Gå till innehåll
måndag 04 november 2024

Rekommendera Poster

DEEDFFE0-6BE6-4F2A-9E6F-E447D59FEC17.thumb.jpeg.9029a8d1ea44fbaff25cdbabf6feae84.jpeg

Nej, detta är inte en bild från Träbåtsfestivalen i Skärhamn. Bilden är exponerad av Carlaförlagets vykortsfotograf någon gång under den mellersta delen av yngre mahognyåldern.

Gissa var? Årtal? Innan 1965 det vet jag.

Killen i gummibåten är iallafall undertecknad.

Motorseglaren med vitt skrov och blå brädgång i bildens vänsterkant hette iallafall ”Laban” och hade hemmahamn i Vänersborg.

Folkbåten i mitten var byggd på Hjalmar Olssons varv på Arendal hette ”Trollet IV” och hade nummer 418.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åstol

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev touchwood:

Åstol

Nej det är helt fel, visserligen en tätbebyggd klippö i havet, men där slutar likheterna med Åstol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smögen 😃 På klevensidan 😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev LRZ:

Smögen 😃 På klevensidan 😃

Rätt!
Du har vunnit en gratis fotvandring över Smögenbron.

De innersta platserna i Klevens kil mot vägbanken var förhyrda platser, de yttre gästplatser. Bryggan byggdes i olika etapper, man kan se att den petterssonliknande båten ligger förtöjd vid ett av den blivande bryggans betongfundament. Detta var ”gubbhamnen” eller familjehamnen, man valde vid  ingång vid Klvens näs, till bb lugn och ro, till sb festande och hålligång. Idag är hela denna konstgjorda viken en hamn med enbart förhyrda platser.

SMHI har en mätstation på, eller snarare i berget, ungefär bakom där fotografen stått. Jag tror man mäter vattenståndet där.

Om ni har läst Tintins äventyr, Månen ToR del 1… så påminner miljön i kulvertarna på forskningscentret utanför Sprodj i Syldavien, om de olika mer eller mindre rostiga och förfallna installationerna på Kleven. Betongmurar, bunkrar, betongkar. Många med rostiga elledningar och kopplingsdosor. Jag vet inte om det är eester från kriget, krigen, från fiskberedningsindustri eller båda delarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär samma vy i dag:

smgn2.thumb.PNG.1afdbd5fcd2558420e23dd2e56e02e63.PNG

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Rätt!
Du har vunnit en gratis fotvandring över Smögenbron.

De innersta platserna i Klevens kil mot vägbanken var förhyrda platser, de yttre gästplatser. Bryggan byggdes i olika etapper, man kan se att den petterssonliknande båten ligger förtöjd vid ett av den blivande bryggans betongfundament. Detta var ”gubbhamnen” eller familjehamnen, man valde vid  ingång vid Klvens näs, till bb lugn och ro, till sb festande och hålligång. Idag är hela denna konstgjorda viken en hamn med enbart förhyrda platser.

SMHI har en mätstation på, eller snarare i berget, ungefär bakom där fotografen stått. Jag tror man mäter vattenståndet där.

Om ni har läst Tintins äventyr, Månen ToR del 1… så påminner miljön i kulvertarna på forskningscentret utanför Sprodj i Syldavien, om de olika mer eller mindre rostiga och förfallna installationerna på Kleven. Betongmurar, bunkrar, betongkar. Många med rostiga elledningar och kopplingsdosor. Jag vet inte om det är eester från kriget, krigen, från fiskberedningsindustri eller båda delarna.

Tackar mjukast, även om jag hellre seglar under bron, ligger på Hasselösund 😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Ungefär samma vy i dag:

smgn2.thumb.PNG.1afdbd5fcd2558420e23dd2e56e02e63.PNG

Det tillkom några sjöbodar på sent 1960-tal, eller litet senare.

Här kan man ju se den där betongkasuen i vilken man mäster vattenståndet, den gråa fula saken nästan högst upp till höger i bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andra båten till höger i ”vykortet” är en BB11, jag hade en sån när jag var ung. Bodde då på Reimersholme i Stockholm och hade den i Pålsundet…… mycket minnen, tiden går för fort 🥲

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-08-04 vid 21:42 skrev Georg_Ohm:

Här kan man ju se den där betongkasuen i vilken man mäster vattenståndet, den gråa fula saken nästan högst upp till höger i bilden.

Kunde men inte ha klätt in den så att den passar miljön bättre, sjöbodsliknande kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Tuna_II:

Kunde men inte ha klätt in den så att den passar miljön bättre, sjöbodsliknande kanske?

Det är nog väldigt dyrt som det är att ha en station. Att klä den med nåt som kräver underhåll och allmän skötsel skulle driva upp kostnaderna betydligt. Hellre fler mätstationer som är fula än färre som är snygga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...