Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
boatnewb

Bränsletank nybörjarfråga

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, detta låter kanske som en idiotfråga men:

 

Till en utombordare i en öppen båt:

 

Jag har en 5hk motor och vill helst allt ska vara så enkelt som möjligt. Om man kan koppla en extern bränsletank till den, kan man isåfall ha bränsletanken med bensinen kvar i när den ligger på båtplatsen(båten har ett litet låsbart fack med hål i där den i såfall skulle kunna vara. Är detta enligt regelverket, och hur gör de flesta? Villt helst slippa ta med mig bensin varje gång och hålla på när jag vill ut med båten?

 

 

 

Allt gott

Redigerad av boatnewb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, absolut. Det är det normala sättet att göra det på, särskilt ifall du har ett låsbart fack för bränsletanken.

 

Det kan smart att lossa bränsle slangen från motorn och stoppa in den ändan i facket också, så att det inte är helt uppenbart att det finns en fylld bränsletank i båten. Men det stoppar ju inte en nyfiken tjuv som då bara kommer bryta upp facket för att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kalle-Anka:

Ja, absolut. Det är det normala sättet att göra det på, särskilt ifall du har ett låsbart fack för bränsletanken.

 

Det kan smart att lossa bränsle slangen från motorn och stoppa in den ändan i facket också, så att det inte är helt uppenbart att det finns en fylld bränsletank i båten. Men det stoppar ju inte en nyfiken tjuv som då bara kommer bryta upp facket för att kolla.

Tack för svaret!

 

Blr en sådan bränsletank vara i plast eller plåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare var alla bränsletankar i plåt, hållbart och bra. Men man upptäckte att tankarna började rosta inifrån, lite beroende på salthalt och andra saker.

 

Nu för tiden är alla lösa bränsletankar i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kalle-Anka:

Tidigare var alla bränsletankar i plåt, hållbart och bra. Men man upptäckte att tankarna började rosta inifrån, lite beroende på salthalt och andra saker.

 

Nu för tiden är alla lösa bränsletankar i plast.

Har bara hört att plast kan expandera när det skiftar temperatur sen när man ska tanka och har haft det varmt i båten kanske man får en bensinexplotion över mig. Eller e detta överdrivet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan hända i en plåtdunk också så det är ingen skillnad.

 

Ifall du fyller 20 liter bensin i en 20 liters dunk kommer du upptäcka att ”fullt inte är fullt”. Det kommer vara en bit luft kvar högst uppe i tanken. Det är ett expansionsutrymme som behövs eftersom bensin, precis som alla andra vätskor, utvidgar sig när de blir varmt i solen. Fasta inbyggda tankar har en avluftning som släpper ut eventuellt övertryck.

 

Ifall du fyller en dunk hela vägen upp, utan att lämna luft kvar högst upp, så kommer det bli övertryck i dunken. Och plastdunkar kommer svälla upp som ballonger. Jag vet inte ifall plåtdunkar sväller upp lika mycket, men det blir definitivt övertryck i dem också.

 

Använd en bränsletank i plåt ifall du vill, jag tror att risken med rost flagor i bränslet är större på sydligare breddgrader än i Sverige. Jag hade använt en modern plast tank och inte fyllt den mer än vad den är tänkt att rymma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Kalle-Anka:

Det kan hända i en plåtdunk också så det är ingen skillnad.

 

Ifall du fyller 20 liter bensin i en 20 liters dunk kommer du upptäcka att ”fullt inte är fullt”. Det kommer vara en bit luft kvar högst uppe i tanken. Det är ett expansionsutrymme som behövs eftersom bensin, precis som alla andra vätskor, utvidgar sig när de blir varmt i solen. Fasta inbyggda tankar har en avluftning som släpper ut eventuellt övertryck.

 

Ifall du fyller en dunk hela vägen upp, utan att lämna luft kvar högst upp, så kommer det bli övertryck i dunken. Och plastdunkar kommer svälla upp som ballonger. Jag vet inte ifall plåtdunkar sväller upp lika mycket, men det blir definitivt övertryck i dem också.

 

Använd en bränsletank i plåt ifall du vill, jag tror att risken med rost flagor i bränslet är större på sydligare breddgrader än i Sverige. Jag hade använt en modern plast tank och inte fyllt den mer än vad den är tänkt att rymma.

Tack, då skaffar jag en "vanlig" tank på typ 20 liter som alltid kan ligga i båten sen fyller jag bara på med små flaskor, blir ju lite som en fast tank fast ändå inte? 

 

Tack för hjälpen, allt gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev boatnewb:

Tack, då skaffar jag en "vanlig" tank på typ 20 liter som alltid kan ligga i båten sen fyller jag bara på med små flaskor, blir ju lite som en fast tank fast ändå inte? 

Tänk på att gaserna från bensinen är explosiva och att fyllning bör ske utanför båten. Sjömackarna har det som krav för lösa tankar. (Har sett alltför många som tankar den lösa tanken i sitt stuvutrymme.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Tänk på att gaserna från bensinen är explosiva och att fyllning bör ske utanför båten. Sjömackarna har det som krav för lösa tankar. (Har sett alltför många som tankar den lösa tanken i sitt stuvutrymme.)

Jo hade nog tänkt så med, då är frågan hur detta funkar med en integrerad tank som man behöver fylla har 2e timme

Redigerad av boatnewb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kalle-Anka:

Det kan hända i en plåtdunk också så det är ingen skillnad.

