Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
Krulle

Vatten i motorn Penta 3.0 GS

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Gokväll.

 

Skulle tidigare idag ta mig mig en tredje tur med båten i Loftahammar. Köpte den i höstas som ”objekt” då den slet remar, med andra ord provstartades den inte.

 

Oavsett, den gick bra dom första 2 gångerna. Idag svårstartad. Tänder men inte mer än så. Åkte och köpte startgas och tänkte nu jävlar. Tog bort slangen från ventilkåpan som går in i luftburken, fullt med vitt äckel, fan tänkte jag, så bara upp med båten och drog hem den och nu sitter jag här.

 

Har precis tagit bort knät, fullt med vatten.

Knät är nästan nytt enligt föregående ägare, ser fint ut enligt mig.

 

Vad bör mitt nästa steg vara?


Antar att toppen slagit sig. Eller kan det vara något annat?

 

 

Tack på förhand.


 

 

IMG_3962.jpeg

IMG_3963.jpeg

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

IMG_3961.jpeg

IMG_3964.jpeg

IMG_3965.jpeg

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mer att välja på.

 

- Hur förvarades båten i vintras?

 

Sötvattenkyld med vatten o glykol?

 

Sjövattenkyld, vinter konserverad med glykol?

 

- Blockpackning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Hybro:

Det finns mer att välja på.

 

- Hur förvarades båten i vintras?

 

Sötvattenkyld med vatten o glykol?

 

Sjövattenkyld, vinter konserverad med glykol?

 

- Blockpackning.


 

Den förvarades i en lada.

Fick med kvitto på konservering på firma en av anledningarna till att säljaren inte ville provstarta om köp inte skulle ske.

Förvarad i lada men konserverad på firma med kvitto därför säljaren inte ville provstarta om det inte skulle bli köp.
 

Sjövattenkyld.


Bara börja lyfta toppen och är den okej blockpackning?

 

Den har gått varm en gång när remen till vattenpumpen gått av, inne på firma efter det med kvitto på nytt knä mm.

 

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen kan spricka vid varmgång. Hur kontrollerades motorn efter varmgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och man kan väl anta att konserverad, var med glykol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter den gick varm 2021 inne på marinmotor i Linköping.

 

Ny limpa.

Knä.

Gummi.

Olja.

Och allt i drevet.

 

Men toppen blev ju inte kollad.

Borde reagerat på det men va så billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Och man kan väl anta att konserverad, var med glykol?

Självklart med glykol.

Flera kvitton på 1800:- för en vinterkonservation. Känns hutlöst dyrt för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förmodligen inte frostsprängt block, topp eller annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe så där mycket vatten i limpan blir det nog inte via topplockspackning eller defekt topp. Så felet är troligen någon annanstans.
Något är knas med avgasdelarna. Nu är det svårt att avgöra på bilderna men tycker det ser ut som limpan har spruckit på väster långsida nere i avgaskanalen.
Som sagt läckagerisk finns bara, i min värld enl följande: spricka mellan avgaskanal och kylkanaler eller packningsytor/packning mellan knä och limpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ser inga sprickor.

Pratade med en anställd på marinan i loftahammar innan jag drog hem båten, han sa att det va olika packning beroende på och motorn va söt / sjövattenkyld om något kunde monterats fel vid renoveringen.

 

Vet inte vilken / vilka packningar han syftade på, men antar mellan limpa och knä?

 

Vad bör jag göra med motorn idag för att den inte ska ta mer skada?

Ur med gamla oljan och i med någon ny billig olja och bara köra runt den lite?

 

Mvh Christian 

 

 

image0.jpeg

image0.jpeg

Redigerad av Krulle
Ändra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig se ganska tydligt att packningen läckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Krulle:

Jag ser inga sprickor.

Pratade med en anställd på marinan i loftahammar innan jag drog hem båten, han sa att det va olika packning beroende på och motorn va söt / sjövattenkyld om något kunde monterats fel vid renoveringen.

 

Vet inte vilken / vilka packningar han syftade på, men antar mellan limpa och knä?

 

Vad bör jag göra med motorn idag för att den inte ska ta mer skada?

Ur med gamla oljan och i med någon ny billig olja och bara köra runt den lite?

 

Mvh Christian 

 

 

 

 

Var första bilden som lurades, ser ok ut.
Som @Isakare skrivit så är det läckage mellan limpa och knä, syns som sagt på packningen.
Kolla så packningsytorna är i nivå med varandra, den inre mot avgaskanalen får inte ligga det minsta under den yttre.
Du får kolla på vad du ska ha för packning mellan knä och limpa. Finns nog bla på Hansen marine.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du vattenlås, som ofta felaktigt kallas "ljuddämpare?" Om den saknas så får du avgas vatten tillbaks i motorn via avgasventilerna,  då du stänger av motorn. Kolla upp vattenlåset (ljuddämparen). Om den finns och fungerar..

Redigerad av zurdu
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som ni skriver syns det ju rätt tydligt att det läckt på packning.

Åker till Motala båtvarv imorgon och hämtar 2 nya.

Får som sagt kolla upp att ytorna är raka och fina.

 

Ang ”vattenlås” så vet jag inte, det går bara ett rör ner och bakom motorn ut genom skölden.


Hur får jag ur resterande vatten ur limpan?

Måste jag ta bort den eller räcker det med att suga ur så mycket det går?

 

 

image.jpg

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte så att nån plockat bort ev vattensamlare (om det nu ska vara en sådan) för att få ett maffigare ljud?

