Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Searay_230

Tv får spänningen att dippa med 1,5 volt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med spänningförlust när min 12-volts tv från Andersson går på. 

 

Mäter på min säkringspanel ca 12,65 volt innan tv'n går igång. Och ca 11,15 när tv'n är igång. 

Denna låga spänning gör att tv'n inte riktigt orkar igång helt. 

 

Tv'n har fungerat förut, men nu hamnat inkopplad på en utökad säkringspanel. 

 

Låter spänningförlusten som ett jordproblem?

 

Någon som vet var jorden tar vägen från säkringspanelen på en sea ray 230 Overnighter? 

Går den till motorn? 

Känns som omöjligt att följa kabeln bland alla dragningar. 

20240810_143530.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken spänning mäter du på var och en av batterierna först?

 

Och sen när Du sätter på TV:n?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du mäter spänningsförlust på säkringspanelen är det snarare dragningen fram till panelen som är dålig, men jag tror mer på trötta batterier. Hur gamla är de? Hur underhållsladdas de när du inte är i båten? Får du samma dipp om du startar en annan stor förbrukare (stereo, kyl eller värmare t ex)?

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser en massa dåligt klämda kabelskor.

Börja med att skaffa en riktig tång, och kläm om alla kabelskor.

Riktigt bra tång kostar 2000:- och uppåt.

Jula, Classe mfl (ej Biltema tydligen) har billiga som funkar.

 

Kabelskotång | För isolerade kabelskor | Hamron | Jula (går inte att länka här ??)

Artikelnr: 013301

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Va hundan? Har båttillverkare snålat in på presstänger till kabelskorna?

 

Allvarlig kritik, må jag säga.

 

Hur ser det då ut med resten av båtbygget? 

 

Äre skräp över lag? Riskerar båten att sjunka?

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

Har båttillverkare snålat in på presstänger till kabelskorna?

Så de är inga andra som kan ha kladdat med elsystemet? Första, andra, tredje, ...., n:e ägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Isakare:

Jag ser en massa dåligt klämda kabelskor.

Börja med att skaffa en riktig tång, och kläm om alla kabelskor.

Riktigt bra tång kostar 2000:- och uppåt.

Jula, Classe mfl (ej Biltema tydligen) har billiga som funkar.

 

Kabelskotång | För isolerade kabelskor | Hamron | Jula (går inte att länka här ??)

Artikelnr: 013301

Denna menar du, https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kabelskor/kabelskotang-013301/

Ofta är det också högst varierande kvalitet på kabelskorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så kan det vara. Därför börjar man mäta vid spänningskällan

Med och utan TV.n påslagen.

 

Nu kommer nån juselin säkert föreslå byte av batteri, som en garanterad lösning för de närmaste 3 åren😇

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Isakare:

Jag ser en massa dåligt klämda kabelskor.

Börja med att skaffa en riktig tång, och kläm om alla kabelskor.

Riktigt bra tång kostar 2000:- och uppåt.

Jula, Classe mfl (ej Biltema tydligen) har billiga som funkar.

 

Kabelskotång | För isolerade kabelskor | Hamron | Jula (går inte att länka här ??)

Artikelnr: 013301

Det mesta är pressat med en enklare kabelskotång från Jula. Håller med om att det kanske inte ser så proffsigt ut, men tror änder ändå att det sluter bra just på gällande kabelsko. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Vilken spänning mäter du på var och en av batterierna först?

 

Och sen när Du sätter på TV:n?

Ska testa imorgon och mäta direkt på batterierna, med och utan belastning. 

Hade 12,8 på batteriet så en viss förlust till säkringspanel utan belastning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Searay_230:

Låter spänningförlusten som ett jordproblem?

Varför inte ett problem på den positiva spänningssidan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

Varför inte ett problem på den positiva spänningssidan?

Det har jag såklart inte uteslutit.. 

Tycker däremot att jag har lättare att följa alla kontakter på plussidan och inte hittar något uppenbart där. 

Jorden däremot vet jag inte helt vart den tar vägen från säkringspanelen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Searay_230:

Det mesta är pressat med en enklare kabelskotång från Jula. Håller med om att det kanske inte ser så proffsigt ut, men tror änder ändå att det sluter bra just på gällande kabelsko. 

 

Tången som det är klämt med plattar bara ihop kabelskon, en riktig klämmer runt hela och säkerställer bästa möjliga kontakt, dessutom klämmer den dubbelt så det blir bra dragavlastning.

 

Angående jord på en båt där man inte har en kaross av stål att jorda i, så måste de kablarna vara lika tjocka/ha samma area som pluskablarna.

Det är ju en krets från + till - på batteriet, en svag länk i kretsen och den kan inte leverera det som behövs.

Om din mätning ger bättre värde mätt direkt på batteriet, kan du fortsätta mäta från minus på batteriet och plus i centralen, och sen tvärs om, då bör du kunna avgöra om + eller - sidan som är för klen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skriver inte här för att vara taskig på nått sätt, utan för att hjälpa.

När det är klämt som på din båt, som det med tiden blir problem, glapp, spänningsfall, t.o.m kablar som lossnar.

Tog 2 bilder, klämt med en godkänd tång, den stämplar kabelarenan för aktuell kabelsko så man kan se att rätt fack på tången använts.

(krav vid instalationer som besiktas där kalelskor används)

Kabelskon har ju 2 olika storlekar på metallen i den, först en större, sen en mindre.

I den mindre ska ledaren in och sticka ut lite så den syns. I den större kabelns hölje, tången klämmer sen båda, och kabeln sitter garanterat fast.

Som du ser, även om bilden är dålig, klämmer det även från sidan.

 

20240810_233440.jpg

20240810_233737.jpg

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Isakare:

Jag ser en massa dåligt klämda kabelskor.

Börja med att skaffa en riktig tång, och kläm om alla kabelskor.

Riktigt bra tång kostar 2000:- och uppåt.

Jula, Classe mfl (ej Biltema tydligen) har billiga som funkar.

 

Kabelskotång | För isolerade kabelskor | Hamron | Jula (går inte att länka här ??)

Artikelnr: 013301

Mycket tyckande här....

Kan hålla med om att det inte ser bra klämt ut, men dina (@Isakares) sista bilder skulle lika gärna kunna komma från t ex Biltemas tång. TS behöver ingen tång för 2000:- för att lösa sitt problem !

 

Att gissa utifrån en bild ger ofta en massa merjobb som inte alltid har med felet att göra. Många har byggt om efter tips och lagt tusentals kronor och många timmar på åtgärder, bara för att sedan upptäcka att felet var något helt annat.

 

Som @Peter_K är inne på - mät och kolla spänningen systematiskt genom kedjan (med TV:n påslagen) med början direkt på batteriet, så det är ok åtminstone där.

Sedan kan du använda batteriets minuspol som instrumentets negativa referens och mäta med andra på minuskabeln vid TV:n. Då ser du direkt vilket spänningsfall det är på minussidan mellan batteri och TV, och efter det så vet du om felet är på minus- eller plussidan.

Mät systematiskt även på plussidan och behåll gärna batteriet som instrumentets negativa referens, så är minussidan inte inblandad i mätningen.

 

Efter detta vet du var du har spänningsfallet och kan sätta in en åtgärd där. Visst kan du på sikt titta på att klämma om kabelskorna (eller byta dem) som rekommenderats, men börja med att hitta felet.

 Man byter inte bil bara för att den behöver service. Jo, en del kanske gör det 😉

 

Det är inte så att du har TV:n ansluten via s.k. cigarettändarplugg ?  Dessa är ofta specade för en massa ström men är en usel kontakt som väldigt ofta ger upphov till glapp och inte minst stora spänningsfall redan vid ett fåtal Ampere.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett mycket bra för inlägg!

 

Detta att dela upp felsökning och

verifiering i två delar är utmärkt.

Kallas ibland halveringsmetoden.

 

1. D v s att först mäta med instrumentets minusingång fast ansluten till batteriernas gemensamma minus.

Det är oftast så gemene man är intutad att göra. Och oftast inget mer.

 

2. Andra delen är att mäta från förbrukningsbatteriets pluspol

(-er) med instrumentets att plusingång fast ansluten till instrumentet. Då blir pluspol

referens för mätningarna, och man kan hitta fel på minussidan i hela anläggningen.

