Gå till innehåll
onsdag 11 september 2024
michan81

En till nybörjare, alla tips mottages tacksamt!

Rekommendera Poster

Tjena, 

 

Som rubriken säger är jag komplett nybörjare - googlade precis Genoa så där har ni nivån. Men jag lär mig extremt fort och vill veta ALLT. Hur börjar jag med segling? Ska jag ta en kurs eller går det an utan? Målet är att segla Karibien till slut. Förstår att det målet är långt borta men jag brukar oftast lyckas med mål jag tar mig an. Vilken båt är bra billig nybörjarbåt? Vill gärna kunna laga mat, sova hyfsat skönt (vi kommer vara 2 pers) och ha en toa (kanske dusch med). Vad mer för utrustning skulle ni rekommendera? Som sagt ge mig ALL er kunskap och jag kommer vara evigt tacksam. Skulle VÄLDIGT gärna följa med om någon behöver en extra hand för att lära mig. Kan skrubba däck, vad som helst i utbyte mot kunskap. (jag är fotograf och retuschör så behöver ni bilder osv kan vi lösa på det sättet med). Skulle även kunna tänka mig betala för "privatkurser". Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ med mig eller nån annan ut på sjön.

I mitt fall Vänern.

 

Ska göra nån kortare tur, typ 3 

övernattningar närmaste dagarna.

 

Senare blir det halva Vänern. Men då har jag med nån polare.

 

 

Alltså detta är enklaste sättet att lära sig praktiskt.

 

Är inte tävlingsinriktad, men haft nuvarande båt i 18 säsonger.

Ligger ute 70 - 80 nätter om året.

 

Hör av dig om du vill pröva på och se hur en segelbåt kan fungera.

 

/ Toni

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja smått och billigt. Smått så att du lär dig känna hur båten reagerar och billigt för att du dels kommer lära dig vad du vill ha med tiden och misstagen alla gör i början blir billigare. Räkna med att byta upp dig några gånger innan du satsar på att utrusta båten för längesegling. 
Börja gärna med att hänga med någon för att lära innan du köper egen båt. 
Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra tips, tack @ChristerN ! Redan börjat leta folk på fejjan att åka med och lära mig verkar finnas lite grupper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Hybro said:

Följ med mig eller nån annan ut på sjön.

I mitt fall Vänern.

 

Ska göra nån kortare tur, typ 3 

övernattningar närmaste dagarna.

 

Senare blir det halva Vänern. Men då har jag med nån polare.

 

 

Alltså detta är enklaste sättet att lära sig praktiskt.

 

Är inte tävlingsinriktad, men haft nuvarande båt i 18 säsonger.

Ligger ute 70 - 80 nätter om året.

 

Hör av dig om du vill pröva på och se hur en segelbåt kan fungera.

 

/ Toni

 

 

 

 

 

 

Tjena Toni!

du det låter som dröm om jag kunde göra det! Vilka dagar hade du tänkt att dra iväg? Jag bor i sthlm så får försöka ta mig ner till vänern i såfall. @Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Postat meddelande till dig via detta forum.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, Hybro said:

Postat meddelande till dig via detta forum.

Låter bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

Postat meddelande till dig via detta forum.

Nja, meddelandet kom nog lite fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaah morgontrött

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, var i liknande situation som dig för några år sedan. Här är några tips.

 

Dusch kan man t.ex ha en separat som pumpas upp med foten, istället för fast installation. Finns billigare varianter där man bara hänger upp en påse ovan sig, men denna gillar jag: https://www.bergfreunde.se/nemo-helio-pressure-shower-campingdusch/

 

Ankare. Ett av senaste generationen. Minns inte vad de olika heter just nu. Jag hade ett 10kg rocna i 3 år och draggade aldrig(båt 3.5 ton). Har nu ett 15kg rocna och 10kg i backup. Ett riktigt ordentligt ankare kan vara sista alternativet att ta till om allt annat fallerat. Beror också på hur man gillar att leva. Jag ligger gärna i ankarvik vid 20ms+ bara jag är skyddad från vågorna.

 

Tradera och Blocket. Finns en flik på tradera sorterad efter senast upplagda annonser: https://www.tradera.com/search?q=b%C3%A5t&sortBy=AddedOn&categoryId=302467

Via denna har jag hittat mycket. Ett av bästa köpen var en autostabiliserande kikare i nyskick, som jag betalade 3.5k för och ny kostar ca 14. Via blocket köpte jag ett till synes oanvänt 50m 18mm ankringsrep för 400kr. 

 

Båtskrotar får in mycket grejer. Köpte ett fint storsegel för 1k, haft det 5 säsonger nu och det kommer hålla bra tag till.

 

Airhead toalett. Jag gillar min iaf.

 

Välsorterat första förbandet.

 

Sista tipset vore att vänta tills det kommer upp en båt av de du kollar på, som har relativt ny motor och så mycket utrustning att det verkligen blir jättebilligt. Har sett vad som verkar extremt välutrustade och välskötta båtar gå väldigt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta förarintyg för fritidsbåt är också ett sätt att starta, om du inte har det redan, så lär man sig lite grundläggande regler på sjön, grundläggande navigation, säkerhet mm. 

 

De flesta båtklubbar brukar också kräva att man har förarintyget för att man ska få en bryggplats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/13/2024 at 6:43 PM, SunWind266 said:

Hej, var i liknande situation som dig för några år sedan. Här är några tips.

 

Dusch kan man t.ex ha en separat som pumpas upp med foten, istället för fast installation. Finns billigare varianter där man bara hänger upp en påse ovan sig, men denna gillar jag: https://www.bergfreunde.se/nemo-helio-pressure-shower-campingdusch/

 

Ankare. Ett av senaste generationen. Minns inte vad de olika heter just nu. Jag hade ett 10kg rocna i 3 år och draggade aldrig(båt 3.5 ton). Har nu ett 15kg rocna och 10kg i backup. Ett riktigt ordentligt ankare kan vara sista alternativet att ta till om allt annat fallerat. Beror också på hur man gillar att leva. Jag ligger gärna i ankarvik vid 20ms+ bara jag är skyddad från vågorna.

 

Tradera och Blocket. Finns en flik på tradera sorterad efter senast upplagda annonser: https://www.tradera.com/search?q=b%C3%A5t&sortBy=AddedOn&categoryId=302467

Via denna har jag hittat mycket. Ett av bästa köpen var en autostabiliserande kikare i nyskick, som jag betalade 3.5k för och ny kostar ca 14. Via blocket köpte jag ett till synes oanvänt 50m 18mm ankringsrep för 400kr. 

 

Båtskrotar får in mycket grejer. Köpte ett fint storsegel för 1k, haft det 5 säsonger nu och det kommer hålla bra tag till.

 

Airhead toalett. Jag gillar min iaf.

 

Välsorterat första förbandet.

 

Sista tipset vore att vänta tills det kommer upp en båt av de du kollar på, som har relativt ny motor och så mycket utrustning att det verkligen blir jättebilligt. Har sett vad som verkar extremt välutrustade och välskötta båtar gå väldigt billigt.

Mkt bra tips tack så mkt @SunWind266

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns rätt många böcker som skrivits av långseglare, låna, läs och lär om själva långseglandet och vägen dit.

 

Det finns alla varianter från de som köpte en Vega och stack iväg och lärde sig längs vägen ("Alla sa vi skulle dö") till miljonären som krävde minst ett kontorsutrymme för sig själv ombord och ett för sin fru med en årlig budget på någon miljon (Arne Mårtensson har skrivit flera böcker, men man blir mest arg när man läser dessa). 

 

Lars Hässler har säkert seglat 200 000 sjömil i jordens alla hörn och har skrivit många böcker, satsar ganska mycket pengar men inte på ett vis så att man blir arg.

 

"Segla med Albatros" tycker jag är en förnuftig bok flr dig som beskriver hur två vänner börjar sin jordenruntsegling utan seglingserfarenhet från de första stapplande stegen med en mindre båt hela vägen till en större välutrustad båt och till drömmen och äventyret.

 

Det finns en hel del jordenruntseglande youtubers också, men jag kommer inte på något bra att rekommendera. Det finns många som är lite småmysiga och inspirerande.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till är att satsa ett antal tusenlappar på en seglingskurs under 3-4 dagar. Se till atf ga seglag lite innan även om det inte alks är ett krav och skaffa en båt så att du kan börja tillämpa det du lärt dig direkt efter kursen.

 

https://www.kurser.se/kurs/segling

 

Satsa på förarintyg under vinterhalvåret och gå en kurs för Seglarintyg 1 till försommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...