boatnewb 0 Postad 12 Augusti Jag tänkte montera in en automatisk länspump i min ppna aluminiumbåt. Perfekt hade varit att ha batteriet i stuvfacket i mitten och sedan länspumpen rakt under stuvfacket. Jag kan få dra kablarna in i stuvfacket till batteriet. Min fråga: finns det någon risk om elkablarna gör in i regnvattnet?. Min båt ligger i en sötvattensjö. Jag tänkte bara lägga länspumpen "löst" eller e det lika bra att limma fast den? Allt gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 12 Augusti 1 timme sedan skrev boatnewb: Jag tänkte montera in en automatisk länspump i min ppna aluminiumbåt. Perfekt hade varit att ha batteriet i stuvfacket i mitten och sedan länspumpen rakt under stuvfacket. Jag kan få dra kablarna in i stuvfacket till batteriet. Min fråga: finns det någon risk om elkablarna gör in i regnvattnet?. Min båt ligger i en sötvattensjö. Jag tänkte bara lägga länspumpen "löst" eller e det lika bra att limma fast den? Allt gott Nej, det skall inte vara några problem. Men säkrast att du drar kablarna i någon form av slang, och ser till att länspumpen är avsäkrad ordentligt enligt specen som följde med pumpen, och den säkringen skall sitta så nära batteriet det går. Om du har en huvudströmbrytare/batterifrånskiljare skall ju pumpens kabel till automatiken kopplas före denna brytare/frånskiljare. Om kabeln, trots att den ligger i en slang, skall passera något hål eller skarp kant i aluminiumet skall det ju finnas en gummibussning i hålet eller nån form av annat skydd över den vassa kanten. Vare sig plus eller minus får komma i kontakt med aluminiumet, det kan få till följd att det en skada på båten, trots att den ligger i sötvatten. Lika bra att limma fast den, om du finner ett bra lim som fäster mot aluminium... jag hade nog testat "No more nail" för utomhusbruk, eller något kletigt marintätningsmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnewb 0 Postad 12 Augusti 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Nej, det skall inte vara några problem. Men säkrast att du drar kablarna i någon form av slang, och ser till att länspumpen är avsäkrad ordentligt enligt specen som följde med pumpen, och den säkringen skall sitta så nära batteriet det går. Om du har en huvudströmbrytare/batterifrånskiljare skall ju pumpens kabel till automatiken kopplas före denna brytare/frånskiljare. Om kabeln, trots att den ligger i en slang, skall passera något hål eller skarp kant i aluminiumet skall det ju finnas en gummibussning i hålet eller nån form av annat skydd över den vassa kanten. Vare sig plus eller minus får komma i kontakt med aluminiumet, det kan få till följd att det en skada på båten, trots att den ligger i sötvatten. Lika bra att limma fast den, om du finner ett bra lim som fäster mot aluminium... jag hade nog testat "No more nail" för utomhusbruk, eller något kletigt marintätningsmedel. Tack för svaret, borde jag sätta fast någon anod på aluminiumskrovet, jag tror inte det sitter någon. Eller går det bra att avvakta med det nån månad? Är en linder och vet inte riktigt hur folk brukar göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 13 Augusti 14 timmar sedan skrev boatnewb: Tack för svaret, borde jag sätta fast någon anod på aluminiumskrovet, jag tror inte det sitter någon. Eller går det bra att avvakta med det nån månad? Är en linder och vet inte riktigt hur folk brukar göra Det kan vara lurigt med offeranoder på alu-båtar, det gäller att sätta på rätt sort. Hör efter med Linder vad dom rekommenderar. Iallafall skall du ha en anod i en metall som är oädlare än aluminium, något med lägre atomiska nummer än 13. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnewb 0 Postad 13 Augusti 5 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det kan vara lurigt med offeranoder på alu-båtar, det gäller att sätta på rätt sort. Hör efter med Linder vad dom rekommenderar. Iallafall skall du ha en anod i en metall som är oädlare än aluminium, något med lägre atomiska nummer än 13. Den rostar inte sönder på grund av ingen offeranod närmsta månaden i alla fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 13 Augusti 2 timmar sedan skrev boatnewb: Den rostar inte sönder på grund av ingen offeranod närmsta månaden i alla fall? Det tror inte jag heller, iallafall inte om den ligger i sötvatten, och den hade även klarat sig i saltvatten, men till kommande säsonger bör den ju skyddas. Linder rekommenderar en offeranod i legeringen indium och aluminium, kostar 760 kr. Den skall enligt uppgift fungera både i sött och salt vatten, därmed även i bräckt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 412 Postad 13 Augusti 2024-08-12 vid 14:12 skrev boatnewb: Jag tänkte montera in en automatisk länspump i min ppna aluminiumbåt. Perfekt hade varit att ha batteriet i stuvfacket i mitten och sedan länspumpen rakt under stuvfacket. Jag kan få dra kablarna in i stuvfacket till batteriet. Min fråga: finns det någon risk om elkablarna gör in i regnvattnet?. Min båt ligger i en sötvattensjö. Jag tänkte bara lägga länspumpen "löst" eller e det lika bra att limma fast den? Allt gott Är det ett egenbygge eller den solcellsdrivna länspumpen från GLB Nordica? Jag har just installerat den senare med ett LFP-batteri i liten roddbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnewb 0 Postad 13 Augusti 1 timme sedan skrev anuba: Är det ett egenbygge eller den solcellsdrivna länspumpen från GLB Nordica? Jag har just installerat den senare med ett LFP-batteri i liten roddbåt. Nej men kan tänka mig att ha en sådan du beskriver, hur vanskligt är det att dra kablar i en aluminiumbåt, man vill ju inte få ett skrov som blir elektriskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 412 Postad 14 Augusti 16 timmar sedan skrev boatnewb: Nej men kan tänka mig att ha en sådan du beskriver, hur vanskligt är det att dra kablar i en aluminiumbåt, man vill ju inte få ett skrov som blir elektriskt Om man tittar på hur GLB Nordica har byggt sitt system så är det helt isolerat från båten. Alla elektriska delar är kapslat i plast. De har använt kontakter som ser ungefär ut så här, https://www.amazon.com/JacobsParts-Waterproof-Connectors-Security-Applications/dp/B07N8DZ5K4?th=1 Det borde inte leda till några galvaniska strömmar som bryter ner båten. Deras pump är dock ingen riktig länspump. Den ser mer ut som en liten akvariepump och går bara på 6V. Tanken är att den bara skall pumpa ut regnvatten ur båten. Jag valde den mest för de hade en bra kombo med solpanel och en LFP-batteri. Den typen av batteri kan stå halvladdat under en längre tid utan att ta skada. Dock är batterilådan bara tät till IP44 så man kan inte hade det liggande i vatten. Jag hängde upp den i ett stuvfack som du själv har planerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser