Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
slatbaken

Evinrude 50 hp svårigheter att fälla ner.

Rekommendera Poster

En äldre Evinrude 50hp har visat sig vara svår att fälla ner ibland. Det är en rätt kraftig metallstång som hänger sig på den vågräta stången som
bestämmer motorns lutning. Metallstången är vridbar och fälls bakåt när motorn fälls upp och har en benägenhet att fastna när motorn skall fällas ner igen.
Den är  fasad i nerkant så det verkar som att den skall glida över den vågräta stången som kanske kärvar för att den är så rostig.
Se bifogad bild.
Min fråga är, Vad har metallstången för syfte? Vad är den bra för? Skulle det hjälpa att få dit en ny vågrät stång rostfri.
Finns något annat man kan göra?
1071577584_evinrude_stng.thumb.jpg.a7dd3fd31a7a69382da633be2c3019c2.jpg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev slatbaken:

En äldre Evinrude 50hp har visat sig vara svår att fälla ner ibland. Det är en rätt kraftig metallstång som hänger sig på den vågräta stången som
bestämmer motorns lutning. Metallstången är vridbar och fälls bakåt när motorn fälls upp och har en benägenhet att fastna när motorn skall fällas ner igen.
Den är  fasad i nerkant så det verkar som att den skall glida över den vågräta stången som kanske kärvar för att den är så rostig.
Se bifogad bild.
Min fråga är, Vad har metallstången för syfte? Vad är den bra för? Skulle det hjälpa att få dit en ny vågrät stång rostfri.
Finns något annat man kan göra?
1071577584_evinrude_stng.thumb.jpg.a7dd3fd31a7a69382da633be2c3019c2.jpg 

Jag skulle föreslå att du ser till att få bort rost och korrosion på samtliga delar. Smörj och fetta in alla delar så att dom rör sig som dom ska dvs lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekanismen som "tar tag" i den vågräta stången skall förhindra att motorn slår upp när man backar. Man kan flytta den mellan de olika hålen för att få olika trimlägen. Den borde finnas i rostfritt som reservdel. Som redan sagts, rengör, smörj och gymnastisera allt tills det rör sig som det skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lodräta stången skall förhindra att motorn slår upp vid backning måste den kunna låsas på någort sätt. Annars viks den ju bara undan.
Det är vid nerfällning den kan haka fast. På vänster sida sett bakifrån finns ett reglage som utför backspärr men den är väl inte kopplad till den lodräta vridbara stången som syns i bilden. Svårt att hitta på rätt benämning på sakerna.
Den rostiga vågräta stången är ju till för att få lämplig lutning på motorn och det är väl troligt att en blank sådan skulle förhindra att det hakar i. Men hur den lodräta stången skall utgöra backspärr förstår jag ännu inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev slatbaken:

Om lodräta stången skall förhindra att motorn slår upp vid backning måste den kunna låsas på någort sätt. Annars viks den ju bara undan.
Det är vid nerfällning den kan haka fast. På vänster sida sett bakifrån finns ett reglage som utför backspärr men den är väl inte kopplad till den lodräta vridbara stången som syns i bilden. Svårt att hitta på rätt benämning på sakerna.
Den rostiga vågräta stången är ju till för att få lämplig lutning på motorn och det är väl troligt att en blank sådan skulle förhindra att det hakar i. Men hur den lodräta stången skall utgöra backspärr förstår jag ännu inte.

Ta bort rost och smörj! Testa därefter så kanske du förstår funktionen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...