Orsak 1 Postad 13 Augusti Hej alla. Min gamla Garmin är... gammal. Kör med Skippo och sjökort i dagsläget men tycker inte Skippo är 100%, speciellt i tightare lägen i låg fart som vid ingång till naturhamnar där den gärna hänger sig/fryser. Det har hänt flera gånger i sommar. Vilka plotter/mjukvara har bästa gränssnittet. Skippos är snyggt och vill gärna ha liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 13 Augusti (redigerade) Vet inte om gränssnittet är bra eller mindre bra. Men mycket nöjd med: Garmin 92 SV med Hydrographica och ekolodet PS51. Smyger omkring mellan öar och skär, Vänern runt. Just nu mellan Gässlingegrundet och Amneholmarna. Här finns det mycket att passa sig för. Satt det Frammåtseende ekolodets Larm på 4 m. Tittar nu 40 meter frammåt. Redigerad 13 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 13 Augusti Jag kan rekommendera någon av Garmins nyare plotters. Till många av dem har de en bra app till paddan där man kan göra all planering via Wifi. Sedan skickar man över rutten till plotterna. Knappar eller touch-screen är en smaksak. Personligen tycker jag att touch-screen ger större skärm i förhållande till storleken. Om du fundera på att skaffa någon av Garmins avancerade ekolodssensorer bör du kolla upp att den plotterna du köper har rätt interface. Garmin använder allt från NMEA0183, NMEA2000, 8-pin kontakt, 25-pins kontakt och Ethernet till sina sensorer. De senare Garmin-plotterna stödjer också Venus OS om man tycker det är kul att ansluta sina Victron-prylar till plottern. På senare är har Garmins sjökort lagt in dobbarna i naturhamnarna och om öarna har torrdass. Det har dock förmodligen Skippo också. Om du har tänkt att plocka ut plottern efter varje tur så har Echomap-modellerna ett trevligt snabbfäste. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser