Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024

Rekommendera Poster

Har ett jobbigt problem med tomgången på min Mercury 90 hk fourstroke från 2000 

Går grymt bra när vi är ute och kör men dör ibland på tomgång

Det roliga är att jag måste ställa upp tomgången till ca 2100 rmp för när jag sätter på locket så sjunker rpm till 900 som det ska vara

Detta beteende har jag inte hört förut så därför kollar jag med marinexperterna här,

Lite konstigt också att bensin blåsan oftast inte är styv,

Tacksam för lösningsförslag,

Janne

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta möjligtvis en motor med elektronisk insprutning och IAC ventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Craycoat:

Är detta möjligtvis en motor med elektronisk insprutning och IAC ventil?

Detta är en Merc med Yamahas powerhead med förgasare, så ingen IAC Ventil. Blandningsskruvarna är plomberade bakom lock så att de inte är direkt åtkomliga. Merc är knepiga då reservdelslistorna är sorterade efter serienummer och inte årsmodell. Men länken nedan bör stämma.

Locket är nr 13 i sprängskissen. Man kan försiktigt borra hål i locken och bryta loss dem för att komma åt blandningsskruvarna nr 12.

Anteckna grundinställningen genom att försiktigt dra dem tills de bottnar och noga räkna antalet hela och delar av varv. Om det inte hjälper att justera, så blås rent i hålen, ta bort skruvarna, blås rent i hålen och testa om det går att får en förbättring. Locken behöver inte ersättas.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-0t801000-thru-1b226999/carburetor

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tackar svar,

Ja det är en förgasare och  jag kommer precis från en tur på sjön,

Jag har plockat bort kåpan och ställt tomgång på 900 rpm

Testat att köra fort, på tomgång framåt, bakåt o neutral fungerar kanon, dock ett litet 'poffande' som försvinner när jag drar upp rpm något

Så problemet är att när motorn går på tomgång och jag sätter på kåpan så dör motorn   

 

Jag tror inte det är blandningsskruvarna då den skulle dö utan kåpa också eller hur...

/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta beteende kan bero på läckage av avgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat insugsläckage. när motorn är igång, spruta startgas på olika ställen kring förgasarna och iaktta om motorn ändrar beteende. Jag har liknande problem med min och har hittat ett läckage. Min går fortfarande fint på alla varvtal över 2000, så jag har inte fått tummen ur att fixa läckaget än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaaaa intressant, det ska jag kolla upp,

Var har du läckaget på din...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att avgöra, men typ på baksidan av förgasarna, in mot blocket. Mellan 3 o 4.e förgasarna. Fast min går bra på allt över 2000 iaf, så jag tar nog tag i det när båten är på land igen. 

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, ser du att det läckt bensin där eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JanW:

Okey, ser du att det läckt bensin där eller...

Insugsläckage handlar inte om bensin, utan att det läcker in luft i motorn efter förgasaren, det är inget som syns.

All luft måste in genom förgasaren för att bränsle mängden ska bli rätt.

 

"Dör när du sätter på kåpan" Låter som du har stopp i kåpans lufttillförsel, jag hade samma problem för många år sen, en liten fågel hade byggt bo i hålet.

Var hålet sitter på din motor vet jag inte, men vanligtvis bak upptill i handtaget om det finns nått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, jag förstår

Ja ang. Dör när jag sätter på kåpan, jag har kollat i kåpan efter 'fågelbon' men helt rent och även hållit för luftinsuget, utan kåpa men den spinner på,

Kan de va nån kondensator som blir överhettad och fungerar sämre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du även kollat isoleringen i kåpan så den inte är lös och sugs mot förgasarna.

 

Knepig problem annars. Hade en motor som alltid startade och gick fint, men stängde man av den varm fick man vänta en halvtimme innan den startade, gissningen är att det var nån elektrisk komponent som blev varm. Bytte tändsystem, sen gick den.

Men ditt problem är ju inte att motorn går alls.

Ta ut stiften efter en tur i full fart. Om en förgasare läcker luft borde det stiftet vara ljusare/vitare än de andra.

Annars är test med startgas runt förgasarna det enklaste. Om startgasen dras in ökar motorn i varv direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, Tack för svaren o bra förslag

Nu måste jag dra hem i några veckor sen får jag gå vidare med lite tester,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...