FjolLinus 1 Postad 3 Augusti Hej Maringuiden! Jag har en Fjord 21 dc från 1977. I båten sitter en VP V8 på 5.7 liter med ett SX-M drev. Efter en hel del forskning så visar det sig att det inte är en AQ271C så som kåpan visar. Det är ett utbytesblock cheva 350 som sedan är marinkonverterat av någon tillverkare (ex, Volvo, Mercruiser, OMC, Indmar). När jag googlar på gjutnummret så finner jag följande information:10243880...350...95-00...2 or 4...Vortec truck, Gen.I crate motors and "ZZ4", roller cam, one piece rear seal' Blocket alltså från 95-00. Limpor + knän har jag forskat mig fram till att det är Mercruiser och värmeväxlaren är från Martec. Anledningen till att man smackat dit Mercruiser limpor + knän är för att detta ska passa bockhorn/avgaskrök. Nu till min fråga, jag undrar vad jag kan förvänta mig för varvtal "isch" när jag ligger i marschfart 24-26 knop. Se bifogad bild (dålig bild jag vet men syftet var att fota temp instrumentet på denna bild), jag ligger enligt varvtalsräknaren i 2400-2500 rpm när jag marschar. I mina öron låter detta väldigt lite. Tyvärr vet jag inte vad det är för utväxling på drevet då denna info inte finns på den nitade brickan på skölden (se bifogad bild. Jag ska ta reda på utväxlingen genom att vrida ingående axel tills propeller axeln gått 360gr dvs ett varv. Har fått indikationer på att det troligtvis är 1.60 utväxling av sakkunnig men detta tåls att bekräftas. På drevet sitter en trebladig rostfri något cupad propeller. Har tyvärr inte detaljer om propellern just nu men kan lyfta drevet och montera bort den för att försöka ta reda på mer info. Min teori är att varvräknaren är inställd för en 6 cylindrig motor, bakom varvräknaren finns tre dip switchar där man kan ställa 4,6,8 cyl. Är det någon snäll här på maringuiden som kan ge mig en fingervisning/hum om vad jag bör ligga på för varvtal med information jag angivit ovan? Båten är brutalt stark i acceleration och planar utan problem med knappa halvgasen med 4 vuxna och full packning. Jag får bara upp båten i 32 knop och då visar varvräknaren 3200 rpm - det känns som att detta inte kan stämma. 32 knop med denna motor/drev setup på en Fjord 21 dc känns också väldigt lite vilket får mig att tro att jag har något för liten propeller. Detta är min första båt och jag är super intresserad och provar mycket själv för att lära mig så alla råd/idéer och tankar uppskattas. mvh Linus 26 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 4 Augusti Om du vill kolla varvtalet har Biltema ett bra instrument. Med det kan man mäta det mesta på en bensinmotor. Även temperatur. Kostar ca 550:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Augusti Den där typen av varvräknare brukar få problem med oxid på omkopplaren för cylinderantal. Då brukar dom visa för lite. Nu brukar det vara ett vred men du verkar ha en troligen nyare modell med switchar. Har inte sett den varianten tidigare. Det man brukar få göra med vredet är att vrida fram o tillbaka för att fä bort oxiden. Kanske räcker att motionera switcharna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser