Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Comfort4

Diameter på kylvatten slangar ysb8

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

jag skall byta lite slangar o annat smått på en gammal yanmar ysb 8. Vet nån här vilken innerdiameter det är på kylslangsrns på den motorn?

Redigerad av Comfort4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är väl säkrast att lossa en slang åt gången och mäta på slangstosen med ett s k skjutmått.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Hybro:

Är väl säkrast att lossa en slang åt gången och mäta på slangstosen med ett s k skjutmått.

Ja om det vart min båt o jag varit där, tänkte bara försöka få med rätt grejer för o fixa de problem som skall fixas

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

nu går motorn och inga vattenläckage, innerdiametern på slangarna till ys 8 är 13mm

jag chansade på det och köpte med slangar o slangklämmor

men tyvärr blev det inte helt bra, motorn luftades efter alla konstens regler, den går fint i några minuter ibland uppemot 5 min, sen hackar den, luftar den o den går som den skall igen

misstänker att någon slang eller luftskruv ej blir helt tät, tycker att skruven till luftning på finfiltret är lite konstig troligen börjar gängan bli dålig

så nästa vända ut Hit blir nya slangar samt en ny filterhållare 

nån som känner igen felbeskrivningen ?
har luftat många gånger, men en nackdel är att returen med går in i finfilterhållaren , den slangen är ju lite svårluftad men borde blivit bra efter all försök

mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Luften går runt, runt o runt.

Insåg detta för många år sedan.

Kopplade returen från spridaren till tanken med en sådan slang från en bil. Hade en ledig koppling för nån gammal värmare.

Numer tar jag diesel efter vatten- och grovfilter till värmaren.

Gängpaj på filterhållaren för tre veckor sedan. Plockade bort hela.

Gängade M8. Ersatte med en M8 RF kort bult. Gradade hålet. Blåste bort varenda litet spån.Tätade med glödgad kopparbricka. Finns bl a på Hydroscand. Går fint att lufta genom att lossa typ ett halvt varv. Dra aldrig glödgade kopparbrickor för hårt, de tätar ändå.

Köpte en sats kopparbrickor på Temu.

Såg att det fanns plastbrickor på fler ställen, bytte till glödgade brickor. Nackdelen är att dessa blir hårda efter ett antal åtdragningar. Bara att glödgad igen. Innan hopmontering fyller du filterkoppen med diesel genom att tappa diesel från tanken genom slangen.

Kolla instruktionen noga hur du luftar högtryckspumpen. Röret till spridaren vid pumpen ska lossas lite först, annars vrids röret av när du luftar. Med överfallsmuttern lite lossas går det att vrida stora muttern som denna sitter i max ett varv. Lossar du för mycket kommer pumpdelarna att flyga ut!

Lossa bara såpass att diesel med luftbubbla kommer ut 

Och för att lufta s a s för hand, aktivera dekompressions-handtaget, så går det lättare att veva.

Gasen måste vara i typ höggasläge när du luftar, annars kommer det bara fram ytterst lite diesel.

Dra sen ned gasen och starta normalt. Lite högre varvtal och lufta alla stegen igen med motorn igång. Öppna inte för mycket, för då stannar motorn.

Har bytt kopparbrickorna till banjokopplingarna på slangen mellan finfilter och och högtryckspump.

Hydroscand gjorde en ny högtrycksslang åt mig för 104 kr!

Långa slangen mellan tank och finfilter/lågtrycks pump byttes tidigare

p g a sprickor (luft läckte in).

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde. Stoppa ned returen från spridaren i en petflaska. Kommer ytterst lite från den. Plugga inloppet till filterhållaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...