Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
Stan

50-tusen i batteriavdrag

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

50-tusen kronor i skatteavdrag per person och år kan du få för batterier som helt eller delvis används för att lagra egenproducerad el, enligt Skatteverket, även om batteriet används för till exempel stödtjänster. Den som har egen sol-el och införskaffar sig ett batteri kan därmed spara tusentals kronor, skriver SVT Nyheter. Tidigare nekade myndigheten skattereduktion om batteriet också användes till stödtjänster och- eller försäljning av el. (TT)

 

Ovanstående kan man läsa i dagens tidningar, enligt en nyhetsnotis från TT.

Att köpa nya Lithium batterier till båten är ju förhållandevis dyrt. 40.000 kr för 4 nya batterier är inte en ovanlig summa.

Undrar om det finns en hake någonstans som vi inte vet om ännu?

https://ppam.se/skatteverket-andrar-standpunkt-om-batterier-och-stodtjanster/

 

Redigerad av Stan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Stan:

Att köpa nya Lithium batterier till båten är ju förhållandevis dyrt. 40.000 kr för 4 nya batterier är inte en ovanlig summa.

Undrar om det finns en hake någonstans som vi inte vet om ännu?

Beslutet ligger ju som en del inom området Grön Teknik för fastighet (småhus eller ägarlägenhet). Hur kan du få detta till att vara applicerbart på inköp av grejor till din båt ?

 

"Som installation av grön teknik räknas installation som är hänförlig till ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av, eller en bostadsrätt som innehas av, den som begär skattereduktion, 67 kap. 39 § 1 och 2 inkomstskattelagen (1999:1229), IL

Med installation av grön teknik avses installation av nätanslutet solcellssystem, installation av system för lagring av egenproducerad elenergi samt installation av laddningspunkt till elfordon, 67 kap. 38 § IL

För installation av batterier gäller att de ska vara kopplade till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till elnätet"

 

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/445645.html?date=2024-07-04

 

Oavsett om det är en hake eller inte så vet du ju om den nu 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar!

Tänkte inte på att skatteverket naturligtvis har en hel flock med kontrollanter som kommer hem till min gård i Uppland och kontrollerar att rätt batteri står på rätt ställe bakom mangårdsbyggnaden 1,5 år efter att jag köpt det och tagit upp det i deklarationen.

Eller nåt.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Stan:

Tack Ingemar!

Tänkte inte på att skatteverket naturligtvis har en hel flock med kontrollanter som kommer hem till min gård i Uppland och kontrollerar att rätt batteri står på rätt ställe bakom mangårdsbyggnaden 1,5 år efter att jag köpt det och tagit upp det i deklarationen.

Eller nåt.

Nu ska vi inte vara såna!

Att man ibland gör saker som inte ryms inom lagstiftning men som ryms inom ens eget samvete är upp till var och en att avgöra. I forum som detta bör dock alltid finnas uppgift om vad man får och inte får inom lagstiftningens ram.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haken i det här fallet är nog att det är väldigt enkelt att kolla med elbolaget om de har en ansluten kund med en kontrollerad anläggning (för en sån kontroll, av elbolaget, krävs). Ingen kontrollant behövs - det räcker med ett mejl eller liknande till elbolaget.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst vore det en trevlig tanke om att fritidsbåtägare som bidrar till minskade utsläpp genom att ha solpanel eller vindgenerator kunde bli belönade? 

Den energi vi får av dessa lösningar belastar ju varken samhälle eller miljö? Samt att när vi är till sjöss så minskar ju även andra utsläpp, i vart fall om vi seglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LRZ:

Men visst vore det en trevlig tanke om att fritidsbåtägare som bidrar till minskade utsläpp genom att ha solpanel eller vindgenerator kunde bli belönade? 

Den energi vi får av dessa lösningar belastar ju varken samhälle eller miljö? Samt att när vi är till sjöss så minskar ju även andra utsläpp, i vart fall om vi seglar?

Om inte batteritillverkningen påverkar miljön så kan man fundera på varför folk protesterar emot koboltbrytning i nya gruvor som behövs till batteritillverkningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Wildeside:

Om inte batteritillverkningen påverkar miljön så kan man fundera på varför folk protesterar emot koboltbrytning i nya gruvor som behövs till batteritillverkningen.

Ja du, det kanske inte handlar om kobolt eller nåt annat som behövs för batteritillvekrning.

Möjligen kan det vara så att gemeneman inte vill ha en gruva i närområdet oavsett om de bryter kobolt, koppar, guld eller diamanter.

Inte för att jag själv är påverkad, men sätt dig in i situationen.

Allt som gör inverkan på naturen eller förändrar närområdet ska det protesteras mot.

Å sen har vi de däringa "yrkesprotestanterna"  (Knappast religiösa 😉 )

Suck......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, LRZ said:

Samt att när vi är till sjöss så minskar ju även andra utsläpp, i vart fall om vi seglar?

För att vi ska kunna segla har en båt med i snitt kanske 3-5 ton material tillverkats, och för tillverkningen har man byggt en stor fabrik och fraktat naturresurser ett par varv runt jorden. Man har byggt en motor, en rigg och övriga system och alla dessa måste underhållas kontinuerligt. Löpande uppdatering av segel och tågvirke har också en miljöpåverkan. Under bruk använder vi gasol och diesel/bensin. En dag ska båten skrotas.

 

Slå ut detta resursuttag och denna miljöbelastning över hur många timmar du uppskattar att den genomsnittliga segelbåten används (det är här det blir riktigt illa). Förhoppningsvis försvinner då illusionen om att gruppen seglare förtjänar något miljöbidrag.

 

Att man monterat en solpanel på däck är verkligen en fis i rymden i sammanhanget. 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-13 vid 00:09 skrev LRZ:

Men visst vore det en trevlig tanke om att fritidsbåtägare som bidrar till minskade utsläpp genom att ha solpanel eller vindgenerator kunde bli belönade? 

Den energi vi får av dessa lösningar belastar ju varken samhälle eller miljö? Samt att när vi är till sjöss så minskar ju även andra utsläpp, i vart fall om vi seglar?

 

Den som bryr sig om miljön ska inte ha nån båt alls utan då ska man hålla nere konsumtionen så gott det går. Att sitta i en segelbåt eller ha solpaneler och pga av detta känna att man bry sig som miljön blir minst sagt komiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev adeseaso:

Att man monterat en solpanel på däck är verkligen en fis i rymden i sammanhanget. 

Så du menar att det är bättre att starta motorn för att ladda batterierna i en fullpackad naturhamn? Man kan bara säga till de lätt störda grannarna att det påverkar inte utsläppen in det stora sammanhangen. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minutes ago, Stan said:

Vet inte riktigt vart denna tråd har tagit vägen?

Man kan naturligtvis bo i en grop i skogen.

Ingen har sagt att man ska bo i en grop i skogen utan mer att det är ganska uppenbart att dylika miljöbidrag som du tar upp inte bör riktas till fritidsbåtsägare då nyttjandegraden av båtarna är alldeles för låg.

 

Man kommer liksom aldrig ikapp miljöskadan som sker vid produktionen av båtarna och deras system och tillbehör som solpaneler och batterier i det här fallet.

 

Särskilt i fallet batterier är det helt avgörande för miljöekvationen att man använder dem dag in och dag ut året runt då deras produktion är så skadlig för miljön och livslängden för produkten så begränsad. De behöver användas massor, innan de hinner bli gamla.

 

Det finns årsfärsk forskning i ämnet som visar att det är mer eller mindre omöjligt för fritidsbåtsägare att räkna hem sina "gröna val" under båtens livslängd. Om man exempelvis köper en ny segelbåt och väljer elmotor menar man att den behöver köras ca 70 timmar per år i 45 år innan valet blivit grönare än en dieselmotor (som är mycket mer miljövänlig att tillverka och skrota). 

 

Talar man om energilagring i batterier i hemmet är det en annan femma. De kommer då till användning varje dag året runt och hinner skjuta över miljöekvationen till gröna siffror innan det är dags att köra dem till skroten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev adeseaso:

Det finns årsfärsk forskning i ämnet som visar att det är mer eller mindre omöjligt för fritidsbåtsägare att räkna hem sina "gröna val" under båtens livslängd. Om man exempelvis köper en ny segelbåt och väljer elmotor menar man att den behöver köras ca 70 timmar per år i 45 år innan valet blivit grönare än en dieselmotor (som är mycket mer miljövänlig att tillverka och skrota).

För svenska förhållanden och typisk användning stämmer det så klart. Men för nån som bor på båten och seglar runt i Karibien eller Medelhavet kontinuerligt lär motorn användas de drygt 3000 timmar som ditt exempel ger på mycket kortare tid än så. Kanske på 5-7 år, vem vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev adeseaso:

Det finns årsfärsk forskning i ämnet som visar att det är mer eller mindre omöjligt för fritidsbåtsägare att räkna hem sina "gröna val" under båtens livslängd. Om man exempelvis köper en ny segelbåt och väljer elmotor menar man att den behöver köras ca 70 timmar per år i 45 år innan valet blivit grönare än en dieselmotor (som är mycket mer miljövänlig att tillverka och skrota). 

