Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Krulle

Vatten i motorn Penta 3.0 GS

Rekommendera Poster

Vilket drev har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta SX Cobra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Remdriven impellerpump alltså?

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt att det är impeller men remdriven pump.

 

Hur många gånger bör man byta olja / filter?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när du körde runt motorn med stiften ur ,låg båten i sjön då? annars kommer det inte in nytt vatten...? B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger på trailer på tomten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, varit på hos Motala båtvarv precis.

Tydligen dom som sålt den ny för övrigt.

 

Köpt packningar och filter.

Fick prata med en man som jobbat som Penta mek hela sitt liv.

 

Han sa som tidigare nämnts att oljan i kröken inte ska komma in i oljan. Då motorn inte varit startad på mer än 2 år trodde han mer på kondens.

 

Och frågade om ”flärparna” Han visade vart dom ska sitta. Där finns inga sa jag.

Berättade att motorn gått varm varpå han sa att dom smälter då.

Då vill jag köpa nya sa jag. Dom har utgått svarade han för att Volvo hade kommit fram till och dom inte gjorde någon nytta eller hur han nu utryckte sig.

 

Nu biltema, olja och en oljesug.

 

Så hoppas på lite uppehåll så man kan meka lite :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Krulle:

Vart sitter / hur kommer man åt ”flärparna”?

På Volvos drev verkar avgasklaffarna sitta i avgasbälgen. (På Mercruiser sitter de högst upp i bockhorn/avgasrör.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga flärpar i avgasbälgen längre. Det var på 100-dreven och vissa andra gamla saker från 70-talet.

Motoroljan ska vara klar och INTE se ut som Baileys.

Om den gör det, byt olja och filter (köp billigt skräp) och kör motorn 10 minuter. Byt igen. Kör 10 min igen.

Kolla oljan, ä det tillstymmelse till lite grumligt, byt igen. Osv osv.

När allt ser OK ut kan du lägga i båten och  köra 10 timmar och sen byter du till riktigt filter och bra olja igen.

Jag bytte 4 ggr på min 4,3 l V6:a innan jag fick ordning på oljan. Där var det en insugspackning som inte ville utan packningssilikon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara ”flärpar” på min motor men dom säljs inte längre som sagt.

 

Angående olja, frågade hur många gånger jag behövde byta olja så jag visste hur många oljefilter jag skulle köpa, en gång räcker fick jag som svar av båda mekarna?

 

Olja har jag någon gamal 20l dunk med olja enligt bild, borde funka att köra runt den lite här hemma på tomten isåfall?

 

 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sugit ur så mycket olja jag kan ur stickan. Blev ca 5,2 liter.

Har för mig jag läst att det ska vara 3,8 liter i den. Låter som sjukt mycket kondens isåfall haha 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i o f s en encylindrig inombordare.

Aldrig sett tillstymmelse till kondens.

 

Bilar har jag haft under fler än 52 år. Vissa stående något år, för att sedan direkt startas upp.

Aldrig sett kondens i olja.

 

Så detta är jag tveksam till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Hybro:

Har i o f s en encylindrig inombordare.

Aldrig sett tillstymmelse till kondens.

 

Bilar har jag haft under fler än 52 år. Vissa stående något år, för att sedan direkt startas upp.

Aldrig sett kondens i olja.

 

Så detta är jag tveksam till.

Jag vet inte, jag säger bara vad en man som snart går i pension och började jobba med Volvo penta motorer efter skolan sa till mig.

 

Men har jag berättat om mängden det nu va i motorn tror jag han inte hade trott det heller.

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va idag ute och körde lite i Sommen. Kanske blev ca 1,5 timma.

 

Oljan ser ut som ny, men det skvätter kondens ur vevhusventilationen.

Tog en liten film, är det onormalt mycket? Känns nästan så va?



 

 

IMG_4006.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om båten är kvar i vattnet montera först av allt ur alla stift  kör runt motorn med startmotorn,för att se om vatten tagit sig in

notera även oljenivån från en dag till annan. verkar allt ok? hur ser stiften ut? B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt är på trailer.

körde den nyss 20 minuter, tog sedan bort stiften och kollade.

Denna gång ser man tydligt vatten på ett av stiften, lustigt att den gick så bra som den gjorde.

 

Så blir att börja med att plocka bort toppen.

 

 

IMG_4015.jpeg

IMG_4016.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där stiftet ser inget kul ut. Men om det är vatten inblandat så brukar stiften bli rena. Det där är ju precis igenkoksat.

Om du kör runt motorn utan stift, skvätter det ut vatten då?

Har du tagit kompprov på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Gelis:

Det där stiftet ser inget kul ut. Men om det är vatten inblandat så brukar stiften bli rena. Det där är ju precis igenkoksat.

Om du kör runt motorn utan stift, skvätter det ut vatten då?

Har du tagit kompprov på motorn?

Körde runt motorn efter jag tagit ut stiften. Skvätte inget då. Då hade jag tog Inget vatten påkopplat på skeddan.

 

Ska kolla kompen så fort det blir uppehåll. Jäkla skitväder här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollade kompen nu.

Mätaren gick i botten på cylindern närmast aktern.

Sprutade vatten när jag körde på starten, se video.

 

Det har kommit in i cylindern när båten stått på land.

 

 

IMG_4018.jpeg

 

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

13 bar på2, 3, 4 om man räknar bakifrån.

 

Kan tydligen inte ladda upp videon..

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Krulle:

Kollade kompen nu.

Mätaren gick i botten på cylindern närmast aktern.

Sprutade vatten när jag körde på starten, se video.

 

Det har kommit in i cylindern när båten stått på land.

 

Anledning till högt kompvärde är att du får nästan hydrolock pga massa vatten i cylindern.

Blev det verkligen tätt mellan avgasknä och limpa. 
Har du möjligheter så du kan låna, eller har själv, en borroskop kamera så du kan kolla in i cylindern för att avgöra om vatten kommer via avgasystemet eller toppen/packningen.

Är ju inte så kul att riva av toppen för att komma på att felet inte ligger där. En sotningsats kostar ju någon tusing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...