Gå till innehåll
onsdag 11 september 2024
rejas

"Durrande" vid vissa varv

Rekommendera Poster

Så var vi tillbaka efter drygt sju veckors segling. Höst- och vår-båten har legat still vid bryggan under tiden och är inte bottenmålad så en tvätt var på sin plats.

 

På vägen ut körde vi på 3000 varv och det gick 18 knop och drog 2l/M. Efter vi skrapat hela båten gick det knappt 28 knop och drog 1.1l/M på samma varvtal :-).

 

So far so good.

 

Men... När vi närmade oss hamnen och sänkte farten började det "durra" rejält vid ca 1500 till 2000 varv (kanske även lite högre). Det var som kraftiga vibrationer med ganska låg frekvens. Det kändes rejält i hela båten och under fötterna. Motorn går hur rent som helst och vibrationerna kommer både när man accelererar och retarderar och håller konstant fart inom det området. Jag accelererade även motorn i neutral och jag tycker mig ha uteslutit motorn.

 

Propellern såg helt fin och blank ut och inget har hänt med båten vad vi vet. Felet kan ha funnits när vi åkte ut men vi kanske inte märkte det då båten då gick så tungt. Felet fanns inte där i våras i alla fall.

 

I låga farter och i höga farter märks inte felet men i just ca 1500-2000 varv skakar hela båten.

 

Mercruiser 4.3l och Alpha One Gen II.

 

Jag har googlat lite och propeller och stödlager brukar föreslås men undrar vad den samlade expertisen på Maringuiden säger ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppföljning.

 

Googlande och funderande gjorde att jag misstänkte propellern. Lite skumt att propellern får problem medan båten ligger still. Men ändå. Vi har en till propeller så vi åkte ut till samma sandbank där vi badat och skrapat båten och tog ett dopp till, bara till knäna denna gång, och bytte propeller.

 

På vägen hem var symptomen helt borta och båten gick hur mjukt och fint som helst. Slutsats, propellern var boven.

 

Mig veterligen har propellern aldrig varit emot något annat än vatten. Nåja, kanske lite lera eller sand någon gång, men inget hårt i alla fall.

 

Finns heller inga skador eller nagg på något av bladen och symptomen passa inte heller riktigt på en skev propeller eftersom det var så tydligt när de började och slutade.

 

Min lekmannaslutsats blir att det måste vara navet i propellern som slirar. Att vulkningen har släppt. Vet inte om den kan vara "orund" eller ha någon sorts splines eller så som orsakar den hoppiga gång som blev. Det var alltså inte så att propellern slirade och motorn rusade utan med som att hela båten liksom hoppade fram.

 

Jag tycker mig också kunna se på navet att det uppkommit en mer tydlig gräns mellan gummit och nästa material, men det kan vara inbillning. Kan ha varit så jämt.

 

Det blir i alla fall till att lämna in propellern. Bifogar bilder för den nyfikne. Rapporterar igen när jag fått domen på propellern.

20240817_115801.jpg

20240817_115835.jpg

20240817_115842.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stödlager nämns.

Om det då är en rak axel, så är det inte helt omöjligt än att det behövs en linjering.

 

Alltså justera motor och backslag rakt mot propelleraxeln.

 

Men det beror på hur axeln s a s är kopplad till backstage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en beskrivning hur det ser ut i just din båt, från backslaget till propeller kan ju vara bra.

Ta då med alla detaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Så en beskrivning hur det ser ut i just din båt, från backslaget till propeller kan ju vara bra.

Ta då med alla detaljer.

 

37 minuter sedan skrev Hybro:

Alltså justera motor och backslag rakt mot propelleraxeln.

Men det beror på hur axeln s a s är kopplad till backstage.

 

@Hybro, den där propellern sitter nog på ett drev. Och TS skriver ju också:

2024-08-13 vid 20:55 skrev rejas:

Mercruiser 4.3l och Alpha One Gen II

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart sitter stödlagret, som nämns, i ett drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet har jag som sagt isolerat till propellern. Jag säger ingenstans att jag har ett stödlager utan att stödlager och propeller är det som kommer upp när jag googlat runt på symptomen. Jag bytte propeller och problemet försvann.

 

Propellern är helt oskadad och har inte varit med om några våldsamheter vad jag vet så huvudmisstänkt är propellernavet. Jag kommer att lämna in propellern lite senare i höst då jag har en annan att åka på säsongen ut.

 

Skall man vara riktigt petig så finns det väl ett stödlager i skölden. :-).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Vart sitter stödlagret, som nämns, i ett drev?

På Penta sitter det/ dem( äldre har två och nyare ett) i ”struten” eller sprängkåpan, om man pratar bilspråk och jag gissar att det är något liknande på Mercruiser, en axel mellan svänghjul och drevsköld som är stödd av lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...