Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Pilot83

Byte till LiFePo4 - funderingar

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har idag en förbrukningsbank som består av 3st 75Ah Varta batterier som jag planerar byta till 1st 200Ah LiFePo4.

Idag sitter det en Ctek D250SE+Smartpass som laddar förbrukning + startbatteri från generatorn samt en egen Ctek laddare som laddar förbruknings-banken på 230V landström ansluten på + på förbrukningsbatteri och - på D250SE/Smartpass enligt instruktionen.

 

Jag behöver byta 230V laddaren till en laddare som stödjer litium, vilken laddare rekommenderas samt vad jag förstår så kan jag ha kvar D250SE+Smartpass som det är installerat idag.

Vad säger panelen om ProSupply litiumbatteri?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar lite snabb på datan som finns de i olika butikerna som säljer den, har den en inbyggd BMS som inte kan konfigureras eller monitoreras via bluetooth. Det behöver inte innebära några problem men det är trevligare att att kunna gå in i batterier för att kolla om något går fel.
Den kan laddas upp till max 50A vilket kan bli ett problem om Ctek använder Smartpassen som skiljerelä. Jag har tolkat det som att Smartpassen kopplar förbi S250SE när batteriet är djupare urladdat.  D250SE går in den sista tiden och laddar med 20A.

Om den jobbar på sättet får den så mycket ström som generatorn kan leverera. Då kommer du sannolikt överskrida 50A.

 

Om system inte jobbar så i LFP-läge verkar D250SA ha parametrar som inte inte löser ut den interna BMS.

Om den inbyggda BMSen stänger av vid 14.6V, som är rätt vanligt, och Cteken laddar upp till 14.2V kommer det fungera. 

Absorbtionstiden på fyra timmar kan tyckas vara lite lång. Jag hade fördragit 1 timme. 

 

Kolla med Ctek hur Smartpassen fungerar.

 

Det framgår inte om ProSupply- batteriet har en laddningavstägning vi låga temperaturer. Om den inte har det bör du ha de skyddet i  in de andra laddarna. Du kan naturligtvis koppla borta kablarna på vintern men det är lätt hänt att det blir minusgrader i båten under vårfixarperioden och man underhållsladdar batteriet. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara som tillägg så är jag personligen inte så förtjust in Ceteks D250SE/Smartpass system då de inte har något bra villkor för att sluta ladda mer än fyra timmar absorption. Den startar också laddning även om batterierna är fulla. Man kan inte heller minska absorptionsspänningen.

Detta kan öka åldringen av LFP-batterierna.

Jag hade en tidigare modell av D250SE/Smartpass120 som ledde till överladdning av två uppsättningar blybatterier trots att de fungerade som det var tänkt.

 

I Victrons olika laddare kan man ställa in absorptionstid och lägga villkor för svansström så man inte ligger med hög spänning över LFP-batteriet i onödan. Jag hade gärna valt 14.0 V (eller lägre) absorptionsspänning och 1 A svansström för att vara säker på att inte ladda sönder batterierna. Man kan också läsa ut i loggar via bluetooth vad som har hänt efteråt ifall något har gått snett. Det kan vara viktigt om vill se vilken burk som förorsakade problemet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant svar. 

Vad har du för DC-DC laddare samt laddare för litium? Samt skiljerelä? Intressant att se olika setup:er att beakta i min egen projektering för litiumbatterier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pilot83:

Tack för intressant svar. 

Vad har du för DC-DC laddare samt laddare för litium? Samt skiljerelä? Intressant att se olika setup:er att beakta i min egen projektering för litiumbatterier.

 

Jag kasta ut mina D250SA/Smartpass120 och stoppade in Victron Orion XP 50A mellan startbatteri och LFP-batteriet. Som nätladdare köpte jag Victron Phoenix Smart IP43 Laddare 12V 50A. Man skall helst skaffa 120V -240V-versionen. Den är modernare och kan kopplas till Victrons strömsensor.

Dessa laddare har jag kopplat till ett egenbyggt 304Ah LFP-batteri byggt på EVE-celler. I den sitter det en JK 200A BMS. Den BMSen har fått bra betyg på vissa håll.
Samma prylar kan köpas inbyggt i en låda här,

https://www.eelbattery.com/lifepo4-deep-cycle-battery-12v-pack-with-built-in-200a-bms-perfect-for-solar-power-and-off-grid-applications-p4179235.html

Om man skall köpa inom EU verkar man bara kunna köpa lådan och BMS. Man får stoppa in cellerna själv.

https://www.eelbattery.com/12v-lifepo4-battery-diy-box-new-kits-with-bluetooth-jk-active-balance-bms-set-eu-warehouse-shipping-p5733618.html

Här är cellerna billigare,

https://eu.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/eve-lf304-prismatic-304ah-lifepo4-3-2v-a-grade-threaded-studs.html

 

Då får man ett 304Ah LFP batteri som ser proffsbyggt ut för ca 7000 kr.

Fördelen med att bygga själv är att men får de senaste celler som tar mycket mindre plats än de billiga drop-in-batterierna. 

 

Till detta har lagt till Victron BMS BMW-712, Victron Smart sense och deras MPPT solpanelregulatorer.

Dessa kan kopplas till laddarna via ett bluetooth så att rätt ström och spänning används i systemet. Då får man rätt ström om man vill använda svansström som villkor för avstängning av laddningen. 

 

Jag har testat detta under denna sommaren. Allt har fungerat över förväntan. Jag har haft gott om energi. Tillsammans med mina 150W solpaneler kan jag lätt driva två kylskåp och annat i tio dagar utan nätspänning.

300 Ah räcker gott. Till nästa år funderar jag på att skaffa en inverter för att kunna driva lite större laster. Då är det bra att kunna ta ut minst 200A ur batteriet.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med max laddström på 50A tycker jag halva poängen med Lithiumbatterier faller, åtminstone  om man som jag seglar och på den korta motorgången in/ut ur hamn vill ladda så mycket som möjligt. En av de största fördelarna med dessa batterier tycker jag är förmågan att snabbt ta emot laddning. Jag hade då hellre köpt 2st av samma 100Ah-batterier vilka är specade för samma laddström. Jag antar att de har samma BMS som är begränsad till 50A laddning och 100A urladdning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Bobba:

Med max laddström på 50A tycker jag halva poängen med Lithiumbatterier faller, åtminstone  om man som jag seglar och på den korta motorgången in/ut ur hamn vill ladda så mycket som möjligt.

Om du vill kunna trycka in betydligt mer än 50A dvs återladda det mesta under kanske någon timmes motorgång, talar vi om 150-200A. Då måste du bygga om åtminstone generatorlösningen på motorn, och inte minst ha en tillräckligt stark motor. För med 200A i laddström får du räkna med att uppåt 6hk går åt bara till generatorn och laddning.

 

Dessutom måste generatorn väljas med omsorg. Strömmen som står stämplad på en vanlig standardgenerator gäller vid höga varv då den har som mest snurr på fläktlösningen som kyler den, och man bör inte låta en standardgenerator lämna en ström ens i närheten av detta kontinuerligt.

Men det finns bra ombyggnadslösningar med temperaturövervakade generatorer, fast du bör kolla upp vad som passar din motor.

 

Batterier finns med kraftigare BMS, så det är lösbart. Jag har t ex 3x100Ah som klarar 150A kontinuerlig ström in och ut - per batteri.

 

I dessa elbilstider har många dock köpt marknadsförarnas floskler om att elenergin i princip är gratis och finns i överflöd. Det är den inte, och inte ens om den kommer från en generator på en motor är den gratis eller finns i massor bara sådär. I synnerhet inte när vi börjar tala om att ladda en batterityp generatorn inte var tänkt för från början....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-16 vid 13:59 skrev IngemarE:

Dessutom måste generatorn väljas med omsorg. Strömmen som står stämplad på en vanlig standardgenerator gäller vid höga varv då den har som mest snurr på fläktlösningen som kyler den, och man bör inte låta en standardgenerator lämna en ström ens i närheten av detta kontinuerligt.

Men det finns bra ombyggnadslösningar med temperaturövervakade generatorer, fast du bör kolla upp vad som passar din motor.

Hittade äntligen en video som illustrerar detta problemet. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...