majep 0 Postad 13 Augusti Hej när jag var liten fick jag denna motor av min pappa. Den har, så vitt jag vet, stått orörd sen dess.. cirka 20+ år alltså. Den hade bensin i sig, tanken sitter upptill och är inbyggd, som jag tömde ut nu. Den var brun. tänkte försöka få igång denna. Nytt tändstift och så. Är det något mer jag bör göra? Vad för bensin har man i en sån här? Är det bara att hälla i och testa starta eller bör man göra något annat när den stått så länge? Den är 3hk kan jag utläsa men jag kan absolut ingenting om sånt här i övrigt, så tacksam för alla råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 13 Augusti Tycker utformningen liknar en gammal Crescent-motor jag körde några gånger. Fanns även som Husqvarna. Bägge dessa i olika färger. Googlade på Nymanbolagen som det. Står på skylten och fick bla detta svar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nymanbolagen På en gammal 2-takts motor som stått stilla skulle jag byta tändstift, kolla bränsleslangar, byta växelhusolja och sedan provstarta med 4%-ig bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majep 0 Postad 13 Augusti 13 minuter sedan skrev ChristerN: Tycker utformningen liknar en gammal Crescent-motor jag körde några gånger. Fanns även som Husqvarna. Bägge dessa i olika färger. Googlade på Nymanbolagen som det. Står på skylten och fick bla detta svar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nymanbolagen På en gammal 2-takts motor som stått stilla skulle jag byta tändstift, kolla bränsleslangar, byta växelhusolja och sedan provstarta med 4%-ig bensin. Tack, vilken bra info. Så 2-takt alltså. hur ”kollar” man bränsleslangar? Vet inte vad som är vad i motorn… samma med växelhusolja - vad köper man (är det speciell för 2-takt?) och var/hur fyller man? ursäkta låg nivå på frågor…. Är bra på annat😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 13 Augusti Med växelhus menas vinkelväxeln vid propellern. Och efter att man kört några gånger kollar man färgen på oljan efter bytet. Är den grå läcker växelhuset packningar i vatten. Då bör man byta dessa. Och är det ny en tvåtaktare ska den ha oljeblandat bensin. Med tvåtaktsolja i bensinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 13 Augusti Motorn är endera vatten- eller luftkyld. Vid vattenkylning sitter en vattenpump oftast med en impeller. Pumpen brukar då sitta i växelhuset nämnt ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 13 Augusti (redigerade) Den är luftkyld, det ser man på bild 3 (under ifrån). Alltså ingen impeller. Nere vid propellern finns en övre och en undre skruv. Skruva bort dem och låt drevoljan rinna ut, om det finns någon kvar. Köp denna: Växelhusolja SAE-90, 200 g - Biltema.se Tryck in pipen i det undre skruvhålet och tryck in den nya oljan till dess att den börjar rinna ut ur det övre skruvhålet. Skruva i den övre skruven, medans du fortfarande har oljetuben kvar i skruvhålet. Därefter skruvar du i den undre skruven. Blanda utombordsolja i bensinen 4-5%.https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/batmotorolja/2-takts-utombordsolja-1-liter-2000053436 Det skulle kunna vara en sådan här motor, vad tror ni?https://batmotorsidan.se/collections/nv/nv-marin-3133/ Redigerad 13 Augusti av K_Haddock 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 13 Augusti 40 minuter sedan skrev majep: hur ”kollar” man bränsleslangar? Gummislangar brukar spricka med tiden. Kolla under kåpan efter slangar och kläm lite på dem. Ser du då sprickor så behöver slangen bytas. Kolla också efter ärgade (gröna/vita elkopplingar) och gör i så fall rent dem. En annan sak jag skulle göra innan jag startar är att hälla lite motorolja i cylindern i tändstiftshålet och sakta dra runt motorn. Då hör du om det låter illa någonstans. Låter det bara lite skrapande så försök få olja runt cylinderväggarna och fortsätt dra försiktigt. Låter det krasande så avbryt försöken att få igång motorn. Då har den något allvarligare fel i cylinderlopp eller vevlager eller vad det heter. 18 minuter sedan skrev K_Haddock: Det skulle kunna vara en sådan här motor, vad tror ni?https://batmotorsidan.se/collections/nv/nv-marin-3133/ Ser väldigt lik ut! På sidan anges att olje-procenten ska var 5% så då bör TS använda det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 13 Augusti Hej! Du har fått flera bra tips redan. @ChristerNs tips om en skvätt olja i tändstiftshålet är väldigt bra! Du kan även skvätta i litet tvåtaktsolja eller diesel, och dra i snöret några gånger. Men ingen har skrivit något om snöret, alltså startsnöret. Kolla hur det ser ut, det har nog åldrats en del, det är dumt att dra sönder det och det kan vara kinkigt att byta ut... beroende på startapparatens konstruktion. Det brukar finnas, eller det finns en bränslepump också, med ett membran som styrs av undertrycket som växelvis uppkommer i vevhuset. Dessa membran torkar och spricker, även på relativt nya utombordare. I denna pump brukar det också finnas en finmaskig sil som kan vara igensatt, det kan istället finnas en sil på röret som går in i tanken, alltså ovanför bränslekranen, om nu bensinen var brun är det ju lätt att tro att det fastnat små fragment av rostflagor i någon av dessa silar.. Och om nu ingen nämnt det tidigare; är det ju bra om du rengör tanken, du kanske kan skölja ur den med en skvätt bensin, den kan ju tänkas finnas en del "sediment" kvar på botten av tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 13 Augusti Tveksamt om denna motor har bränslepump, då tanken sitter monterad ovanpå motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 13 Augusti (redigerade) 27 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det brukar finnas, eller det finns en bränslepump också, med ett membran som styrs av undertrycket som växelvis uppkommer i vevhuset. I motorer med inbyggd tank behövs ingen bränslepump. Där sköter vår vän Newton med sin tyngdlag om att bensinen hamnar i förgasaren. En sak mindre som kan krångla Somliga skriver fortare än jag 😊 Redigerad 13 Augusti av Rascal 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 13 Augusti 6 minuter sedan skrev K_Haddock: Tveksamt om denna motor har bränslepump, då tanken sitter monterad ovanpå motorn. Det har du rätt i! men då finns det en sil i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser