Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
jorgenkarls

Oljenivå (för mycket olja)- Yamaha 60hk 4-takt 2003

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Köpte båt för några dagar sedan och på den sitter en 60 hk Yamaha 4-takt från 2003. Säljaren har kört med båten den här sommaren och vi har hunnit med några turer. Motorn går bra och det är inga problem. Idag skulle jag kika på oljenivån och när jag drar ut oljestickan så rinner det ut olja. Läser på och kollar på nätet om jag gör fel. Ser att motorn ska lutas 45 grader i 5-10 min, sedan tillbaks i lod och då ska oljan ha runnit ned och rätt nivå ska visas. Men det är fortfarande olja ända upp till hålet. 

 

Motorn är kall (ca 23 grader ) när jag gjorde det. Blir det skillnad med varm motor ? Finns det något mer man ska göra innan man kollar nivån? Eller är det så illa att det är för mycket olja. Säljaren har servat och har inte slagit i mer än manualen anger. 

 

Har ni några tips ?  Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du fått tipset med 45 grader i från? Så står inte i min Yama manual i alla fall. Om du tiltar upp motorn och sedan fäller ned den, skall du vänta en stund innan kontrollen.

Bra att kolla med varm olja då den rinner ner i tråget lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med luta 45 grader menar jag ”tilta”. Frågan är om nivån kan visa så fel för att motorn är kall. Jag tiltade motorn i 15 min så oljan borde ha runnit ned. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna "gamla" instruktion från Yamaha, 

 

I min instruktionsbok till en 2018 står att motorn skall vara i upprätt läge vid oljekontroll, ingenting om någon upptrimning före kontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I filmen så tiltas motorn i 5 min innan man kör ned den horisontellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jorgenkarls:

Säljaren har servat och har inte slagit i mer än manualen anger.

Olja skall fyllas till rätt mängd på oljestickan! 

Om man fyller enligt manualen men inte lyckats tömma/suga ut all olja så blir resultatet för hög oljenivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Rascal:

Olja skall fyllas till rätt mängd på oljestickan! 

Om man fyller enligt manualen men inte lyckats tömma/suga ut all olja så blir resultatet för hög oljenivå.

Ja jag får skaffa ny olja och filter och ordna detta. Köpte en spolmuff från Biltema idag förövrigt men det kom aldrig något skvallervatten så det får bli att testa stor vattentunna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev jorgenkarls:

Ja jag får skaffa ny olja och filter och ordna detta. Köpte en spolmuff från Biltema idag förövrigt men det kom aldrig något skvallervatten så det får bli att testa stor vattentunna. 

Varför skaffa ny olja? 

Sug/tappa ur olja till rätt nivå på oljestickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rascal:

Varför skaffa ny olja? 

Sug/tappa ur olja till rätt nivå på oljestickan.

Börjar ändå bli dags för höst-service. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jorgenkarls:

Börjar ändå bli dags för höst-service. 

Jag hade samma på min f115 med efi, hade kommit in bensin i oljan dvs den är utspädd och behövde bytas. Anledningen var att spridarna inte var rengjorda pålänge och droppade in bensin i motorn istället för att ge en bensindimma. 
 

är det en efi så kan du ha samma problem och behöver rengöra spridare. Bra att byta alla bränslefilter i samma veva samt gå över till endast 98 oktan bensin framöver så borde du undvika problemen på sikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Handre:

Jag hade samma på min f115 med efi, hade kommit in bensin i oljan dvs den är utspädd och behövde bytas. Anledningen var att spridarna inte var rengjorda pålänge och droppade in bensin i motorn istället för att ge en bensindimma. 
 

är det en efi så kan du ha samma problem och behöver rengöra spridare. Bra att byta alla bränslefilter i samma veva samt gå över till endast 98 oktan bensin framöver så borde du undvika problemen på sikt

Vet ej om det är EFI. Motorn har beteckningen F60 CET 6C5 - årsm 2005. Tappade ur oljan nu och hällde i ny olja + filter. Tidigare ägare hade kört på 95 oktan men jag har tankat 98.  (Efter lite googlande så har jag förstått att det ska vara EFI) 

 

 

Redigerad av jorgenkarls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som du säger 98 oktan är absolut att föredra, då den innehåller mindre etanol, även om det går bra och köra på 95 oktan E10 om motorn är byggd efter 2003.

 

Vilken färg är det på oljan? Om den är mjölkig, så är det förmodligen vatten i oljan och luktar den mycket bensin redan efter några få körtimmar med enstaka kallstarter, är det förmodligen bensin i oljan. För mycket olja eller likaså utspädd olja kan resultera i en skuren motor.

 

Yamaha har oftast lite extra marginaler utanför rekommenderade området på mätstickan, så lite för mycket eller lite för lite olja ska inte vara skadligt kortsiktigt.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Busteri:

Som du säger 98 oktan är absolut att föredra, då den innehåller mindre etanol, även om det går bra och köra på 95 oktan E10 om motorn är byggd efter 2003.

 

Vilken färg är det på oljan? Om den är mjölkig, så är det förmodligen vatten i oljan och luktar den mycket bensin redan efter några få körtimmar med enstaka kallstarter, är det förmodligen bensin i oljan. För mycket olja eller likaså utspädd olja kan resultera i en skuren motor.

 

Yamaha har oftast lite extra marginaler utanför rekommenderade området på mätstickan, så lite för mycket eller lite för lite olja ska inte vara skadligt kortsiktigt.

Jag har bara ägt båten i några dagar och endast hunnit med två turer. Förra ägaren hade servat motorn i höstas, men datumstämpeln på oljefiltret visar september 2021 så det stämmer nog inte. Motorn går fint och startar lätt, ingen rök. Så det blir "spännande" att se hur det blir nu med ny olja och filter. Håller tummarna att oljenivån inte stiger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En timmes provtur idag med ny olja och filter. Allt ser bra ut, bra nivå och fin olja. Det verkar lovande. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...