 

Kan inte denna typ av motorinstallation!

 

Men i båtar med motor placerad längre fram, blir det många liter stående i avgasslangen och dessa måste rymmas i en vattensamlare när man stänger av motorn, annars kommer det in vatten i motorn via avgasventil, avgasventiler.

 

Hamnar det mycket vatten i en cylinder och motorn tänder på någon annan, så är det stor risk att en vevstake knäcks, förutom att vatten smiter förbi kolvringar och ned i oljetråget.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Maffigt ljud har den inte iaf 😃

 


Nu för att lära mig något, om läckaget varit packningen, hur har det då kommit in i oljan? Stått vatten i knät som fyllts på när man kört på startmotorn och då kört vattenpumpen och då kommit in via avgasventilerna in i cylinder förbi kolv ner?

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sak att tänka på är om en motor inte startar fint omgående, utan flera startförsök görs, så samlas kylvatten i avgassystemet, med eller utan vattensamlare.

Inga avgaser trycker ut vattnet ur avgassystemet.

 

Då är det fara å färde. Snar att avgassystemet blir full med vatten, och var tar det då vägen?

 

Men vem tänker på detta?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tillse noga att vatten samlaren finns; det finns de som  byter motor i onödan vid vatten i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Hybro:

En sak att tänka på är om en motor inte startar fint omgående, utan flera startförsök görs, så samlas kylvatten i avgassystemet, med eller utan vattensamlare.

Inga avgaser trycker ut vattnet ur avgassystemet.

 

Då är det fara å färde. Snar att avgassystemet blir full med vatten, och var tar det då vägen?

 

Men vem tänker på detta?

Rinner det inte ut av sig självt då vattennivån är mycket lägre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Krulle:

Rinner det inte ut av sig självt då vattennivån är mycket lägre?

Du har kanske en "svanhals" nära aktern och det är alltid vatten kvar i avgassystemet då motorn stängs av. Om du inte har ett naturligt lutande avgassystem (det senare fanns på min Vega från 1974).

IMG_20240807_175558.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Krulle:

Som ni skriver syns det ju rätt tydligt att det läckt på packning.

Åker till Motala båtvarv imorgon och hämtar 2 nya.

Får som sagt kolla upp att ytorna är raka och fina.

 

Ang ”vattenlås” så vet jag inte, det går bara ett rör ner och bakom motorn ut genom skölden.


Hur får jag ur resterande vatten ur limpan?

Måste jag ta bort den eller räcker det med att suga ur så mycket det går?

 

 

image.jpg

Sug ur så mycket det går. Skruva ut tändstiften och kör startmotorn. Det kommer skvätta överallt om det är vatten i cylindrarna. Sätt sedan ihop det hela. Om du fått vatten i oljan ska du byta även olja och filter... flera ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev zurdu:

Ja tillse noga att vatten samlaren finns; det finns de som  byter motor i onödan vid vatten i motorn.

På en motor med drev finns ingen vattensamlare. Allt som kommit över knät rinner ut ner till vattenytan. Det är helt öppet och nedförsbacke ut.

 

Däremot ska man kolla att "flärparna" finns kvar. Det är alltså som en backventil i avgasröret som ska hindra att hela sjön kommer in om man får plötsligt stopp och aktersvallet kommer ikapp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaah, ett bra klargörande.

 

Men någonstans kommer vatten som hamnar i olja.

 

Jakten lär gå vidare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Eld-:

På en motor med drev finns ingen vattensamlare. Allt som kommit över knät rinner ut ner till vattenytan. Det är helt öppet och nedförsbacke ut.

 

Däremot ska man kolla att "flärparna" finns kvar. Det är alltså som en backventil i avgasröret som ska hindra att hela sjön kommer in om man får plötsligt stopp och aktersvallet kommer ikapp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

Aaah, ett bra klargörande.

 

Men någonstans kommer vatten som hamnar i olja.

 

Jakten lär gå vidare.

 

 

Jakten är över😁


Vattnet kommer från skarven mellan avgaslimpa och avgasknä. Varför får TS reda ut själv då han är den ende som har tillgång till delarna, vi andra kan bara bistå med förslag.

Vatten som kommer in fel väg via avgasdelarna brukar inte komma till oljan. Utan det brukar stanna på översidan av kolven i förbränningsrummet. Rost på ventiler brukar det bli,  och står någon avgasventil  öppen så brukar cylinderväggarna drabbas. Har man riktig otur så blir det hydrolock (vatten kan inte komprimeras) och då slår det tvärstopp med krökta vevstakar om det blir riktigt illa.

Men visst är motorn sleten med kraftig blow-by så kan vattnet hamna i oljan, dvs tryckas förbi kolvringarna.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev zurdu:

 

Vart sitter / hur kommer man åt ”flärparna”?

 

Tog precis bort tändstiften och körde på starten, inget vatten kom, mer än någon jätte lätt dimma som mest.

 

Har kört med båten ca 6 timmar i min ägo, oljan va ny innan dess.

Det ser väll inte ut att ha kommit in jätte mycket vatten i oljan? Den känns hal och smörjande fortfarande.

 

Vore ju lustigt om både toppen och packning skulle gett sig samtidigt.

 

Kan något av detta påverkat att den varit lite svår att starta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nästa steg i jakten kan vara att impeller pumpen börjat läcka in vatten. Kanske dags att byta radial tätningar i den?; om du inte har en remdriven extern pump.

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju i stort sett en bilmotor så sitter externt på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...