Janne_G 99 Postad 7 Augusti Hej Har en TAMD31a i vår Nidelv 28 inköpt för ett år sen. Båt & motor från -87. I vinter har jag bytt turbo då det var liiite glapp och olja i aftercoolern. Sedvanlig service osv. Tankar Evopar efter tips från båtgranne i vintras då båten ryker vid uppstart innan den är varm. Tänk er en full gästhamn på morgonen när man ska iväg....... Nu har vi varit iväg ett antal gånger och märker när vi lägger till att det kommer oförbränd Ecopar när jag stannar motorn. 2 ggr har jag sett ganska ordentligt med "matolja" runt båten. Brukar slå av, köra på tomgång medans jag lägger till i ca 3-4 min, sen stoppa. Funderade ett tag på det kunde va nån annans båt men nu tror jag mer på min egna. Kan det va så att spridare eller nåt annat är galet ? Funderingar mottages tacksamt. Mvh Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 Augusti Hur är skicket på spridarna? Är de dåliga och kanske läcker så får du rök vid start och de kan ju även droppa efter avstängning. Spridare bör kontrolleras/ renoveras efter ca 600 timmar enligt Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 9 Augusti 15 minuter sedan skrev Makro: Hur är skicket på spridarna? Är de dåliga och kanske läcker så får du rök vid start och de kan ju även droppa efter avstängning. Spridare bör kontrolleras/ renoveras efter ca 600 timmar enligt Penta. jag kör på matolja i en gammal ford. en gammal ford ryker väl alltid vid uppstart och det är lite trevliga re när det luktar grillat kött och pommes frites men jag behöver definitivt låta serva spridarna. vet du nåt bra ställe i göteborg som inte kostar en förmögenhet? mvh arni Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 Augusti Jag lämnade in mina spridare till Björlanda bil och maskinservice vid Skra Bro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 9 Augusti Jag vet ärligt talat inte skicket på spridarna. De har inte servats de senaste 4 åren i alla fall, men hur många timmar som den gått då vet jag inte. Dock rök den vid uppstart och "ändalykten" var helt sotig när vi körde hem den från norra Bohuslän i höstas. Men då var turbon inte helt 100. Har precis investerat i en spridarutdragare så det blir renovering på dem i Skrabro 😉 Dock tänker jag så här: Det är en ansenlig mängd, inte bara några få droppar, och det kommer ut när jag slår av. Inget vid uppstart, eller synligt vid körning. Om jag inte missuppfattat finns det nåt som kallas för "Rökbegränsare" (som vissa skruvar upp) och den kanske sätts ur spel när man kör på diesel som inte ryker. Så motorn kanske pressar in för mycket bränsle i maskin.... Dieselexperter, vad tror ni ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 Augusti Ecopar ska funka fint att köra en TAMD31 med, den känner ingen skillnad på vad du tankar för bränsle. Något kan ju i och för sig vara fel på insprutningspumpen. Men jag hade ändå börjat med spridarna och samtidigt rådfrågat Gert på Björlanda maskin om problemet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser