Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Mobi

Jolle/roddbåt Sjögren

Rekommendera Poster

Jag har precis blivit ägare till en liten, knappt 3 m, kombi roddbåt/segeljolle som det står Sjögren på med en symbol med tre vågor. Någon som vet något om denna charmiga jolle?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mobi:

Jag har precis blivit ägare till en liten, knappt 3 m, kombi roddbåt/segeljolle som det står Sjögren på med en symbol med tre vågor. Någon som vet något om denna charmiga jolle?

Jag har inte haft någon sådan själv, men vet andra som båda har och har haft. Den skall vara lätt att släpa, bogsera, iallafall efter segelbåt. Jollen har två slingerkölar (tror jag det heter) som hjälper till att hålla den på rätt kurs, både vis bogsering och när man ror.

Sedan vet jag inte hur seglingsegenskaperna är... det är ju liksom ingen kappseglingsbåt direkt.

Man kan väl ha en liten motor på också, kanske max 5Hk.och så brukar dom ha en årklyka även på akterspegeln så att båten kan vrickas fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Ska testa både segel och hur den är att ro inom kort:) Kul att höra andra som haft den. Hittar inget på nätet. Vet någon när den tillverkades o hur många som gjorts. Det står 2001 på mitt segel:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...