Gfreddy 9 Postad 14 Augusti Hej Jag har en marinkonverterad Cheva 350 i min båt (med Bravo 2 drev) som jag inte vet något om! inte heller den jag köpte av. Den har tuffat och gått hela sommaren men har inte känts riktigt bra. Den varvar inte mer är 3800 varv, den drar en hel del olja samt att det skramlar och låter en del från motorn. Tar upp båten i veckan och tänker ta ur motorn och "renovera" i vinter.....har aldrig skruvat på en V8 över huvud taget....men är envis och får väl anses lite småhändig i alla fall 🙂 (men utan direkt kunskap om motorer) Vad tycker ni att jag skall byta ut utan att veta mer än ovan...som sagt vet inte mer än detta. OBS! har gjort trycktest och det var bra på alla cylindrar. Tacksam för alla förslag/hjälp!! Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Augusti Detta går inte att svara på innan motorn är isär. I bästa fall ringar, lager och oljepump, hona cylindrarna. Byta samtliga packboxar och kamdrivning. Slipa ventiler och byta tätningar. I sämsta fall byta allt och borra blocket, billigare att köpa ett longblock 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 96 Postad 14 Augusti Och så kikar du på motorn om det är en Vortec eller ej. Det ser du enklast på bultarna som håller insuget mot topparna. Rak ner = Vortec (Horisontalt) Snett ner = Gamla modellen (Diagonalt) Vortec-motorer har mer hästkrafter (ca 45) och bättre vrid. Det är topparna och insuget som skiljer. Så har de en gammal motor så försök få tag i Vortec-toppar (1996 - 2007) och nytt insug och förgasare. Sen går båten som ett skott 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 14 Augusti 1 hour ago, Gelis said: Detta går inte att svara på innan motorn är isär. I bästa fall ringar, lager och oljepump, hona cylindrarna. Byta samtliga packboxar och kamdrivning. Slipa ventiler och byta tätningar. I sämsta fall byta allt och borra blocket, billigare att köpa ett longblock 1 hour ago, Gelis said: Detta går inte att svara på innan motorn är isär. I bästa fall ringar, lager och oljepump, hona cylindrarna. Byta samtliga packboxar och kamdrivning. Slipa ventiler och byta tätningar. I sämsta fall byta allt och borra blocket, billigare att köpa ett longblock 44 minutes ago, Janne_G said: Och så kikar du på motorn om det är en Vortec eller ej. Det ser du enklast på bultarna som håller insuget mot topparna. Rak ner = Vortec (Horisontalt) Snett ner = Gamla modellen (Diagonalt) Vortec-motorer har mer hästkrafter (ca 45) och bättre vrid. Det är topparna och insuget som skiljer. Så har de en gammal motor så försök få tag i Vortec-toppar (1996 - 2007) och nytt insug och förgasare. Sen går båten som ett skott 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 14 Augusti Tack intressant då har jag redan lärt mig en del 😃 tar gärna emot mer input 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 14 Augusti Om den inte är sötvattenkyld, så kolla efter rost invärtes innan du lägger tid och pengar på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 14 Augusti Absolut! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 15 Augusti Ingen mer som har någon input? Tacksam för allt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 47 Postad 15 Augusti Om motorn inte orkar varva ur så kan det vara värt att kolla så att du har någrlunda rätt stigning på propellern, så du inte står där i vår med en nyrenoverad motor som fortfarande inte orkar varva som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gfreddy 9 Postad 15 Augusti Tänkte lite samma, även om jag köpte ny propeller tills i år...men valde helt enkelt samma som satt på (som inte var så vacker..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser