Kenneth_S 136 Postad 7 Augusti Hamnat i det dilemmat där funderingarna på att sälja båten nu vuxit sig väldigt starka. 2023 var vi ute 5 nätter med båten, ingen dagstur. 2024 har vi inte varit ute enda minut, båten har inte lämnat båtplatsen... Är det fler än jag som går i samma tankar om försäljning? Om så: Hur har ni tänkt att göra? Älskar ju trots allt att vara ute med båten, men när allt känns som ett projekt bara för att åka ut - Då känns det som att motivationen sinat totalt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 7 Augusti (redigerade) Jag ligger ute på Vänern 70 - 80 nätter varje säsong, med min Albin Cumulus. Nu har det blivit 42 hittills detta 18:e år. Totalt har jag sovit över på mer än 140 på olika platser. Har 11 mil till hamnen. Och fyller snart 70. Tycker det är fint än, men inte samma suget att komma ut o segla. Dessutom dog min trogne följeslagare, hunden Emira i våras.. Sambon har dessutom 6 barnbarn från sju år och nedåt att pyssla med. - Planerna är väl att ha båten kvar, kostar typ 400 - 500 kr totalt i månaden. Värde 60 000 kr. Ta sig nån tur i bland. Detta fastän vi troligen köper en husbil, plåtis, tresäsongers, närmaste åren. Mindre att släpa på när man ska iväg. Ha husbilen klar att ge sig iväg. Har sommarstuga, som jag är vid ibland. Bor i en skogskant i vår timmerstuga, som så klart behöver omsorg. Just nu håller jag på med grunden... - Det hela handlar om att trappa ned lite, göra livet lite enklare. Redigerad 7 Augusti av Hybro 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 7 Augusti Finns väl ingen anledning att ha båten kvar om den inte används. Sälj så får nån som använder den chansen att uppleva båtlivet! 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 7 Augusti Downsizing kan ju vara ett sätt, mindre jobb för att komma ut på sjön. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 7 Augusti Vad gör det enklare med mindre båt? 1. öppna kapellet, slipper man iof inte med en öppen båt. 2. öppna eventuella ventiler. 3. slå på strömmen. 4. starta motorn. 5. kasta loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 7 Augusti Och jag som börjat spana åt Nidelv 28-hållet senaste veckorna 👀 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 Augusti Har nog liknande funderingar. Pensionär sedan några år tillbaka. Förra året blev inte mycket båtåka pga motorstrul, blev då mest bryggsegling. Upptäckte då att faan det är rätt skönt att bara ligga att såsa vid bryggan. I år så hade jag lyckats hitta orsaken och fixat förra årens motorstrul (Varmgång) men då uppträder ett nytt motorproblem, motorn börjar blåryka så vi har legat vid bryggan i år också förutom några kortare testrepor (tot 4-5 distans) Känner att det är rätt skönt att ligga vid bryggan i år också. Hemmahamnen är ett trevligt ställe med restaurang med lite liv och rörelse men då vi ligger längs ut på en bryggtarm så man är ganska ostörd där. Även om man bara ligger vid bryggan över dagen så ska det ju med kylväska med mat o dricka, en båtväska med lite kläder och sambons väska med sina pysselprylar + två hundar visserligen modell mindre. Känner att det är ett sabla kånkande. Men när man kommit tillrätta i båten satt på kaffet så är det rätt så nice ändå, även om man inte lämnar bryggan 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti Största projektet är att ta sig från Gbg upp till Brofjorden, och sedan till tillbaka igen när semestern är slut. Åka från hemmet i Kärra ut till Askim (där båten ligger = 25 minuter. Packa ur bilen, dra packningen med kärra 900 meter, packa ur i båten. Åka uppåt i en vad som nu börjar bli ren transportsträcka, till Skärhamn (där bästa gästhamnen finns 😊). 3½ timma på ett ungefär. Sedan transportsträcka igen till Brofjorden (där vi kan låna en semesterplats, inte alltid helt säkert att vi kan). Inalles 7½ timma från Gbg -> Brofjorden om man sträckkör. Anledningen till Brofjorden är att vi har fritidshus där, och den tillhörande båtplatsen är för liten för liten för båten. Bränsleåtgång = Ganska mycket av tanken på 350 liter. Således lika mycket på hemvägen till Gbg och Askim. Köra runt i Bohuslän och vips, där blev det en tankning till. Dieselpris i Hunnebostrand denna sommar: 22.95:- (kollade när vi var där med bilen). Räknade ut att dessa få semesterveckor ligger på runt 16000-17000:- (gästhamnsavgifter inräknat, mat på exempelvis restaurang inte inräknat). Räknar man med allt som kostar inför säsongen och efter säsongen så (försäkring, service och underhåll, delar som måste bytas, renoveringar på gammal motor etc) så hamnar totalsumman för några veckors nöje på upp mot 40000, kanske 50000:- Är 62 i år så tankarna på pension närmar sig. Dessa utlägg ter sig då som att jag skulle kunna klara mig utan, och istället lägga på goa grejer när jag gått i pension. Så där ligger en stor del av funderingarna på att skicka av båten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti 8 timmar sedan skrev FinaKillen: Och jag som börjat spana åt Nidelv 28-hållet senaste veckorna 👀 Helt rätt val faktiskt, om du frågar mig. Båten är kanon, underbar familjebåt. Har haft barn och barnbarn med i båten på resorna, så det sett ut som en flyktingbåt 😁 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 8 Augusti Du har inte funderat på att byta hemmahamn ? Nordön på väg ut mot Marstrand ligger väldigt bra. Inte nära Brofjorden men du slipper dryga 2 tim transport till "Skeerham" Själv ligger min Nidelv 28 lite längre in i samma vik.... På tal om: Fantastisk båt, tack för inspirationen. Du var en av de som fick mig välja N28:an. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti 59 minuter sedan skrev Janne_G: Du har inte funderat på att byta hemmahamn ? Nordön på väg ut mot Marstrand ligger väldigt bra. Inte nära Brofjorden men du slipper dryga 2 tim transport till "Skeerham" Själv ligger min Nidelv 28 lite längre in i samma vik.... På tal om: Fantastisk båt, tack för inspirationen. Du var en av de som fick mig välja N28:an. Härligt att jag kunde vara till inspiration till val av en fantastisk båt 😃👍 Jag har börjat kolla på om det finns alternativ upp mot Brofjorden till, frågat om det finns att hyra plats på Härnäset. Inget svar om det än, men hoppas på positivt svar 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 8 Augusti Vi hade båten vintertid inomhus på ett litet varv nära Munkedal av rygg och kostnadsskäl (hantering av tung mast mha kran är värt mycket). På för/eftersäsong i Gbg, seglade för det mesta utanför Bohuslän pga pris/trängsel. Du skulle kunna finna vinterplats och sommarplats nära varandra vilket kan spara tid och bränsle. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti 29 minuter sedan skrev skippeer: Du skulle kunna finna vinterplats och sommarplats nära varandra vilket kan spara tid och bränsle. Jo, lite så är tanken. Det är ändå i norra Bohuslän vi vill vara, och utgå från Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Augusti 5 timmar sedan skrev Kenneth_S: Anledningen till Brofjorden är att vi har fritidshus där, och den tillhörande båtplatsen är för liten för liten för båten. Det där att ha fritidshus, lite större båt och villa kände jag att det blev för mycket nu när man är lite äldre. Nu låg inte vårat fritidshus vid vattnet, men krävde sin tid ändå. Hyrde ut det några år men tröttnade på idioter till hyresgäster. Så vi sålde, var lite tråkigt ett tag, men nu känner jag bara en stor lättnad. Det ska vara lätt att leva på ålderns höst och inte en jävl... massa måsten😁 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Augusti 39 minuter sedan skrev Gelis: Det ska vara lätt att leva på ålderns höst och inte en jävl... massa måsten😁 Så ska det vara 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 8 Augusti Bryggsegling: Min far köpte en Oxelö 30 för många år sen, ägaren var hamnkapten i en större båtklubb, enligt andra i klubben var båten först i och sist upp varje säsong, men den hade inte lämnat bryggan på 12 år sen ägaren blev änkling. Själv har jag inte min båt där jag bor (300 meter till båtklubb) utan en klubb där min dotter bor 1,5 mil bort, hon och hennes familj använder båten lika mycket som jag själv. Klubben ligger så bra till i en skyddad vik, att man inte ens vid storm behöver vara orolig. På senare år skaffat en mindre HT båt med aktersnurra = minimalt underhåll. Gjort mitt båtägande till nått som inte är en tung ryggsäck. Drömmer om en lite större båt att kunna övernatta i, men då ska man ha en intresserad partner, det har inte jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Augusti Bryggsegling är ju inte dumt om det är det man är ute efter. I förra hamnen vi hade båten låg det (och ligger säkert fortfarande) en Maxi 77:a året runt. Flera meter långa tångruskor under vattenlinjen, men den fungerade bara som sommarstuga åt en barnfamilj. Man såg dem där titt som tätt. Vid ett tillfälle satte de på en ny sprayhood och sittbrunnskapell. Väldigt billigt sätt att få en "stuga" vid havet. Om vi räknar kostnad för båtplats och en basal försäkring så hamnade det nog inte på mer än ca 7000-7500 kr per år. Och då vid havet i Hunnebostrand, där ett hus i gamla delen av samhället, vid hamnen, kostar många, många miljoner. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangedif1 2 Postad 15 Augusti För att bryta er tränd, har precis påbörjat denna livsstil och tycker det är finfint! Har lyckats få båten i fint skick, både maskinellt och estetiskt, fixat hamnplats och försäkring. Sjösatt med trailer (aldrig gjort med ”stor” båt innan) och allt gick fint. Hunnit vara ute två repor med familjen och ska förhoppningsvis bli en tredje till helgen. Vi håller på att lära oss sjön i området, men har börjat planera lite längre resor till nästa år med övernattning🎉😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 15 Augusti (redigerade) Mellan 1 000 och 1200 sjömil brukar det bli varje år. Tankar drygt 100 liter per säsong, men då går ca 50 liter till värmaren vår och höst. Omkostnaderna i övrigt är minimala. Räknar inte bilåkandet till hamnen som är 110 km från bostaden, då jag oftast har andra ärenden till Karlstad. Övergripande planer är att låna på huset, som är väldigt lågt belånat i dag och köpa mig en husbil typ plåtis nästa år. Ha den rustad och klar för fiske och rena nöjesresor. Kommer aldrig stå på en ställplats. Angående det kommande lånet. Om man lånar max 50 % av husets värde så går det att teckna amorteringsfritt. Tanken är att själv nyttja de medel som finns liggande i huset. Barna klarar sig själva... Och ärver väl ändå allt Enligt banktjänstemannen pekar marknaden på sänkta räntor till våren. Perfekt timing i s f. Oavsett så blir båten kvar... Åka husbil till båten🤗 Redigerad 15 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser