Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Bergnicklas

Ankarspel Quick BL2R

Rekommendera Poster

Hej!

mitt ankarspel har lagt av det är endast ett par år gammalt. 
tyvärr trycktes det på fel knapp så körde upp ankaret istället för att släppa det. 
så nu står det tvär still! 
el finns fram men någon som har erfarenhet av hur jag kan nollställa det eller köra det manuellt ? 

IMG_6062.jpeg

IMG_6063.jpeg

IMG_6065.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linan har kilat fast sig i linhjulet?

Eller tror du att det är en elektroniskt låsning?

Finns det någon säkring/automatsäkring som löst ut, för det skulle jag ju tro, linan fastnar, likaså motorn som då drar mer ström än den borde och då löser säkringen ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linan har kilat fast sig. Så kan inte rubba den eller hjulet , vaken manuellt eller med kontroll,då automatlåsningen sitter så tajt. Har kollat alla säkringarna med. 

image.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alltså inte att backa, alltså att fälla ankaret heller?

Då får du krypa in under, och skruva loss linhjulet, som även heter "kabular", med en insexnyckel.

Då borde du kunna frigöra linan så att du kan få ut den en bit ut av den.

Det är väl Balder som man kan komplettera med en stoppströmbrytare? så att samma problem inte uppkommer igen...?

Kabularen har ju även ett stjärnformat hål att fästa en nyckel i så att man kan vrida densamma, men det går nog inte nu heller. Sedan en liten knapp som på andra ankarspel brukar vara en spärr för fritt fall.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har försökt det men sitter så hårt så får inte loss den , antagligen för att linan är så tajt på utsidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Bergnicklas:

Har försökt det men sitter så hårt så får inte loss den , antagligen för att linan är så tajt på utsidan. 

Ja det sitter i spänn, om nu ingen balderkunnig har något annat tips så råder jag dig att skruva loss limhjulet

/kabularen. Jag hade tidigare Lewmar BigFish och det hände i princip samma sak där, men det satt rent ergonomiskt, bättre till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Bergnicklas:

Linan har kilat fast sig. Så kan inte rubba den eller hjulet , vaken manuellt eller med kontroll,då automatlåsningen sitter så tajt. Har kollat alla säkringarna med. 

image.jpg

Inte ens med nödnyckeln?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Bergnicklas:

Sitter bomfast med nödhjulet går inte att röra åt något håll. 

Då är det väl bara att ta med sig lämplig insexnyckel, krypa in i utrymmet där spelet sitter och skruva loss eller lossa på linhjulet, dessa brukar vara tvådelade så om du bara kan lossa litet och få isär halvorna borde ju linan lossna, kan jag tycka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att rubba den lilla knappen för frifall så vet jag inte?

Har du kollat i manualen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...