 

- I detta fall handlar det om inte bara pulsmätning via säkring, brytare? kablage, kontaktering.

Enligt 1.

 

Utan även enligt 2.

 

Om spänningsfall endast kan uppmätas vid matningen strax intill TVn och inte på något annat vid drift...

Så underlättar det betydligt.

 

Jag brukar ibland sticka typ knappnålar rakt genom kabelisoleringar nära förbrukare för att kunna mäta under drift

t ex efter cigguttag e t c.

 

Vart mätte TS?

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Hybro:

Vart mätte TS?

 

18 timmar sedan skrev Searay_230:

Mäter på min säkringspanel ca 12,65 volt innan tv'n går igång. Och ca 11,15 när tv'n är igång. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Isakare:

Kabelskon har ju 2 olika storlekar på metallen i den, först en större, sen en mindre.

I den mindre ska ledaren in och sticka ut lite så den syns. I den större kabelns hölje, tången klämmer sen båda, och kabeln sitter garanterat fast.

Har du tagit av isoleringen och tittat hur en typisk isolerad kabelsko ser ut innanför plasten ?

 

För det du beskriver med "olika storlekar på metallen" gäller främst oisolerade kabelskor. Visst finns det olika typer av isolerade kabelskor, men på en isolerad fungerar snarast den bakre ihopklämningen (av plasten) som ett böjskydd, och metalldelen ser i allmänhet inte ut som du beskriver eller tror med två dimensioner. Snarast slutar den redan framför bakre klämningen.

 

Och med lite sunt förnuft inser man ju det, då båda klämningarna är lika stora, medan den bakre om den också skulle rymma även kabelns isolering innanför - en påstådd - metallhylsa, inte skulle bli lika liten.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Mycket tyckande här....

Kan hålla med om att det inte ser bra klämt ut, men dina (@Isakares) sista bilder skulle lika gärna kunna komma från t ex Biltemas tång. TS behöver ingen tång för 2000:- för att lösa sitt problem !

 

??? Jag rekommenderade en tång för 179:-, berättade bara att en kvalitestång kostar 2000:- Knipex, Elpress mfl

Tången jag klämt med ser du på bilden, en Elpress.

Har en Biltematång i firmabilen, klämmer helt okej men har en annan utväxling som gör den trögare, ska man klämma 4# (gula) måste man använda båda händerna, det behöver man inte med Elpresstången.

Huvudmeningen var att TS ska köpa en tång avsedd för isolerade kabelskor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev IngemarE:

Har du tagit av isoleringen och tittat hur en typisk isolerad kabelsko ser ut innanför plasten ?

 

För det du beskriver med "olika storlekar på metallen" gäller främst oisolerade kabelskor. Visst finns det olika typer av isolerade kabelskor, men på en isolerad fungerar snarast den bakre ihopklämningen (av plasten) som ett böjskydd, och metalldelen ser i allmänhet inte ut som du beskriver eller tror med två dimensioner. Snarast slutar den redan framför bakre klämningen.

 

Och med lite sunt förnuft inser man ju det, då båda klämningarna är lika stora, medan den bakre också annars skulle rymma även kabelns isolering innanför - en påstådd - metallhylsa.

Ja, jag vet hur en isolerad kabelsko ser ut, pysslat med fordonsel i snart 50 år.

Kopplar kablar dagligen som servicetekniker, byggt automatikskåp mm.

Är inte helt bakom flötet i ämnet.

 

IMG_20240811_112601.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Isakare:

Ja, jag vet hur en isolerad kabelsko ser ut, pysslat med fordonsel i snart 50 år.

Då borde du också veta att det finns olika isolerade kabelskor som kan se olika ut. Men fungera bra i alla fall 😉

 

Samt att man mäter upp var felet är innan man rekommenderar att riva ut allt och bygga om. Fast det är klart, om man är van vid att någon annan betalar så.....😛

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Då borde du också veta att det finns olika isolerade kabelskor som kan se olika ut. Men fungera bra i alla fall 😉

 

Samt att man mäter upp var felet är innan man rekommenderar att riva ut allt och bygga om. Fast det är klart, om man är van vid att någon annan betalar så.....😛

 

Du har rätt.

Blev tveksam och gick ut o kollade min samling, det mesta inköpt på Biltema 80-90-00 talet, men även en del original Abiko.