 

Ifall du fyller 20 liter bensin i en 20 liters dunk kommer du upptäcka att ”fullt inte är fullt”. Det kommer vara en bit luft kvar högst uppe i tanken. Det är ett expansionsutrymme som behövs eftersom bensin, precis som alla andra vätskor, utvidgar sig när de blir varmt i solen. Fasta inbyggda tankar har en avluftning som släpper ut eventuellt övertryck.

 

Ifall du fyller en dunk hela vägen upp, utan att lämna luft kvar högst upp, så kommer det bli övertryck i dunken. Och plastdunkar kommer svälla upp som ballonger. Jag vet inte ifall plåtdunkar sväller upp lika mycket, men det blir definitivt övertryck i dem också.

 

Använd en bränsletank i plåt ifall du vill, jag tror att risken med rost flagor i bränslet är större på sydligare breddgrader än i Sverige. Jag hade använt en modern plast tank och inte fyllt den mer än vad den är tänkt att rymma.

Nu kanske jag var otydligt, min båt ligger i sjön, alltså jag har den inte på land

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev boatnewb:

Jo hade nog tänkt så med, då är frågan hur detta funkar med en integrerad tank som man behöver fylla har 2e timme

En integrerad tank fylls vanligtvis direkt i motorn som ju oftast inte ligger i ett slutet utrymme och därmed kommer ångorna att sprida sig utanför båten. (Bensinångor är tyngre än luft. Bensindrivna inombordare har därför en gnistfri fläkt placerad lågt i båten som ska köras dels när man tankar och dels två minuter innan motorn startas för att det inte ska smälla.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

En integrerad tank fylls vanligtvis direkt i motorn som ju oftast inte ligger i ett slutet utrymme och därmed kommer ångorna att sprida sig utanför båten. (Bensinångor är tyngre än luft. Bensindrivna inombordare har därför en gnistfri fläkt placerad lågt i båten som ska köras dels när man tankar och dels två minuter innan motorn startas för att det inte ska smälla.)

Att köra motorrumsfläkt under tankning är inte så bra då den suger in luft genom motorrummets luftintag som ibland sitter farligt nära tankens avluftning på utsidan av skrovet. Kör bara innan start i några minuter.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Rascal:

Att köra motorrumsfläkt under tankning är inte så bra då den suger in luft genom motorrummets luftintag som ibland sitter farligt nära tankens avluftning på utsidan av skrovet. Kör bara innan start i några minuter.

Och på den sjömacken som jag tankade på för länge sen när jag hade bensin-inombordare så hade de en skylt om att man måste köra fläkten vid tankning. Men det kan ju ha ändrats på 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev ChristerN:

Och på den sjömacken som jag tankade på för länge sen när jag hade bensin-inombordare så hade de en skylt om att man måste köra fläkten vid tankning. Men det kan ju ha ändrats på 20 år.

Det finns väl ingen anledning att suga ut i motorrummet under tankning, där händer ju ingenting förrän bränslepumpar och förgasare börjar arbeta. Före start däremot när det blir tryck i bränslesystemet och dessutom startmotor och tändsystem skapar gnistor är det nödvändigt att ventilera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Det finns väl ingen anledning att suga ut i motorrummet under tankning, där händer ju ingenting förrän bränslepumpar och förgasare börjar arbeta. Före start däremot när det blir tryck i bränslesystemet och dessutom startmotor och tändsystem skapar gnistor är det nödvändigt att ventilera.

Nu handlar ju den här tråden om något annat men jag besvarar ditt inlägg ändå och TS får ursäkta.

Jag vet ju inte varför skylten fanns där (och varför det stod i något försäkringsbolags tips) men kan ju gissa att om det finns en gasläcka i systemet runt tanken och dess avluftning,  och det finns det för det mesta, så letar sig gasen ner till det lägsta utrymmet i båten där det ju ska finnas en fläkt.
Håller med om att det vid start kan byggas ett tryck som kan orsaka läckage men detta suger motorn ganska snabbt i sig utan konsekvenser om den är någorlunda lättstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu handlar ju den här tråden om något annat men jag besvarar ditt inlägg ändå och TS får ursäkta.

Jag vet ju inte varför skylten fanns där (och varför det stod i något försäkringsbolags tips) men kan ju gissa att om det finns en gasläcka i systemet runt tanken och dess avluftning,  och det finns det för det mesta, så letar sig gasen ner till det lägsta utrymmet i båten där det ju ska finnas en fläkt.
Håller med om att det vid start kan byggas ett tryck som kan orsaka läckage men detta suger motorn ganska snabbt i sig utan konsekvenser om den är någorlunda lättstartad.

Så för att sammanfatta så kan kan känna mig trygg med min plan:

 

Min båt ligger sjösatt på min båtplats, jag har en 20 liters dunk som alltid ligger i stuvutrymmet, jag plockar endast ur den när jag ska åka och fylla på mer bensin. 

 

Är detta ett ok förfarande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev boatnewb:

Så för att sammanfatta så kan kan känna mig trygg med min plan:

 

Min båt ligger sjösatt på min båtplats, jag har en 20 liters dunk som alltid ligger i stuvutrymmet, jag plockar endast ur den när jag ska åka och fylla på mer bensin. 

 

Är detta ett ok förfarande? 

Ja! Ledsen för utvikningen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...