Hybro 1 161 Postad 14 Augusti , 2024 (redigerade) Köpte båten med helrenoverad YSM12 2007. Den motorn går under namnet "Skramlar". Minns inte hur motorn lät de första åren. Senaste åren har dock oljuden blivit högre. Både mer högfrekvent och nästan bankande vid vissa varvtal. Även vid tomgång. Alltid gått mycket bra. Ni ska veta att jag sökt orsakerna till oljuden många gånger. - Hade storstädning av stuvfacken. Upptäckte en lucka längst ned i babords stuv. Den hade jag glömt. Och vad hittade jag där? - En femtonkilos fyrarmad dragg och några andra metallföremål. Nu är detta stuvfack helt tömt! Och motorljudet har deffinitivt ändrat karaktär. Från störande till njutbart. 😇 Redigerad 14 Augusti , 2024 av Hybro 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 14 Augusti , 2024 Enkla lösningar gillar jag. Många goa minnen av min YSE12G som satt i en Scampi 30. Bla lite skrammel från kedjan som gick från axeln med handveven, när generatorn gav upp kunde sambon och jag veva igång motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser