Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Bowman

Mariner 40 2t 2004, går i 15-30min sen bara på tomgång.

Rekommendera Poster

Motorn startar fint, och går fint, men efter ett tag tappar den kraft och en liten stund till så tvärdör den om man inte snabbt sänker gasen till tomgång dvs. Då puttrar den på. Ibland kan man gasa på igen efter ett tag, men håller ofta bara nån min eller så innan den tappar kraft och tvärdör.

 

Jag såg att det skvätte ut vatten från ett hål i motorn där termostaten sitter.
 

Jag har haft båten på verkstad.

Först rengjordes förgasare och kollades över allmänt, hittade en magnet på svänghjulet som var lös som limmades fast, bytte tändstift. Det var tydligen ett membran som var sönder vid termostaten, det beställdes, men byttes inte. Spelade ingen roll tydligen. Det skulle inte vara det som gjorde problemen.
Motorn blev inte överhettad.

speciellt inte eftersom den kunde vara avstängd en längre period men ändå fortsätta bete sig konstigt när det väl hade börjat.

 

*så nu går den bra igen* fick jag till mig.

 

Jag testade en liten runda, verkade ok.

Åkte sen med hela familjen ut på havet, båten gick bra i 40min typ totalt, sen började den stöka igen, och det vart tomgång ett tag sen bogsering in till hamn..

 

lämnade in motorn igen.

kollades över, kollade förgasare, ingen smuts, kolla soppa och bränsletillförseln, allt verkade ok.

mekaren verkar ha fått en elstöt när den var igång, trodde det var nåt överslag av fukt från tändstiften till kåpan, båten gick i övrigt bra, jag fick tillbaka den.
 

*funkar utan problem hos mig, måste vart kortslutning*
 

Drog ut igen på en större sjö.

Motorn funkade 20-30min, sen började problemen igen.

 

provar pumpa bensin när den dör, Inge skillnad, blåsan är hård, höjer upp bensintanken, ingen skillnad. Delar elsystemet för att se om det är glapp där, nej fortsätter att gå på tomgången. Men går inte att gasa. Inget problem med glapp där heller då.

 

Blir tomgång tillbaka till hamnen.

 

Åter till verkstan. Där båten står fortfarande nu.

Tanken nu är att byta spolar. Tydligen kan dom bete sig konstigt när dom blir varma när dom är dåliga.

Men det känns ju sådär att börja byta delar utan att veta vad det är.

Sant massa dötid när man vill vara ute med båten osv.

 

Hoppas innerligt att det är det.

 

Någon annan som har några idéer förutom detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...