Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
jollas

Kvalite på bälgar Alfa one gen 2

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

Var och köpte för mig en nyare båt. Visade sig att första jobbet blir att byta lite bälgar då avgasbälgen hade hoppat av med en liten spricka i underkant och avsaknad av slangklämma. Var inne och googlade och ser att kostnadsspannet på vad de kostar är STOR...samma paket ligger mellan 700 till nånstans runt 3500 mao stor skillnad. Verkar vara lite halvpilligt att byta men det ska nog gå. Min andra båt har ett vp 280 drev och där har jag köpt billigare bälgar från biltema och dyrare från.annan firma. Vet inte om jag ser och märkt någon större skillnad i kvalite på just dem men min fråga är om man ska köpa dyrt  mittemellan eller budget.Är det.så att de dyraste är oslagbara och håller extremt bra så får det bli så men...Har någon någon erfarenhet och kan ge råd ?

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jollas:

Hejsan!

Var och köpte för mig en nyare båt. Visade sig att första jobbet blir att byta lite bälgar då avgasbälgen hade hoppat av med en liten spricka i underkant och avsaknad av slangklämma. Var inne och googlade och ser att kostnadsspannet på vad de kostar är STOR...samma paket ligger mellan 700 till nånstans runt 3500 mao stor skillnad. Verkar vara lite halvpilligt att byta men det ska nog gå. Min andra båt har ett vp 280 drev och där har jag köpt billigare bälgar från biltema och dyrare från.annan firma. Vet inte om jag ser och märkt någon större skillnad i kvalite på just dem men min fråga är om man ska köpa dyrt  mittemellan eller budget.Är det.så att de dyraste är oslagbara och håller extremt bra så får det bli så men...Har någon någon erfarenhet och kan ge råd ?

Avgasbälgen spelar kanske inte så stor roll...men knutbälgen...köp original. 

Har köpt billiga kinesiska...höll ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper kinesiska bälgar..  tror jag... från drev.se och byter vart femte till vart sjätte år. Inga problem. Avgasbälgen är det inte så noga med alls. Den klarar man sig t.o.m. utan. Den är mest för att sänka ljudnivån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

Drev.se verkar vara i mitten i pris och det är väl absolut ok. Priset får bli det det blir på något vis. Min fundering var ju liksom om de dyraste är bäst och verkligen värt priset. Min uppfattning kring bälgar på mitt gamla drev var att de som kostade det dubbla och mer inte var bättre. Ska väl säga att det bara är min uppfattning och inte baserat på forskning.... Intressant att de håller 5-6 år...är det i saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...