Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
Vemkansegla

Byta inombordare Volvo Penta bensinare till diesel

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Jag har nyligen blivit båtägare till en Rock 20 med en Volvo Penta MB2a/50s inombordsmotor. Denna motor har inte startats på minst sex år, och det finns även en ny Yamaha utombordare monterad på båten som har använts istället. Enligt den tidigare ägaren ska inombordsmotorn vara komplett, men den behöver en grundlig genomgång innan den kan startas igen. Min första tanke var att försöka få igång motorn själv, men efter att ha läst mycket på nätet har jag förstått att det är svårt att få tag på delar till denna motor. Dessutom dessutom vill jag helst inte ha en bensinare inne i båten på grund av brand- och explosionsrisken. 

 

Därför funderar jag nu på att byta ut motorn mot en begagnad dieselmotor, till exempel en Volvo Penta MD2 eller liknande. Jag är helt ny på båtmotorer och har några frågor kring detta. Är det möjligt att köpa en dieselmotor (exempelvis MD2) och koppla på drevet, eller måste allt bytas ut? Vad skulle ett komplett byte kosta? Har ni andra förslag på små dieseldrivna inombordare som inte kostar allt för mycket begagnade? Eller bör jag överväga att helt enkelt ta bort inombordaren och täppa igen hålet?

 

Vad tycker ni?

 

Tack på förhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta svaret - nej, det går inte. 
 

Utläggning varför; motorerna har helt olika konstruktion. Din bensinmotor är en ombyggd Honda utombordare där drevet är ett utombordardrev där axeln du skall ansluta är vinklat 90 grader mot vad en konventionell motor är. Visst kan du säkert specialtillverka en vinkelväxel till höga kostnader, men då kommer nästa problem - du lär inte få plats med en dieselmotor då de är betydligt större och tyngre än nuvarande motor. Då har vi inte ens börjat prata om att motorerna jobbar på olika varvtal. 
 

Så, mitt förslag är:

1. Fixa den motorn du har. 
2. Skit i att fixa den motorn du har, ta ur den och använd utombordaren. 

Dvs, glöm tankarna på att stoppa i en dieselmotor i båten. Det kommer bli dyrt och krångligt, och du kommer inte få tillbaka pengarna när du skall sälja båten en dag. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Tack så mycket för svaret. Då får det nog bli att jag tar ut motorn och kör på utombordaren istället. Hur går man tillväga när man tar ut motorn? Kan man låta drevet sitta kvar och sätta någon typ av platta där motorn sitter som håller fast drevet eller ska jag bara lämna båten till någon som kan sätta igen hålet under vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut allt och plasta igen hålet själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte grunna vidare på tanken om motorbyte, men tänka utanför den fossila boxen?

Kanske en relativt platt elmotor kan passas in uppepå drevet? Sedan tillkommer ju problemet att ordna utrymme till batterier och reglerutrustning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Varför inte grunna vidare på tanken om motorbyte, men tänka utanför den fossila boxen?

Kanske en relativt platt elmotor kan passas in uppepå drevet? Sedan tillkommer ju problemet att ordna utrymme till batterier och reglerutrustning.

Vi pratar om en båt som har ett värde mellan 2000-7000.Tror TS tjänar på att ha utombordare tycker Peter_K förklarade väldigt bra vad som var det bästa alternativet.Ronnie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Vi pratar om en båt som har ett värde mellan 2000-7000.Tror TS tjänar på att ha utombordare tycker Peter_K förklarade väldigt bra vad som var det bästa alternativet.Ronnie.

Ok… inte ekonomisk försvarbart alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...