Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Markus_s

Motor comfort 34?

Rekommendera Poster

Hej på er, jag har en lite märklig fråga som kanske någon av er erfarna har möjlighet att svara på. Jag köpte i höstas en ny båt, en Comfort 34, men både jag och tidigare ägare är osäker på vad för motor (inombordare) som faktiskt sitter i den. I det äldre köpekontraktet anges att det är originalmotor av märket mercedes med 37,5 hk från 1979, jag har försökt söka runt över det exakta modellmärket utan att lyckas. Det är en dieselmotor.

 

För att göra det hela lite svårare så har motorblocket bytts ut någon gång under livslängden och idag verkar det vara ett aluminiumblock som helt saknar serienummer eller andra identifierande märken.

 

Har hittat några serienummer längre ned på motorn men har inte kunnat hitta något som matchar när jag sökt runt:

130 907 128

130 901 100

130. 903 120

1672096

 

En stor anledning till att jag skulle behöva identifiera motorn är då jag har upptäckt att det saknar en termostat i termostathuset och jag skulle vilja säkerställa att jag installerar rätt komponent.

 

Tack på förhand för alla hjälp som kan ges!

 

Bifogar några bilder på motorn.

IMG_20240809_160113.jpg

IMG_20240809_160116.jpg

IMG_20240809_160117.jpg

20240724_150050.jpg

20240724_150112.jpg

20240724_150106.jpg

20240724_151522.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Markus_s:

Hej på er, jag har en lite märklig fråga som kanske någon av er erfarna har möjlighet att svara på. Jag köpte i höstas en ny båt, en Comfort 34, men både jag och tidigare ägare är osäker på vad för motor (inombordare) som faktiskt sitter i den. I det äldre köpekontraktet anges att det är originalmotor av märket mercedes med 37,5 hk från 1979, jag har försökt söka runt över det exakta modellmärket utan att lyckas. Det är en dieselmotor.

 

För att göra det hela lite svårare så har motorblocket bytts ut någon gång under livslängden och idag verkar det vara ett aluminiumblock som helt saknar serienummer eller andra identifierande märken.

 

Har hittat några serienummer längre ned på motorn men har inte kunnat hitta något som matchar när jag sökt runt:

130 907 128

130 901 100

130. 903 120

1672096

 

En stor anledning till att jag skulle behöva identifiera motorn är då jag har upptäckt att det saknar en termostat i termostathuset och jag skulle vilja säkerställa att jag installerar rätt komponent.

 

Tack på förhand för alla hjälp som kan ges!

 

Bifogar några bilder på motorn.

 

 

IMG_20240809_160113.jpg

IMG_20240809_160116.jpg

IMG_20240809_160117.jpg

20240724_150050.jpg

20240724_150112.jpg

20240724_150106.jpg

20240724_151522.jpg

Du skulle ju kunna börja med rengöring av motorn så kanske det framkommer något namn nån stans. Det ser brandfarligt ut tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kan vara en som Vp kallade MD4. Grundmotor Mercedes 180.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen MD4, eller som den heter på Mercedesspråk OM636. Avgaslimpan sitter på fel sida av toppen.

 

Men jag går bet på vad det är för motor tyvärr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Rascal:

Du skulle ju kunna börja med rengöring av motorn så kanske det framkommer något namn nån stans. Det ser brandfarligt ut tycker jag.

Tack för svar, ska självklart göra rent motorn. Jag hade problem med läckage i kylarsystemet tidigare under sommaren vilket vid en överhettning ledde till att en rostig sörja sprutade ut över hela motorn, därav att jag börjat se över kylsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej. Kan vara en som Vp kallade MD4. Grundmotor Mercedes 180.

Ingemar

Tack för svar, var lite inne på det till en början men bilder jag hittade på MD4 var väldigt annorlunda än hur min motor ser ut samt att jag så någonstans att MD4 slutade tillverkas på 60-talet?

 

Du råkar inte veta om det finns någon annan VP motor som hade samarbete med mercedes? 

 

Startmotorn är nämligen av märket Volvo penta men den kan ju vara eftermonterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är det den enda motorn i VP:s sortiment som kommer från Mercedes.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ingjutna numren som börjar på 130, är OEM nummer som används i någon slags europeiskt databas för reservdelar till bilar.

För det rör väl sig, som för många andra motorer om att det är en marinkonverterad bilmotor.

Numret som börjar på 167 är motorns, eller motorblockets serienummer.

Under det numret finns det en triangel med tre bokstäver... mitt inre bildminne känner igen denna logotyp, men kan inte koppla den till något firmanamn. Du kanske kan fotografera den symbolen och bildgoogla den..? Kan tänkas att min turbo har samma symbol/tillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...