Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Seglamera

Minne för kompasskurs

Rekommendera Poster

Hej!

Vet någon var man kan få tag i ett litet beslag som man kan använda för att hjälpa minnet att komma ihåg kompasskursen man ska gå? Är det någon som har ett över och vill sälja så blir jag glad...

Tack på förhand

kurskomihåg.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Seglamera:

Hej!

Vet någon var man kan få tag i ett litet beslag som man kan använda för att hjälpa minnet att komma ihåg kompasskursen man ska gå? Är det någon som har ett över och vill sälja så blir jag glad...

Tack på förhand

kurskomihåg.jpg

Papper och penna funkar alltid:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Papper och penna funkar alltid:)

Framför allt i sittbrunnen en regnig dag😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Montera ett enkelt kombinationslås.

Redigerad av olag
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ skulle kunna vara en tumhjulsströmställare.

Kostar som synes en del nya, och den elektriska delen har du ju ingen nytta av. Men dyker titt som tätt upp bland "elektronikskrot" på Tradera, ebay (thumb wheel switch) o.s.v. för en bråkdel av den summan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Wildeside:

Framför allt i sittbrunnen en regnig dag😂

Riktiga båtar har vindrutetorkare😁 

Såg dessutom ut som båten var försedd med kapell. En liten vridbar orienteringskompass kan också funka som minne och reserv vid el.fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Rascal:

Riktiga båtar har vindrutetorkare😁 

Såg dessutom ut som båten var försedd med kapell. En liten vridbar orienteringskompass kan också funka som minne och reserv vid el.fel.

Riktiga båtar har styrhytt med riktigt tak och vindrutetorkare om dom nu gör så stor skillnad när man ska skriva vet jag iof inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Wildeside:

Skicka efter från det älskade kina så behöver det inte bli så dyrt.

5 st för 70:- iof med fyra siffror.

https://www.aliexpress.com/i/2026727174.html

Finns kanske billigare om du bläddrar dej fram på

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-Thumbwheel-Switches-.html?spm=a2g0o.detail.search.0

 

Tror det är ganska enkelt att ta bort ett par sektioner så det bara blir tre siffror.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Seglamera:

Hej!

Vet någon var man kan få tag i ett litet beslag som man kan använda för att hjälpa minnet att komma ihåg kompasskursen man ska gå? Är det någon som har ett över och vill sälja så blir jag glad...

Tack på förhand

kurskomihåg.jpg

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Ett alternativ skulle kunna vara en tumhjulsströmställare.

Kostar som synes en del nya, och den elektriska delen har du ju ingen nytta av. Men dyker titt som tätt upp bland "elektronikskrot" på Tradera, ebay (thumb wheel switch) o.s.v. för en bråkdel av den summan.

 

18 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror det är ganska enkelt att ta bort ett par sektioner så det bara blir tre siffror.

Dom kallas även för "tumhjulsomkoppare" dom förekom i en del elektroniska grejer på sent 1970-tal och kanske senare. Jag jobbade då med vågar och prismärkningsutrustning till livsmedelsindustrin och där förekom det en del sådana komponenter.

Dom är i sektioner med ett sifferhjul, kan byggas ut eller då reduceras till valfritt antal sektioner.

För några veckor sedan rensade jag ut bland mitt elektronikskrot... det fanns en sådan tumhjulsomkopplare modell större där... men dessvärre tror jag att den har skickats iväg, men jag skall kolla i den kvarvarande skrotlådan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsh... vafför inte göra som redan Vikingar gjorde. Ta en  liten träplatta å så borra en massa små hål runt i en cirkel. Stoppa in en lite träpinne i lämpligt hål. Rita gärna en kompassros med färg/tuschpenna. 16 hål borde räcka. Större precision styr inte många med. Annars borra fler hål i en ring utanför/innanför den första. Lagom vinterpyssel att ge bort i Julklapp?

 

Eller ta en sk parkeringsskiva man har till bilarna, En i plast å inte kartong. Så är det färdigt! å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en sån där tavla som finns i kyrkorna som visar vilka psalmer som ska spelas? 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Äsh... vafför inte göra som redan Vikingar gjorde. Ta en  liten träplatta å så borra en massa små hål runt i en cirkel. Stoppa in en lite träpinne i lämpligt hål. Rita gärna en kompassros med färg/tuschpenna. 16 hål borde räcka. Större precision styr inte många med. Annars borra fler hål i en ring utanför/innanför den första. Lagom vinterpyssel att ge bort i Julklapp?

 

Eller ta en sk parkeringsskiva man har till bilarna, En i plast å inte kartong. Så är det färdigt! å

Undvik vikingarnas system se hur det gick för dom.😉Dom är borta och finns inte mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, för det första visste de inte om att de var vikingar, andra kallar dem ss långt senare. Sedan så finns de kvar, vi är alla mer eller mindre deras ättlingar, å sen så försvann de inte över en natt. Men jag undrar hur många nätter till finns vi om det inte lugnar ner sig på vissa ställen på vår jord, platser där man inte gärna seglar.

 

Varför nappar ingen på min ide om en P-skiva? Bara skriva på lite siffror med tuschpenna, vattenfast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla tips. 

Det blev ett sådant här. Löser problemet. Får bara hitta någon bra plats för det.

Lås.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Seglamera:

Hej!

Tack för alla tips. 

Det blev ett sådant här. Löser problemet. Får bara hitta någon bra plats för det.

Lås.jpg

Jaha, det gäller ju att tänka utanför boxen och inte låsa in sig i en traditionell lösning.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hänglåset med tre hjul kan ju fästas lite här och där bara man kommer ihåg kombinationen. 😉

Men från vilken båt kommer ursprungsbilden där du ringat in tumhjulen. Kan man inte fråga den båtägaren?

 

Alternativ:

1. Skriv in kursen på anteckningar mobilen.

2. Skriv gärna på en whiteboardtavla, upptejpad OH-plast eller direkt på gelcoaten vad man behöver komma ihåg för kurs eller vad det nu kan tänkas vara man vill komma ihåg om man kommer ihåg att ta med sig en fungerande penna. Stryk bort texten med en trasa och det finns utrymmme för nya kurser etc (om man råkat skriva med permanent penna så blir det krångligare att nolställa texten...).

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båt den kommer från vet jag inte, såg den nånstans på nätet...

Tack för alla tips igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...