Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Mambo

Finns vevhusventilation på Yanmar diesel?

Rekommendera Poster

Det gäller en Yanmar 3GM. Har en sådan motor vevhusventilation? Precis som en bensinmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag. Jag undrar därför att min motor droppar lite olja från skruvarna vid oljetråget. Funderar om detta kan bero på att vevhusventilationen är igensatt och det alltså bildas lite övertryck så att oljan kan tryckas ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller att det kan löna sig att skruva åt skruvarna till oljetråget lagomt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter väl en oljefälla på vevhusventilationen, som kan ha geggat igen delvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hybro, Jag har faktiskt bytt oljetrågspackning och återmonterat med kletigt Permatex, sedan momentdragit skruvarna. Men likförbaskat droppar det lite från skruvarna ändå? Inga mängder men jag vill ju ha det helt torrt, så som det var för ngt år sedan och sedan motorn var ny. Det är därför som jag funderar över orsaken till droppet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mambo:

Tack Hybro, Jag har faktiskt bytt oljetrågspackning och återmonterat med kletigt Permatex, sedan momentdragit skruvarna. Men likförbaskat droppar det lite från skruvarna ändå? Inga mängder men jag vill ju ha det helt torrt, så som det var för ngt år sedan och sedan motorn var ny. Det är därför som jag funderar över orsaken till droppet?

Om packningen är ny och permatexad så läcker det väl inte där utan ett väldigt övertryck och då hade väl motorn inte gått så lysande heller….
Ta loss den lilla slangen till ventilationen och kolla att det inte är plugg i den, är den öppen så är ventilationen OK. Kolla sedan att droppet inte kommer från någon av anslutningarna för inkommande bränsle på 

motsatt sida motorn. Både jag och en vän har haft problem med att få tätt här. Dieseln som droppar här blandar sig med olja och skit när det rinner ner över sumpen och droppar sedan ner under motorn och ser misstänkt lik olja ut. Om det läcker här! Byt alla kopparbrickorna till bränsleanslutningarna mot typen hydraulikbrickor (som jag inte kommer ihåg namnet på). Dessa har en gummitätning som gör dem täta utan att dra för hårt så att aluminiumgängorna ryker. Visst du kan prova att efterdra mycket försiktigt men risken är stor att det blir gängpaj och då blir det byte matarpump eller finfilter.

Annars är det väl bara att spana vidare var det kan tänkas komma ifrån. Är motorn ren och snygg underlättar det felsökning efter läckor betydligt, lägg eller linda lite hushållspapper på ställen du misstänker, då blir det lätt att se om det fuktat eller inte.

 

Hälsningar Mikael 

Redigerad av Triobatar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Motorn går lika bra som den alltid gjort (i alla fall under de 12 åren som jag haft den). Jag får testa att lossa slangen till vevhusventilationen och prova blåsa att åt bägge håll för att se ifall det är stopp någon stans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...