Har du också hittat någon färsk undersökning som tar hänsyn till att de flesta båtarna återanvänds om och om igen? Den är väl inte ovanligt att båtarna har olika ägare upp åt 50 år.
Det blir många år att fördela miljöpåverkan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha batterier till en deplacement båt så kan det nog vara idé att titta på batterier från en utskrottad elbil (finns inte många än).

Lågt effekt uttag under lång tid klarar nog även slitna batterier av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som vi är på vattenmelon partiets forumsida, inte på Maringuidens forumsida. Ni vet di där som är gröna på utsidan och röda strax innanför skalet.

Om vi nu ska jämföra.

En storstadsbo, eller annan. Skaffar ett fritidshus på 200 m2 i fjällen. Åre trakten kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i stugan, resten står tomt.

En storstadsbo, eller annan. har en fritidsbåt på 20-35 m2. Kusten, vid kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i båten.

 

Båda har solcellsanläggning för att i fjällstugan slippa använda el från det allmänna elnätet.

Eller i båtfamiljens fall slippa använda landström eller i värsta fall generatorer drivna av bensin eller diesel (båtmotorn)

 

Båda skaffar solceller för att kunna vara oberoende av el jättarnas el distribution. Vattenkraft, vindkraft och kärnkraft.

 

Ny lagtolkning säger att man kan köpa batterier och få skattereduktion. Detta för att jämna ut, el in och el ut.

Jag har inga problem med att min båt och grannens fjällstuga  har samma avdragsmöjligheter.

Jag kan se/gissa att skattemyndigheten inte ser denna jämförelse som nånting som de har tänkt sig.

Men jag tycker att det är en högst relevant jämförelse.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur man tycker att nåt ska vara och hur nåt är är inte samma sak. Det finns oerhörda mängder saker jag anser är fel, men nu lever vi i ett samhälle där vi har gemensamma regler och lagar, på gott och på ont. Då får man rätta sig efter dem eller leva med att det kan bli konsekvenser.

Det lär inte vara många som skaffar hela detta kitet för en liten dragig fjällstuga eller ett halvruttet torp i nån småländsk djungel, utan det är huvudsakliga bostäder, åretruntbostäder, som den förkrossande majoriteten kommer att installeras i. Det är där man får jämföra nyttjandegraden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Men hur man tycker att nåt ska vara och hur nåt är är inte samma sak. Det finns oerhörda mängder saker jag anser är fel, men nu lever vi i ett samhälle där vi har gemensamma regler och lagar, på gott och på ont. Då får man rätta sig efter dem eller leva med att det kan bli konsekvenser.

Det lär inte vara många som skaffar hela detta kitet för en liten dragig fjällstuga eller ett halvruttet torp i nån småländsk djungel, utan det är huvudsakliga bostäder, åretruntbostäder, som den förkrossande majoriteten kommer att installeras i. Det är där man får jämföra nyttjandegraden.

 

Jag håller med i det du skriver men undrar om du varit i fjällen någon gång under de närmaste 10-15 åren. Nu mera är "en liten dragig fjällstuga" ett riktigt raritetsobjekt. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev excel319:

Jag håller med i det du skriver men undrar om du varit i fjällen någon gång under de närmaste 10-15 åren. Nu mera är "en liten dragig fjällstuga" ett riktigt raritetsobjekt. 

Har aldrig varit där. Lockar mig ungefär lika mycket som att käka taggtråd eller sova på rakblad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-12 vid 10:19 skrev Stan:

Att köpa nya Lithium batterier till båten är ju förhållandevis dyrt. 40.000 kr för 4 nya batterier är inte en ovanlig summa.

Undrar om det finns en hake någonstans som vi inte vet om ännu?

https://ppam.se/skatteverket-andrar-standpunkt-om-batterier-och-stodtjanster/

 

Det är troligt att man kommer billigare undan om du bygger dina batterier själv än att välja ett för bidrag godkänt batteri. Jag misstänker att man inte får bidrag om man snickrar ihop sina celler själv. 

Som referens har vi Tibbers Homevolt, 13.3 kWh, 130 kSEK. Med bidrag 65 kSEK. 4890 SEK/kW

https://tibber.com/se/store/produkt/homevolt

 

Som jämförelse tittar vi på 304 Ah EVE LF304 och en BMS.

https://eu.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/eve-lf304-prismatic-304ah-lifepo4-3-2v-a-grade-threaded-studs.html

12 st celler, 85 € st, 1020 €, ca 12 240 kr. 

