Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Lumik

Vinterkonservering Mercruiser 4.5 V6 - 250hk bravo 3

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt en båt med Mercury Mercruiser V6 4.5 liter 250hk - 2017 med Bravo 3 drev och har några funderingar inför vintern då jag tidigare enbart mekat med utombordare.

 

Jag läser att man bör använda en spolmuff för att konservera motorn med glykolblandning. Eftersom jag tänkt att ta bort drevet och förvara inomhus så är min fråga om det inte går att lossa drevet och föra ner slangen som tar in kylvatten direkt i en behållare istället för att använda spolmuff? Eller är det något annat jag bör tänka på då?

Jag läser även att termostaten bör vara öppen vid konservering, är detta nödvändigt eller öppnas den direkt/tillräckligt då jag spolar in glykolblandningen i motorn?

 

Jag tänkte även byta impellern, vad jag förstår sitter den på motorn och inte i drevet (bravo 3), vart på motorn sitter denna? Bör jag byta impellern innan jag gör konserveringen eller har det ingen betydelse?


Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvatten eller sjövatten kylning?

Skiljer en hel del i förfarande mellan dessa system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gelis:

Sötvatten eller sjövatten kylning?

Skiljer en hel del i förfarande mellan dessa system.

Hej Gelis,

 

Det är sötvattenkylning.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs på online ordentligt (finns betydligt mer info på amerikanska forum). Den motorn är Mercurys egna och har en hel del ess i rockärmen. Den skall ej jämföras med gamla 4.3an eller VPs nya 4.3 för den delen…

 

Jag tycker den verkar vara en kanonmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mange249:

Läs på online ordentligt (finns betydligt mer info på amerikanska forum). Den motorn är Mercurys egna och har en hel del ess i rockärmen. Den skall ej jämföras med gamla 4.3an eller VPs nya 4.3 för den delen…

 

Jag tycker den verkar vara en kanonmaskin.

Okej, har varit lite svårt att hitta info online, får leta på amerikanska forum, har du någon sida du brukar titta på?

 

Än så länge verkar motorn väldigt bra, är första säsongen för mig med den 😊

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat nu men vågar nästan lova att du kan fina fina instruktionsvideo på youtube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du har sötvattenkylning behöver du inte bry dig om termostaten eller något annat. 
Koppla på sugslangen till impellerpumpen och kör vanligt vatten varmkör så oljan blir lite varm byt olja och kör igenom glykolblandningen, jag brukar köra igenom ca 20 liter.

Impellerpumpen är remdriven följ sugslangen så hittar du den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Då du har sötvattenkylning behöver du inte bry dig om termostaten eller något annat. 
Koppla på sugslangen till impellerpumpen och kör vanligt vatten varmkör så oljan blir lite varm byt olja och kör igenom glykolblandningen, jag brukar köra igenom ca 20 liter.

Impellerpumpen är remdriven följ sugslangen så hittar du den.

Okej det låter bra, så där pumpen/impellern sitter lossar jag inkommande vattenslangen från drevet och sätter dit en slang från en glykolbehållare, är det rätt uppfattat? 

 

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Ginger:

Jag har inte kollat nu men vågar nästan lova att du kan fina fina instruktionsvideo på youtube.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...