Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
ASLJN

Förbrukningsbatterier laddar inte

Rekommendera Poster

Har en VP D1 20 där endast startbatteri laddar när motorn är igång - förbrukningsbatterierna laddar ej. Felet har uppstått under sommaren men jag kan inte se vad det beror på. Har varit tvungen att göra en fulkoppling med startkablar mellan de olika batteribankerna för att kunna få ström till förbrukningsbanken. Någon som har en idé om var man ska börja felsöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur vet du att det inte blir någon laddning på förbrukarbatteriet? Har du mätt, eller bara ser symptom på att elektriska saker ombord inte fungerar?

 

Det finns i princip två olika sätt som generatorn kan ladda båda batterierna.

Det ena sättet är över en skiljediod, en ”blå box” med kylflänsar på och tre anslutningar. Ingång från generatorn och en utgång till varje batteri/batteribank. Leta efter en sådan och kolla anslutningarna.

 

Det andra sättet är ett skiljerelä, och ett sådant kan vara av två olika typer.

Den ena typen är ett rent elektromekaniskt relä som styrs av generatorns DF och kopplar ihop batterierna när generatorn laddar. Den andra typen är mer elektronisk och kopplar ihop då spänningen i elsystemet överskrider en viss nivå, 13,3volt om jag minns rätt, och kopplar ifrån vid 12,8 volt.

 

Hur vet du att förbrukarbanken inte laddas? Har du mätt med multimeter?

Mäta bör man annars… 

Men väldigt många elproblem ombord beror på kontaktproblem, följ den oftast röda tjocka kabeln från generatorns B+ och se var den tar vägen, om den går till den där blåa lådan, eller om den går direkt till startbatteriets plus, och då skall det gå en kabel därifrån till ett annat skiljerelä, det som styrs av DF på generatorn, kolla anslutningarna, och om det nu finns ett sådant relä skall ju det även vara anslutet till förbrukarbatteriet.

 

Har du varit och gjort något jobb i båten det senaste, där du av misstag kan ha ryckt i någon kabel? 
Hur är status på förbrukarbatteriet, är det så friskt att det verkligen kan ta emot någon laddning?

Och enklast av alltihopa, sitter batterkabelsorna, polskorna på ordentligt på batteriets poler, utan oxid?

 

Och låt inte startkabeln mellan batterierna vara kopplad då generatorn inte laddar, risken finns att du tömmer även startbatteriet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

tredje sättet är den gamla varianten Med strömbrytare.

Jag har fortfarande en huvudbrytare mellan start och förbruknings bank så att jag kan bypassa mellan bankerna om skiljerelä går sönder eller att jag behöver starthjälp från förbrukningsbanken.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alla tre batterierna  hopkopplade.

 

Motorn startar fint med aktiverad ventillyftare och startvev ifall det skulle behövas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Wildeside:

tredje sättet är den gamla varianten Med strömbrytare.

Jag har fortfarande en huvudbrytare mellan start och förbruknings bank så att jag kan bypassa mellan bankerna om skiljerelä går sönder eller att jag behöver starthjälp från förbrukningsbanken.

Ja just det, men sådana stenålderslösningar trodde jag var totalt utskrotningshotade.

 

Bypassbrytare jag jag i princip mellan mina båda förbrukarbanker, men en onödig citroënlösning, bättre med en startkabel att bypassa med, den är dessutom svår att glömma av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja just det, men sådana stenålderslösningar trodde jag var totalt utskrotningshotade.

 

Bypassbrytare jag jag i princip mellan mina båda förbrukarbanker, men en onödig citroënlösning, bättre med en startkabel att bypassa med, den är dessutom svår att glömma av.

I min båt får man skarva startkabeln om man ska bypassa😂

Enklare att montera en fast lösning mellan batteribankerna, ingen större risk att man glömmer av att bryta den, har aldrig behövt använda mej av den mer än under vinterpillet när man bara orkat släpa med sig ett batteri. dom andra förvarar man hemma. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...