BMS JK Smart , 110 €, 1320 kr

Egen låda och kablar, approx 1000 kr

Tot:  14 560 kr

11.7 kWh

1247 kr/kWh

 

Så om man är lite händig är inte bidraget någon större hjälp. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/14/2024 at 8:40 PM, Stan said:

Det känns som vi är på vattenmelon partiets forumsida, inte på Maringuidens forumsida. Ni vet di där som är gröna på utsidan och röda strax innanför skalet.

Om vi nu ska jämföra.

En storstadsbo, eller annan. Skaffar ett fritidshus på 200 m2 i fjällen. Åre trakten kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i stugan, resten står tomt.

En storstadsbo, eller annan. har en fritidsbåt på 20-35 m2. Kusten, vid kanske. Familjen tillbringar 20-40 nätter i båten.

 

Båda har solcellsanläggning för att i fjällstugan slippa använda el från det allmänna elnätet.

Eller i båtfamiljens fall slippa använda landström eller i värsta fall generatorer drivna av bensin eller diesel (båtmotorn)

 

Båda skaffar solceller för att kunna vara oberoende av el jättarnas el distribution. Vattenkraft, vindkraft och kärnkraft.

 

Ny lagtolkning säger att man kan köpa batterier och få skattereduktion. Detta för att jämna ut, el in och el ut.

Jag har inga problem med att min båt och grannens fjällstuga  har samma avdragsmöjligheter.

Jag kan se/gissa att skattemyndigheten inte ser denna jämförelse som nånting som de har tänkt sig.

Men jag tycker att det är en högst relevant jämförelse.

 

Jo, men batterierna i fjällstugan kan används för att balansera nätet dygnet runt året om. Det gör förmodligen inte de i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev rejas:

Jo, men batterierna i fjällstugan kan används för att balansera nätet dygnet runt året om. Det gör förmodligen inte de i båten.

Varför inte, jag tycker folk ligger med landström för jämnan nu för tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Rascal said:

Varför inte, jag tycker folk ligger med landström för jämnan nu för tiden.

Jo, men den utrustning som behövs för nätbalansering finns ju inte där. Man vill ju helst ha kvar strömmen i batterierna i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-13 vid 08:38 skrev Janne_G:

Ja du, det kanske inte handlar om kobolt eller nåt annat som behövs för batteritillvekrning.

Möjligen kan det vara så att gemeneman inte vill ha en gruva i närområdet oavsett om de bryter kobolt, koppar, guld eller diamanter.

Inte för att jag själv är påverkad, men sätt dig in i situationen.

Allt som gör inverkan på naturen eller förändrar närområdet ska det protesteras mot.

Å sen har vi de däringa "yrkesprotestanterna"  (Knappast religiösa 😉 )

Suck......

 

Snubbla på en bild som kanske förklarar varför folk protesterar.😂

 

gruva.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Wildeside:

Snubbla på en bild som kanske förklarar varför folk protesterar.😂

 

gruva.jpg

Snarare ser oljefältet ut så här. 
Lika mysigt som dagbrottet nästan. 

IMG_4194.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Snarare ser oljefältet ut så här. 
Lika mysigt som dagbrottet nästan. 

IMG_4194.jpeg

Eller varför inte oljeutvinning ur sand i Kanada. Vackert!
 

2024-08-19_08-08-15.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vem bryr sig inte jag iaf, är så gammal att jag trillar av pin inom överskådlig tid.

Sen kan alla miljönissar bråka med övriga nissar om miljön, bäst f dom vill.

Det gör och kan  dom redan nu med iof.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Och vem bryr sig inte jag iaf, är så gammal att jag trillar av pin inom överskådlig tid.

Sen kan alla miljönissar bråka med övriga nissar om miljön, bäst f dom vill.

Det gör och kan  dom redan nu med iof.

Har du inga barn, eller skiter du i vad du lämnar efter dig till dina barns framtid..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Har du inga barn, eller skiter du i vad du lämnar efter dig till dina barns framtid..? 

Jobbigt att ro i motström hela livet.

Kanske man skulle ta tag i dom stora miljöproblemen med storföretag och miljöförstöringen i den stora världen utanför Sverige och inte jaga vanliga medborgare med blåslampa, miljöavgifter m.m.

Vi har blivit lovade både piska o morot i kampen för miljön,  men jag har bara upplevt piskan än så länge.

Det lilla jag kan gör för miljön skulle börjats för länge sedan, nu är det lite sent påtänkt att bli en miljönisse. Det tåget har redan lämnat perrongen.

Valde att vara barnfri i en värld av miljöförstöring, krig elände o misär.

Varför sätta ett liv till världen som inte kommer att ha någon munter framtid är och va min tanke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...