Norland 1 Postad 8 Augusti En fråga : olja eller lacka teakdäck? jag har ett inoljat teakdäck idag och undrar är det lönsamt att lacka eller skall jag fortsätta att olja däcket . Jag vill ha det brunt ej grått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 9 Augusti (redigerade) nja.. har aldrig sett ett teakdäck som hållit lackat då nåten är mjuk och teaken är fet och fylld med olja. lacken spricker i nåten och till slut ser det vidrigt ut. vet inte om epoxy skulle funka men i längden tror jag inte på det heller. men jag håller med att brunt är snyggare jag hade en liten laxkutter med en bit av furudäcket lackat med epoxy. när det sprack upp fick jag ett helvete att slipa rent då epoxyn är så hård. mvh arni Redigerad 9 Augusti av Zaphir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 9 Augusti Definitvt olja! Eller inget alls. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 9 Augusti (redigerade) Inget alls, teaken är fet nog i sig själv. Tvätta av med såpa då och då och skölj bort. Ingen lack, blir såphalt ( 🙂 ) ... Såg att du vill ha det brunt, i så fall olja men den suger åt sig smuts över tid vad jag förstår... Redigerad 9 Augusti av GTI 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Norland 1 Postad 9 Augusti Ang.teakdäck så har ni nog rätt jag ville bara höra om det var någon som lyckats med att få ett bra resultat med lack. Jag oljar med internationals teakolja ett par ggr om året och tvättar däcket på hösten med ett medel ifrån owatrol som gör ett bra jobb så det blir till och fortsätta med det då. mvh J-W Norlan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 11 Augusti En del som oljat teakdäcket råkar ut för att den svarta nåten sedan färgar av sig. Bra att du funnit en olja som inte gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 11 Augusti 4 timmar sedan skrev skippeer: En del som oljat teakdäcket råkar ut för att den svarta nåten sedan färgar av sig. Bra att du funnit en olja som inte gör det. Det har mer med val av nåtmassa än val av olja att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser