skämmer, så rekommenderar jag Hockeytape, sån som de har till klubborna. Redigerad 14 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 416 Postad 14 Augusti Tack för tipsen, börjar med CD märkpenna och ser hur det håller. Dyneema tampen går genom en avlastare så tejp lossar nog tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 451 Postad 15 Augusti Tagla eller sy i ytterhöljet är väl bäst tycker jag. Då sitter det och går även att ta bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 337 Postad 15 Augusti 9 minuter sedan skrev Mackey: Tagla eller sy i ytterhöljet är väl bäst tycker jag. Då sitter det och går även att ta bort. Jag tänkte att det var nakna linor, men nu när du säger det, så är det kanske med hölje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 16 Augusti On 8/14/2024 at 1:35 PM, skippeer said: Tack för tipsen, börjar med CD märkpenna och ser hur det håller. Dyneema tampen går genom en avlastare så tejp lossar nog tyvärr Sätt märkningen så den syns tydligt en bit innan avlastaren då. Man lär sig snabbt vilket avstånd mellan märkningen och avlastaren som är "bäst". Möjligen kan du även sätta ett märke på däck under tampen vid avsett läge så blir det ännu tydligare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 856 Postad 18 Augusti Jag har märkt lite tampar med olika framgång. Treslagna förtöjningstampar har sytts med färgad tråd för att få rätt längd direkt när de läggs på knapen. Det har suttit i rätt många år men börjar blekna lite. Dessa linor är solexponerade hela sommarsäsongen då de är permanent schacklade vid bryggplatsen. Ett par treslagna förtöjningstampar har märkts med tuschpenna. Numera går det endast att sjönja märkningen. En flätad blyad ankarlina märktes med tuschpenna för att veta hur mycket lina som var ute. Det finns inte ett spår kvar av den märkningen. Denna lina ligger mestadels uppringlad inne i ett stuvfack men märkningen försvann trots det. Slutsats: För permanent märkning så har endast isydd färgad tråd fungerat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser