Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
Gfreddy

Renovera Cheva 350

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en marinkonverterad Cheva 350 i min båt (med Bravo 2 drev) som jag inte vet något om! inte heller den jag köpte av.

 

Den har tuffat och gått hela sommaren men har inte känts riktigt bra.

 

Den varvar inte mer är 3800 varv, den drar en hel del olja samt att det skramlar och låter en del från motorn.

 

Tar upp båten i veckan och tänker ta ur motorn och "renovera" i vinter.....har aldrig skruvat på en V8 över huvud taget....men är envis och får väl anses lite småhändig i alla fall 🙂 (men utan direkt kunskap om motorer)

 

Vad tycker ni att jag skall byta ut utan att veta mer än ovan...som sagt vet inte mer  än detta. OBS! har gjort trycktest och det var bra på alla cylindrar.

 

Tacksam för alla förslag/hjälp!!

 

Mvh

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta går inte att svara på innan motorn är isär.

I bästa fall ringar, lager och oljepump, hona cylindrarna.

Byta samtliga packboxar och kamdrivning.

Slipa ventiler och byta tätningar.

I sämsta fall byta allt och borra blocket, billigare att köpa ett longblock

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så kikar du på motorn om det är en Vortec eller ej.

Det ser du enklast på bultarna som håller insuget mot topparna.

Rak ner = Vortec (Horisontalt)

Snett ner = Gamla modellen (Diagonalt)

 

Vortec-motorer har mer hästkrafter (ca 45) och bättre vrid.

Det är topparna och insuget som skiljer.

Så har de en gammal motor så försök få tag i Vortec-toppar (1996 - 2007) och nytt insug och förgasare.

Sen går båten som ett skott 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Gelis said:

Detta går inte att svara på innan motorn är isär.

I bästa fall ringar, lager och oljepump, hona cylindrarna.

Byta samtliga packboxar och kamdrivning.

Slipa ventiler och byta tätningar.

I sämsta fall byta allt och borra blocket, billigare att köpa ett longblock

 

1 hour ago, Gelis said:

Detta går inte att svara på innan motorn är isär.

I bästa fall ringar, lager och oljepump, hona cylindrarna.

Byta samtliga packboxar och kamdrivning.

Slipa ventiler och byta tätningar.

I sämsta fall byta allt och borra blocket, billigare att köpa ett longblock

 

44 minutes ago, Janne_G said:

Och så kikar du på motorn om det är en Vortec eller ej.

Det ser du enklast på bultarna som håller insuget mot topparna.

Rak ner = Vortec (Horisontalt)

Snett ner = Gamla modellen (Diagonalt)

 

Vortec-motorer har mer hästkrafter (ca 45) och bättre vrid.

Det är topparna och insuget som skiljer.

Så har de en gammal motor så försök få tag i Vortec-toppar (1996 - 2007) och nytt insug och förgasare.

Sen går båten som ett skott 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack intressant då har jag redan lärt mig en del 😃

tar gärna emot mer input 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte är sötvattenkyld, så kolla efter rost invärtes innan du lägger tid och pengar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen mer som har någon input?

 

Tacksam för allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn inte orkar varva ur så kan det vara värt att kolla så att du har någrlunda rätt stigning på propellern, så du inte står där i vår med en nyrenoverad motor som fortfarande inte orkar varva som den skall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte lite samma, även om jag köpte ny propeller tills i år...men valde helt enkelt samma som satt på (som inte var så vacker..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...