Fjugesta 0 Postad 5 Augusti (redigerade) Hej, vi har problem med fart ökning på våran Forbina 10000 med en kad 44,det som händer är att när jag gasar på typ över 2500 så får jag släppa av lite och sen gasa på igen så får jag hålla på tills den ökar normalt till ca 3300 ( fram och tillbaka med gasreglaget) men nu var vi ute i helgen då ville den inte alls , det är lika på dom två kör platserna, är det någon som har några idéer om var felet ligger? MVH Göran Redigerad 5 Augusti av Fjugesta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 7 Augusti 2024-08-05 vid 19:30 skrev Fjugesta: Hej, vi har problem med fart ökning på våran Forbina 10000 med en kad 44,det som händer är att när jag gasar på typ över 2500 så får jag släppa av lite och sen gasa på igen så får jag hålla på tills den ökar normalt till ca 3300 ( fram och tillbaka med gasreglaget) men nu var vi ute i helgen då ville den inte alls , det är lika på dom två kör platserna, är det någon som har några idéer om var felet ligger? MVH Göran Börja med att kolla/ byta dina bränslefilter. Motorerna kan bete sig sådär om dom inte får tillräckligt med diesel då förfiltrena är igenkleggade. Kolla även luftfilterninsatserna och byt om dom ser risiga ut. Om inte det hjälper blir det till att kolla bränslepump/ turbo. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 Augusti Du skriver ” upp till 3300 varv” vad har du för maxvarv? Motorn ska komma upp i minst 3700 varv på topp, i varje fall utan semesterpackningen och med tanke på att turbon börjar att bli bygga tryck runt 2500 varv finns anledning att tro att den möjligen är sliten/ rostig i turbinhuset om den inte når rekommenderat maxvarvtal. Enklast är att mäta laddtrycket, en billig laddtrycksmätare duger annars kan man ta loss avgaskröken efter turbon och kolla spelet mellan hus och vingar med bladmått som inte får vara mer än 0,9 mm. Men som Fredric tipsar om, uteslut filtren först så att motorn får bränsle och luft. Sen är det inte ovanligt med glapp/ ärj i reglage och kablage på 44/300 som kan uppträda på olika sätt och som kan kollas om du inte hittar några fel på bränsletillförseln eller laddtryck. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 232 Postad 9 Augusti "men nu var vi ute i helgen då ville den inte alls , det är lika på dom två kör platserna" Menar du att i frilägen kan du inte varva upp 44:an? I drift med växel varvar den inte över 2000 rpm? Inga felkoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 Augusti Jag tolkar det som att TS har två styrplatser, t.ex hytt/ fly och att motorn beter sig lika oavsett vilket reglage som används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser