EriPet 5 Postad 6 Augusti Har börjat få ett droppande läckage vid blå pil. Ung en droppe i minuten. Använder inte sjötömningen annat än när jag städar ur tanken på hösten så kulventilen är sällan använd. Går detta att laga? I sjön? Eller måste jag lyfta ur och byta ut alternativt sätta igen den änden. Innebär detta läckage också att det kan läcka in underifrån från sjön eller är det bara ifrån tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 6 Augusti (redigerade) Ska båten ligga i sjön hela året? Klart sjön kommer in å sänker båten om du plockar bort skjutventilen. Eller hade du tänkt dyka och täta skrovgenomföringen utifrån först? Redigerad 6 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EriPet 5 Postad 6 Augusti 2 minuter sedan skrev Hybro: Ska båten ligga i sjön hela året? Klart sjön kommer in å sänker båten om du plockar bort den. Eller hade du tänkt dyka och täta skrovgenomföringen utifrån? Båten är tänkt att ligga i tills slutet på september ungefär. Jag förstår att båten sjunker om jag plockar bort ventilen, min fråga var mer ifall det fanns något annat sätt att laga den utan att lyfta båten. Temporärt eller permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 600 Postad 7 Augusti (redigerade) Det är inte en kulventil du har utan en skjutventil. En ventil som stänger och öppnar genom att skjuta in och dra ut en vattenspärrande "kolv" vid (många varvs) vridning på kranen. Om det nu verkligen läcker just där och inte vid fläns/skarv/gängan eller kranaxeln så skulle jag nästan misstänka att du kan ha en liten hårfin frostspricka i godset. Det kan vara tätt långt in på säsongen men vid stigande temperatur kan sprickan vidga sig och det börjar fukta igenom. Dvs det är inte ovanligt (har själv råkat ut för det) att sådana små sprickor inte visar sig förrän långt in på båtsäsongen. Oavsett om det är det eller annan tätning så är det inget du kan åtgärda med båten i sjön. Redigerad 7 Augusti av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EriPet 5 Postad 7 Augusti 6 minuter sedan skrev IngemarE: Det är inte en kulventil du har utan en skjutventil. En ventil som stänger och öppnar genom att skjuta in och dra ut en vattenspärrande "kolv" vid (många varvs) vridning på kranen. Om det nu verkligen läcker just där och inte vid fläns/skarv/gängan eller kranaxeln så skulle jag nästan misstänka att du kan ha en liten hårfin frostspricka i godset. Det kan vara tätt långt in på säsongen men vid stigande temperatur kan sprickan vidga sig och det börjar fukta igenom. Dvs det är inte ovanligt (har själv råkat ut för det) att sådana små sprickor inte visar sig förrän långt in på båtsäsongen. Oavsett om det är det eller annan tätning så är det inget du kan åtgärda med båten i sjön. Stort tack för svar. Här är en lite mer exakt bild på varifrån det droppar iaf. Sen kanske man inte kan vara säker på att det är där det läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 600 Postad 7 Augusti Ja det lär ju droppa från lägsta punkten, och det gör det. Rattaxeln är nog utesluten, likaså tätningen på dess fläns. Så antingen är det i den "stora" gängan det läcker eller har du frostspricka. Oavsett så skall kranen bytas (även om den teoretiskt skulle kunna repareras OM det är i gängan), och det är inget du gör i sjön. Passa samtidigt på att byta genomföringen som säkerligen är lika gammal, så kan du dessutom få bort allt tämligen enkelt genom att offra den (kapa spår i /spräcka flänsen från utsidan) och slipper då bråka med att försöka dela/skruva isär genomföring/kran utan att rubba genomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EriPet 5 Postad 7 Augusti 1 minut sedan skrev IngemarE: Ja det lär ju droppa från lägsta punkten, och det gör det. Rattaxeln är nog utesluten, likaså tätningen på dess fläns. Så antingen är det i den "stora" gängan det läcker eller har du frostspricka. Oavsett så skall kranen bytas (även om den teoretiskt skulle kunna repareras OM det är i gängan), och det är inget du gör i sjön. Passa samtidigt på att byta genomföringen som säkerligen är lika gammal, så kan du dessutom få bort allt tämligen enkelt genom att offra den (kapa spår i /spräcka flänsen från utsidan) och slipper då bråka med att försöka dela/skruva isär genomföring/kran utan att rubba genomföringen. Tack! Vet att det såklart är svårt att svara på med den knapphändiga informationen men är det något som jag kan fortsätta bevaka och vänta med att laga tills båten ändå ska upp eller är det en sån sak som bör fixas med språng? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 7 Augusti Om Du är orolig, så knacka i en passande trä eller gummiplugg från utsidan. Funkar även med fogskum. Så byter du senare till kulventil. Manövreras med en arm på sidan. Ventilen ställs halvöppen under vintern, så att allt vatten rinner ut även bakom kulan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser