Gå till innehåll
måndag 21 oktober 2024
Vemkansegla

Nybörjarfråga. Bensinlukt i ruffen. Ventilator som lösning?

Rekommendera Poster

 

 

 

Jag är ny med segelbåt och har stött på ett problem med bensinlukt. När vi köpte båten märkte vi att det luktade lite bensin i ruffen, men lukten försvann snabbt efter vädring. Båten har en bensindriven inombordsmotor som inte har varit i drift på många år och dessutom saknar en kopplad tank. Vi använder istället en utombordsmotor med en extern tank. Vi tror inte att den gamla inombordsmotorn är orsaken till lukten, och den gamla tanken har vi kastat eftersom vi misstänkte att den kunde ha läckt. Vi har även köpt en helt ny tank med komplett slang från Scepter. All vätska i båten och tankutrymmet är upptorkad, så det finns inga gamla läckor kvar som kan sprida lukt.

 

Trots detta luktar båten fortfarande bensin när vi öppnar ruffen, och även tankutrymmet har en bensinlukt, trots att allt där inne är torrt. Vi misstänker att det kan vara vädringsventilen på tanken som släpper ut luft med bensinångor. Har ni några andra förslag på vad som kan orsaka lukten?

 

Nu till den egentliga frågan. Vi har två stora hål som leder in till ruffen från tankutrymmet (se bild), och vi misstänker att lukten sprider sig genom dessa in i ruffen. Vi vill ventilera ut bensinångorna istället för att de sprids in i ruffen och har funderat på olika lösningar. En idé är att installera en solcellsventilator med batteri i tankutrymmet för att ventilera ut den dåliga luften. Är det lämpligt med sådan elektronik i ett litet utrymme med bensinångor? Ett annat alternativ är att installera en solcellsventilator lite längre bort från tanken, med ett rör (liknande en motorrumsfläkt) som leder in till tankutrymmet för att försöka blåsa ut luften den vägen. Vad tror ni om detta? Har ni några andra förslag?

 

Jag bifogar en bild så ni kan se hur hålen i tankutrymmet ser ut. Jag har inte täppt till dem än eftersom det inte känns säkert att ha bensinångor i ett stängt utrymme.

 

 

IMG_1048.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju ett högexplosivt scenario!

Räkna med en luftfärd i värsta fall.

 

Hur stor är ordinarie bensintank?

Går den att lyfta ut?

 

Även om den är tömd, så finns det tillräckligt med bensin i metall vägarna och ev avlagringar i bottensediment mm för att avge ångor under lång tid.

 

Ett sätt är att fylla tanken med t ex diesel. Eller i värsta fall vatten.

Men då kan den börja rosta invändigt, med senare problem som följd ifall du vill köra inombordare.

Slangar och annat läcker med åren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Detta är ju ett högexplosivt scenario!

Räkna med en luftfärd i värsta fall.

 

Hur stor är ordinarie bensintank?

Går den att lyfta ut?

 

Även om den är tömd, så finns det tillräckligt med bensin i metall vägarna och ev avlagringar i bottensediment mm för att avge ångor under lång tid.

 

Ett sätt är att fylla tanken med t ex diesel. Eller i värsta fall vatten.

Men då kan den börja rosta invändigt, med senare problem som följd ifall du vill köra inombordare.

Slangar och annat läcker med åren!

TS skriver ju att han kastat den gamla tanken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5 minuter sedan skrev trewq:

TS skriver ju att han kastat den gamla tanken.

Precis. Orginaltanken till inombordaren var inte monterad i båten när vi köpte den och den gamla plasttanken från biltema till utombordaren med slang är också kastad. Ersatt med nya bra grejer. Trots det så luktar det fortfarande bensin i tankutrymmet och när vi öppnar dörren till ruffen efter att det varit stängt över natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm fläkt om den inte är gnistfri.varför inte montera en nippel på tanken som kopplas med en slang till en yttre ventilations anslutning,har det funnits en fast tank,har du förmodligen redan en sådan nippel monterad.Ronnie

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vemkansegla:

 

Precis. Orginaltanken till inombordaren var inte monterad i båten när vi köpte den och den gamla plasttanken från biltema till utombordaren med slang är också kastad. Ersatt med nya bra grejer. Trots det så luktar det fortfarande bensin i tankutrymmet och när vi öppnar dörren till ruffen efter att det varit stängt över natten.

Att berätta vad det är för båt kan ju hjälpa till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Vemkansegla:

Vi har två stora hål som leder in till ruffen från tankutrymmet (se bild), och vi misstänker att lukten sprider sig genom dessa in i ruffen.

Alla dunkar släpper ut lite ångor så det är inte konstigt om det luktar bensin i er båt. 

 

54 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Glöm fläkt om den inte är gnistfri.varför inte montera en nippel på tanken som kopplas med en slang till en yttre ventilations anslutning,har det funnits en fast tank,har du förmodligen redan en sådan nippel monterad.Ronnie

Gör som @Ronnienr10 skriver eller montera en gnistfri fläkt med utblås utanför båten. Kom också ihåg att köra fläkten ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det finns ytor i tankutrymmet som vetter mot sittbrunnen eller liknande så att ni kan montera passiv ventilation i form av en lågt och en högt monterad ventil mot friska luften istället?

 

Hålen in i ruffen är ju bara att stänga till med valfri metod i såna fall. 

 

För övrigt gillar jag inte heller doften av bensin och tycker därför att det är ganska trevligt att använda alkylat-bensin som doftar mindre - både i stuven där jag förvarar dunkarna och från motorn under körning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog testat att lyfta ur den nya tanken ur utrymmet och ställa den uppe på däcket eller bryggan, ventilera utrymmet och då känna om bensinlukten finns kvar, om den gör det är det ju inte tanken. Det behövs inte många droppar bensin för att lukta.

Men jag tänker på tankens avluftning, det brukar finnas en liten avluningsskruv i tanklocket, därifrån kan lukten komma, liksom från någon skarv på slangen mellan tank och motor, pumpblåsan? För du bytte väl ut hela bränsleslangen när du bytte tank? annars kan man ju misstänka torrsprickor i slangen, eller dåligt dragna slangklämmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Ni hjälper verkligen!

 

Det lutar åt att ventilera tankutrymmet bättre och täta till hålen som leder in till ruffen. Bensintanken jag har är en plasttank med avluftningsventil i locket och vet inte direkt hur jag skulle koppla det till en slang och leda ut luften. Jag kan inte se något naturligt ställe att koppla på en nippel på tanken. 

 

Jag har förstått att bensinångor är tyngre än luft och lägger sig ner mot golvet. Tror ni det funkar att sätta ventilation som jag ritat ut på bilderna? En typ svanhalsventilator (finns andra bättre alternativ?) upptill för att få in luft i utrymmet och sen ett ventilgaller längre ner ut mot i sittbrunnen för att få ut luften och bensinångorna. Ventilgallret mot sittbrunnen kommer i så fall sitta cirka två-tre decimeter ovanför golvet. Eller bör man koppla på någon typ av ventilrör som går ända ner till golvet?

 

IMG_1061 2.jpg

IMG_1063.jpg

IMG_1064.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste måste vara att ta bort avluftningsventilen i locket och borra hål och montera en nippel och slanganslutning,i locket.Ronnnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant känner jag att det där lilla akterdäcket är en yta man vill ha fri. Skönt att ha lite svängrum runt knapen när man donar med förtöjning och ankarlina, och så vill du ju gärna kunna sätta foten där när du klättrar upp för stegen efter ett dopp. 

 

Det kanske är bättre att sätta ett par gallerventiler i sargen som motorpanelen sitter i? Då hamnar de även så högt placerade som möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Ronnienr10 said:

Det enklaste måste vara att ta bort avluftningsventilen i locket och borra hål och montera en nippel och slanganslutning,i locket.Ronnnie

Å andra sidan skadar det inte att ha god ventilation i den stuv man förvarar fendrar och ankarlinan i, även om man senare skulle gå vidare och ordna en egen anordning för tankens avluftning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Vemkansegla:

Tack för alla svar! Ni hjälper verkligen!

 

Det lutar åt att ventilera tankutrymmet bättre och täta till hålen som leder in till ruffen. Bensintanken jag har är en plasttank med avluftningsventil i locket och vet inte direkt hur jag skulle koppla det till en slang och leda ut luften. Jag kan inte se något naturligt ställe att koppla på en nippel på tanken. 

 

Jag har förstått att bensinångor är tyngre än luft och lägger sig ner mot golvet. Tror ni det funkar att sätta ventilation som jag ritat ut på bilderna? En typ svanhalsventilator (finns andra bättre alternativ?) upptill för att få in luft i utrymmet och sen ett ventilgaller längre ner ut mot i sittbrunnen för att få ut luften och bensinångorna. Ventilgallret mot sittbrunnen kommer i så fall sitta cirka två-tre decimeter ovanför golvet. Eller bör man koppla på någon typ av ventilrör som går ända ner till golvet?

 

 

 

 

 

17 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Det enklaste måste vara att ta bort avluftningsventilen i locket och borra hål och montera en nippel och slanganslutning,i locket.Ronnnie

Egentligen skall ju just bensintankar stå i ett eget ventilerar utrymme som inte har någon förbindelse med andra utrymmen ombord.

Rätt är att bensinångorna är tyngre än luft, och dom hamnar i skrovets lägsta punkt om dom nu tillåts göra det. In en bil "rinner" ångorna bort, men i båten ligger dom kvar, tills dess att det uppstår en gnista...

Ventilation med elektrisk fläkt i en segelbåt med begränsat batterikapacitet... njae... 

Kanske med självdrag av en "elektroluxventilator" kopplad till en slang som går ned i den lägsta punkten, och sedan ordentlig tilluftsintag.

Men det allra bästa är ju att isolera utrymmet där tanken står mot andra utrymmen. Sedan ta iland tanken vid tankning.

Här är ett rätt omfattande material, kanske finner du något användbart däri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar igen!

 

Hur löser jag bäst tilluft? Funkar ett par gallerventiler? Funkar detta som jag ritat på bilden? En gallerventil högt upp för tilluft och en lägre ner för frånluft. Kan jag med gott samvete täta igen hålen som leder in till ruffen då?

 

Elektroluxventilator måste väl sitta på en horisontell yta för att dom ska fungera? Eller kan jag montera en sån där gasreglaget sitter idag? 

IMG_1066.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om det inte är nya dunken så kolla gamla motorn. Den har en förgasare å ett flottörhus. kan finnas kvar bensin i den å det läcker därifrån via luftinsuget. Kolla det först innan du börjar borra en massa hål. Å kanske en motortvätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...