Men se på tusan, röda flatstift jag köpte för nått år sen på Biltema har inte dubbel metall, förpackningen var inte öppnad, så jag hade inte noterat det.

Tänkte mig inte att TS skulle bygga om, de går att lossa och klämma med rätt tång, en timme och man har säkerställt att prylarna sitter fast.

På en båt vill man ju gärna att sakerna funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Hybro:

Vilken spänning mäter du på var och en av batterierna först?

 

Och sen när Du sätter på TV:n?

Testade nu idag, och batterierna tappar inte märkbart från 12,9 på polerna när tv'n belastar. Testade också batterierna med en batteritestare, och alla batterierna var OK. Så problemet är nog någonstans fram till säkringspanelen för där tappar de fortfarande 1,5 volt med belastning.

Mätte även tappet på 1,5 volt vid motorns plus uppe vid 50amp tryckknapp-säkringen på mercruiser 5,7 EFI. Så problemet kommer eventuellt tidigare i kedjan än på väg till säkringspanelen? För matas inte säkringspanelen från motorn?

 

Om jag kör igång laddaren till batterierna så funkar tvn som den ska. Då försvinner fortfarande ca 2 volt vid vid belastning men då från 14,5 till ca ca 12,8.

 

Har klämt om de flesta kabelskorna med nya skor och med bättre tång, men utan annat resultat. Har även tagit bort cigarettkontakten som tvn kopplats med som jag hört inte brukar hålla måttet,  tyvärr utan resultat.

Har även testat att koppla in tv'n på den äldre säkringspanelen för att se om det var skillnad utan resultat.

 

Glömde idag att testa om annan förbrukare t.ex stereo ger samma dipp, så blir att testa lite mer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt sällan en kabel har spänningsfall om den inte är för klen eller klämd eller så; fokusera på komponenter och anslutningar. 

- Hur ser polskorna ut (alltså, de på batterierna, inte kvinnor i vårt grannland)? Foto?

- Finns det en batterifrånskiljare/huvudbrytare, skick på den?

- Finns huvudsäkring, hur ser det ut kring den?

- Hur lång och klen är kabeln fram till säkringspanelen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är väldigt sällan en kabel har spänningsfall om den inte är för klen eller klämd eller så; fokusera på komponenter och anslutningar. 

- Hur ser polskorna ut (alltså, de på batterierna, inte kvinnor i vårt grannland)? Foto?

- Finns det en batterifrånskiljare/huvudbrytare, skick på den?

- Finns huvudsäkring, hur ser det ut kring den?

- Hur lång och klen är kabeln fram till säkringspanelen?

 

-Polskorna är nog i helt okej skick. Vissa är nyligen bytta, och flera kablar har nypressade kabelskor med ordentlig kabelskopress. Har ingen bild från efter uppfräschningen tyvärr. Men sitter två yuasa super Agm 90Ah från 2019. 

-finns en huvudbrytare, 1+2+both från Vetus, som eventuellt skulle kunna vara boven i dramat. Den är ju original och båten är från 98 så inte helt osannolikt? 

-huvudsäkring är jag osäker om det är motorns 50 amp brytare som är av tryckknapp? 

-Från motor till säkringspanel gissar jag på att kabel är ca 3-4 meter. Osäker på diameter, men den syns i bild överst på säkringspanelen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Searay_230:

-Polskorna är nog i helt okej skick. Vissa är nyligen bytta, och flera kablar har nypressade kabelskor med ordentlig kabelskopress. Har ingen bild från efter uppfräschningen tyvärr. Men sitter två yuasa super Agm 90Ah från 2019. 

-finns en huvudbrytare, 1+2+both från Vetus, som eventuellt skulle kunna vara boven i dramat. Den är ju original och båten är från 98 så inte helt osannolikt? 

-huvudsäkring är jag osäker om det är motorns 50 amp brytare som är av tryckknapp? 

-Från motor till säkringspanel gissar jag på att kabel är ca 3-4 meter. Osäker på diameter, men den syns i bild överst på säkringspanelen. 

 

Som sagt - hittar du inget uppenbart visuellt (vilket du ju i så fall skulle gjort för längesedan) så är det systematisk mätning som gäller.

 

Även om det känns lättare att försöka hitta någon "quick fix" eller något "enkelt", så i slutänden när felet hittas/åtgärdas så brukar det nästan alltid tagit längre tid än vad det skulle tagit om man redan från början mätt spänningen systematiskt steg för steg fram till där man har prylen som får mycket spänningsfall.

 

Sedan drar väl den aktuella TV:n inte mer än 2-3A, och det klarar ju vilken "båtkabel" som helst upp till väldiga längder utan så stort spänningsfall. Exempel: För att få 1,5V spänningsfall vid 3A i en 1,5mm²-kabel krävs över 40m kabel.

Med men några dåliga/oxiderade säkringar, dåliga brytare och någon usel kontakt kan det lätt bli 1,5V. Fast innan du fortsätter fundera på att byta något av detta så mät, systematiskt från batteriet och fram.

 

Vad hade du t ex för spänningsfall i minusledningen mellan batteri och TV, den mätningen jag tipsade dig om att börja med ovan ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-08-11 vid 07:54 skrev IngemarE:

Det är inte så att du har TV:n ansluten via s.k. cigarettändarplugg ?  Dessa är ofta specade för en massa ström men är en usel kontakt som väldigt ofta ger upphov till glapp och inte minst stora spänningsfall redan vid ett fåtal Ampere.

I så fall är det ju väldigt lätt att misstänka ett sådant uruselt kontaktdon.

Vad är det för TV? LED eller någon äldre modell som drar en massa ström?

Vad är det för anslutning på "strömsladden" till TVn och på TVns baksida? Känns dessa varma?

 

För längesedan hade jag en "smal tjock-TV" som inte direkt var strömsnål, den var ansluten via cigg.tändaruttag till förbrukningsbatteriets säkringsdosa. Cigg.proppen hade en spetsig pluspol. När TVn varit på en stund började det lukta bränd plast, då var eluttaget väldigt varmt och plasten hade deformerats. Alltså en stor förlust i kontaktdonen som blev till värme, och då även till spänningsfall. Den spetsiga pluspolen i kontakten förmådde inte att leda att ström som TVn behövde, sedan var säkert inte minusblecken på sidan av proppen speciellt bra dom heller.

Nästan samma sak med förlust i kopplingen till en kylbox för några år sedan.

Dessa cigarettändarkonktakter är rätt dåliga, det finns sådana som är jättedåliga och det finns sådana som är mindre dåliga, men inga som är riktigt bra.

 

Men det kan ju finnas flera andra orsaker till ditt spänningsfall, som redan nämnts så börja mäta över batteriets poler.

Sedan brukar jag skriva att kanske 90% av alla elfel ombord beror på olika kontaktproblem.

Sedan är ju rena batterifel inte så ovanliga dom heller.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu när TS har mätt, kontrollerat och åtgärdat en del, så är det mer än 50 % möjlighet att felet är på minussidan. Ja det lutar åt 100.

 

Ursprungligen 50/50.

 

Oddsen är med mig... Snart värt att satsa en peng, ifall det är nån som sätter emot😉

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Hybro:

Nu när TS har mätt, kontrollerat och åtgärdat en del, så är det mer än 50 % möjlighet att felet är på minussidan.

Hur kan du så säkert dra denna slutsats ?

 

Visst kan det vara så, men TS har ju mest kontrollerat lite olika saker och klämt om lite på måfå.

Framgår heller inte vad som använts som minusreferens för instrumentet vid de (få) mätningar som gjorts, och utan att vara konsekvent med bl.a. detta kan mätvärdena bli en röra som man inte kan dra några säkra slutsatser av.

 

Ser ingen systematisk uppmätning och dess resultat i något inlägg, eller har jag missat det ?  T ex kvarstår min fråga om vad det specifika spänningsfallet blir om TS helt enkelt mäter mellan batteriets minuspol och TV:ns minus med TV:n på.

skulle man efter denna enkla mätning direkt kunna inte bara tala om sannolikheter utan t.o.m. veta om felet är på plus- eller minussidan (eller båda).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig...

Men ser inte att TS varit och micklat eller mätt (med plus som referens) på den negativa sidan.

Därav mitt resonemang om procentsatser och möjlighet att hitta bristen/felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...