Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
hannihatten

Täckkåpa växelmekanism DP290 drev försvunnit/lossnat

Rekommendera Poster

Kikade på drevet i samband med bad och såg att skyddskåpan saknades.

 

Har någon varit med att den lossnat av sig själv?

 

Har kört drygt 100 nm sedan sjösättning.

 

Den sitter med två skruvar och jag tycker att det skall till att bägge gängar ur sig själva?

 

Ny kåpa med skruvar drygt 3000:-.

 

Bild från innan sjösättning med skyddskåpan på plats.

 

/Fredrik 

 

 

 

 

IMG_1842.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man då tag på begagnade. Emellanåt är det någon som säljer begagnade drevdelar och motordelar på Blocket.

Ja det är två skruvar, jag låser alltid mina med sådant där kletigt gänglåsningslim. Oljestickan i drevet säkras på samma sätt, liksom avtappningspluggen.

 

Nu har du ju tappat bort dina skruvar också, men visste du att dessa även kan användas till att ta bort den tjuriga runda grejen som länkar ihop visiret med styrgaffeln?

Jo, man skruvar ur insexskruvarna och skruvar ner nämnda skruvar i dom mindre hålen, när skruvarna bottnar i styrgaffwln får du upp den runda ”plunshen” eller vad den nu heter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ibland kan man då tag på begagnade. Emellanåt är det någon som säljer begagnade drevdelar och motordelar på Blocket.

Ja det är två skruvar, jag låser alltid mina med sådant där kletigt gänglåsningslim. Oljestickan i drevet säkras på samma sätt, liksom avtappningspluggen.

 

Nu har du ju tappat bort dina skruvar också, men visste du att dessa även kan användas till att ta bort den tjuriga runda grejen som länkar ihop visiret med styrgaffeln?

Jo, man skruvar ur insexskruvarna och skruvar ner nämnda skruvar i dom mindre hålen, när skruvarna bottnar i styrgaffwln får du upp den runda ”plunshen” eller vad den nu heter.

Ja det blir till att köra gänglåsning på de nya skruvarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert någon som behövt en sådan kåpa,då hjälper inte gänglåsning. Endast inlåsning av detta klientel som utför dessa handlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevdelar.se har ersättningskåpa, kit, för 1395:-

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är säkert någon som behövt en sådan kåpa,då hjälper inte gänglåsning. Endast inlåsning av detta klientel som utför dessa handlingar.

Ja det skulle inte förvåna mig, det finns folk till allt…

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter tämligen desperat att dyka ner för att plocka en kåpa, jag får lite vibbar från filmen Göta kanal. Men det finns ju folk till det mesta, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker väl om man inte är rädd för vatten.

Är väl inte djupare än 10 meter?

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...