Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
yodabaggins

Skrovvinklar, gång i grov sjö o.s.v.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag blir nog aldrig klok på detta, men det vore intressant att bolla med andra och försöka komma fram till vad som egentligen är vad i djungeln av båtfabrikat, V-skrov och mjuk gång i hårt väder.

 

Jag har precis köpt en ”ny” (för mig) båt och från att ha tittat på en gaaaammal Ryds 530 GT styrpulpet så blev det till slut betydligt dyrare daycruiser istället - en Yamarin 6110.

 

Yamarinen har betett sig väldigt fint i vattnet och är trevlig att köra. När jag var ute i lite grövre sjö igår, dock (inte särskilt grov egentligen men det blåste väl halvfrisk bris) så tyckte jag att den stampade och slog *betydligt* mer och hårdare än jag väntat mig.

 

Alla recensioner jag läst prisar dock detta skrov för att gå fantastiskt i sjön och att man åker gött och fint även i lite vågor.

 

Nå…det var tyvärr inte riktgt min upplevelse.

 

Däremot kommer jag ihåg när jag åkte i en Ryds 530 GT i min ungdom - en betydligt mindre båt som inte ens väger hälften så mycket som min Yamarin. Det kan vara den mjukaste gång i vågorna jag varit med om. Vi åkte mot Smögen i rejält hård vind och fick till slut vända för att båten helt enkelt var för liten för den grova sjön. Men - inte en enda gång slog skrovet hårt mot vågorna. Den landade mjukt som i bomull i varenda vågdal och det var aldrig obehagligt, mer än att det helt enkelt gick för hög sjö.

 

Utifrån vad jag läst om Yamarin kontra Ryds - där 6110 *enbart* fått positiva omdömen och Yamarin påstås vara ett betydligt bättre kvalitetsmärke än Ryds rent generellt - så utgick jag ifrån att en 6 m lång, 1100 kg tung, gedigen Yamarin DC skulle hantera den grova sjön mer behagligt än en gammal 500-kilos Ryds 530. Men…nä. Tvärtom, faktiskt, i min erfarenhet.

 

Vad i hela friden kan detta handla om? Har just Ryds 530 GT en *extremt* djup vinkel i V-skrovet? Även Yamarinen har ju ett tydligt V-skrov men vinkeln kanske trots allt är betydligt trubbigare?

 

Som sagt - jag förvånas över att min personliga erfarenhet och upplevelse i princip går stick i stäv med vad ”alla” andra upplevt. Och hur kan alla andra tycka att Yamarin 6110 går så suveränt även i lite grövre sjö när den…inte gör det?

 

För övrigt swishade en (iofs modernare) Nordkapp styrpulpet i 6-metersklassen förbi mig med faslig fart (30-isf knop) igår, och från min vinkel såg den ut att ligga som ett strykjärn på vågorna, medan jag studsade omkring i min Yamarin 6110 på ett mycket stötigare sätt, i kanske 14-15 knop. Och då ska Yamarinen vara en av de bästa båtar man kan ha i 6-metersklassen.

 

Jag fattar kort sagt ingenting just nu. 🤔

 

Tankar? 
 

/Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt brukar en båt gå mindre störigt i högre fart, så att båten liksom ligger uppepå vågorna.

Det brukar också vara bra att trimma ner motorn så att fören klyver vågorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra i "rätt" fart I olika sjö är en konst. 

Låter tufft att få båten att plana I 14-16 knop men kanske inte var det som var tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på bottenvinkel och vikt samt vågornas längd och höjd så skulle jag säga att min planande båt med 18° botten på dryga 4 ton och 7m i vattenlinjen går mjukast i halvplaning vid ca 15 knop om vågorna går över metern och mer, ökar jag till 22 börjar det att slå.

Förra båten hade 24° botten men var lättare och kortare men den tog sjön minst lika bra om inte bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev FIATX19:

Att köra i "rätt" fart I olika sjö är en konst. 

Låter tufft att få båten att plana I 14-16 knop men kanske inte var det som var tanken.

Jag fick sakta ner till 14-15 knop för att det inte skulle bli olidligt att öht åka med båten. När jag drog på slog och smällde det bara ännu värre.

 

Vet inte den exakta våghöjden, men det blåste bris på sin höjd. 
 

Som sagt, styrpulpeten (i uppskattningsvis samma storleksklass) som åkte förbi föreföll i princip opåverkad av sjön. Den bara åkte rakt fram och såg ut att kunna balansera kaffekoppar på en bricka. Det kanske ser annorlunda ut utifrån iofs, men att åka i Yamarinen i hög fart var inte trevligt, medan snubbarna i Nordkappen såg ut att ha det super-chill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet egentligen ingenting om din båt, men du råkar inte ha någon verktygslåda eller något löst stuvfacken som hoppar runt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har 24° V ca 2 ton har inga problem med grov sjö 20-22 kn är inga problem, slår inte alls.
Ju djupare V desto känsligare med vinden i sidan så man får jobba lite med trimplanen, den lägger sig gärna på sidan annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev superpin:

Vet egentligen ingenting om din båt, men du råkar inte ha någon verktygslåda eller något löst stuvfacken som hoppar runt? 

Problemet är inte att det skramlar, utan att det går förhållandevis stötigt och hårt, vilket helt enkelt blir obehagligt, och detta trots att båtmodellen *enbart* fått hyllningar för sina sjöegenskaper. (Jag har åtminstone bara sett hyllningar, och tittar man runt här på Maringuiden är det idel lovord.)

 

Jag valde Yamarin till slut för att det anses vara en premium-båt med bättre byggkvalitet och sjöegenskaper än exempelvis Ryds motsvarande modeller.

 

Båten är hur fin som helst och känns väldigt gedigen. Störtskön att köra när det är fint. Men jag blev förvånad över att den slog så när det var lite sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som skrivits ovan så är det svårt att hitta rätt fart och trim på motor/drev vid olika våghöjd. 

Det första du bör göra vid körning i motsjö är att testa att trimma ner motorn vid en vald fart. Testa lika olika trim vid samma fart och hitta det du tycker vara bästa trimläget. Detta kan vara stökigt och stötigt att genomföra men man lär sig mycket. Öka sen farten något, även om det blir stökigt värre (håll ut), och testa olika trim vid denna fart. Sen ökar/minskar du farten igen och gör samma procedur. Snart har du hittat den optimala farten och trimmet vid just denna våghöjd och kan utgå från dem vid nästa färd i liknande förhållanden. Tänk på att alla vågor inte ser likadana ut vid samma tillfälle. Vissa vågor kan vara "grymma" medan direkt efterföljande vågor kan vara riktigt "snälla". Då är det oftast bäst att justera gaspådraget.

En notering i detta sammanhang är att om du kör i MEDsjö så kan det vara riktigt farligt att trimma in motorn då båten kan dyka in i nästa våg efter vågdalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Makro:

Beroende på bottenvinkel och vikt samt vågornas längd och höjd så skulle jag säga att min planande båt med 18° botten på dryga 4 ton och 7m i vattenlinjen går mjukast i halvplaning vid ca 15 knop om vågorna går över metern och mer, ökar jag till 22 börjar det att slå.

Förra båten hade 24° botten men var lättare och kortare men den tog sjön minst lika bra om inte bättre.

Hur mäter man ens skrovvinkeln? De angivna gradtalen kan ju inte gärna motsvara den faktiska vinkeln i V-skrovet? 18° resp 24° ju vasst som en blyerstpenna. Är det respektive sidas vinkel i förhållande till vattenytan som avses?

 

Hur luskar man reda på skrovvinleln hos sin båt? Jag lyckas ”sådär” med Google. 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den här bilden förklarar hur skrovvinkeln, eller "Deadrise" som det kallas på engelska, mäts.

 

image.png.9ca3a837f31904818a3b9d10e0c11551.png

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det är alltså vinkeln mot vattenytan. En plattbottnad pråm har noll grader. Den faktiska, konvexa, vinkeln som skrovet har är 180 minus dubbla skrovvinkeln, så om skrovvinkeln är 20 grader blir faktiska vinkeln 140 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om jag har förstått rätt så mäter man oftast eller alltid i aktern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Makro:

Och om jag har förstått rätt så mäter man oftast eller alltid i aktern.

Ja, så är det.

På de flesta båtar ökar ju vinkeln längre förut för att båten ska klyva vågorna bättre och stampa mindre, samtidigt som bärigheten i fören minskar ju spetsigare skrovet är.

Så det är ju en balansgång mellan bärighet och spetsighet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis man mäter den flackaste vinkeln

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är ett långt land och erfarenheten säger mig att det är svårt att prata vind och vågor med folk nationellt... då det är heeeelt olika sjö.
I skärgården mm kan det blåsa kuling och mest krusa ytan... medan det utmed vissa kuststräckor är helt oskyddat och 6-7 m/s lätt kan ge vågor på över metern... om det blåst en stund.
...och att där ge sig ut när kulingen viner är vanskligt.
Om inte annat så kan man ju på Youtube se när vissa är ute i hård vind, men med båtar på under fem meter... och det går fint.

I just denna tråd är det ju två olika båtar som jämförs, men generellt bör man ta med aspekten VAR man kör.
För det skiljer massa...

Sen i just denna tråd jämförs olika båtar men med vad jag förstår rätt många års skillnad... kan det vara så enkelt att du som skeppare numera är 50... medan du med din 530 kanske var 20?
Visst kan steglister mm påverka, men den egna åldern påverkar upplevelsen... har själv passerat 50 och nä, inte samma som "förr"... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På beskrivningen låter det helt normalt för en båt i den storleksklassen. Alla båtar i den storleken är ganska känsliga när det börjar gå sjö, och tror nog det slog en del i Nord-kappen också om den var av samma storlek, det syns inte på samma sätt på avstånd.

Desto vassare skrov, desto känsligare blir det/vingligt och större behov av att arbeta med trimplan samt behov av större motor då skrovet blir mer effektkrävande. Utan att veta något om just Yamarinen misstänker jag att de försökt få till en bra kompromiss.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...