Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
Mambo

Engbo ankarspel behöver ny fjärrkontroll

Rekommendera Poster

Fjärrkontrollen (klumpig fyrkantig) till mitt 24 år gamla Engbo ankarspel börjar ge upp. En ny av originalfabrikat kostar mycket (4-5000:-) så jag har sneglat lite på de billiga varianter som säljs på nätet och passar till lite allt möjligt. Mina frågor:

-Är de billiga något att ha eller bara skräp?

-Det är ju både en mottagaredel och sedan själva fjärrkontrollen, hur kopplar man in mottagardelen (eller kan man behålla den gamla mottagaren som redan sitter där)?

-Har ni några tips på en bra fungerande ”billig” modell/fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Mambo:

Fjärrkontrollen (klumpig fyrkantig) till mitt 24 år gamla Engbo ankarspel börjar ge upp. En ny av originalfabrikat kostar mycket (4-5000:-) så jag har sneglat lite på de billiga varianter som säljs på nätet och passar till lite allt möjligt. Mina frågor:

-Är de billiga något att ha eller bara skräp?

-Det är ju både en mottagaredel och sedan själva fjärrkontrollen, hur kopplar man in mottagardelen (eller kan man behålla den gamla mottagaren som redan sitter där)?

-Har ni några tips på en bra fungerande ”billig” modell/fabrikat?

Frågan kommer upp emellanåt.

Jo dom billiga som brukar vara avsedda till terrängfordons vinschar funkar. 
Men dom brukar använda en radiofrekvens som kanske inte är godkänd i vårt land.

Det är en annan sak också, flera ankarspel är byggda att manövreras med en negativ signal, alltså minus. Medan de billiga ger en positiv signal. Detta är dock lätt att avhjälpa genom att koppla in två vanliga enkla standardrelä, eller ett smidigt dubbelrelä för en hundring från Biltema.

Jag hade en sådan billig fjärrkontroll i förra båten, kunde konstatera att sändarenheten inte var vattentät… men gick ju att ta isär och torka ur.

I nuvarande båt finns Lewmars fjärrkontroll, som inte fungerar. Men jag kopplade en kabel till kontaktorn som styr spelet, och i andra ändan en enkel handhållen dosa med upp- och nedknapp som från början var till en telfervinch.

Alltså en enkel kabelansluten fjärrkontroll.

 

Men jag kan ju lägga ut mitt kopplingsschema för reläkonverteringen.

 

8FC5DF44-4518-4B71-8F05-AD4F4D40D897.jpeg.c8a2d492e747098397ba29ae05dcefda.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Ursäkta en lite dum fråga men jag är inte så kunnig på fjärrkontroller.

Den frekvens som ett visst fabrikat av fjärrkontroll arbetar med, är det samma frekvens på alla fjärrkontroller? Eller är det lite olika frekvens på varje unik fjärr? Jag tänker att ifall frekvensen är exakt samma så kan ju jag i så fall styra flera båtars ankarspel om man ligger tätt inpå varandra i en hamn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan vara samma frekvens men signalen som sänds kan vara olika, men som du befarar även likadan, och då kan man påverka olika mottagare med samma sändare (=fjärrkontroll). Å andra sidan är mottagarens räckvidd väldigt kort. Jag vet att jag kunde manövrera ankarspelet med fjärrkontrollen om jag stod på fördäcket och kanske på bryggan, den båten var 27 fot… två meter in på bryggan funkade det inte. 
Hos vissa sådana här radiostyrda fjärrkontroller, kanske hos Engbo(?) men inte på Lewmars eller dom billiga, kan man själv koda signalen genom att ställa om pyttesmå omkopplare i mottagaren och sändaren. Eller så skall sändare och mottagare paras mot varandra.

Men problemet med att påverka grannens ankarspel är nog ändå försumbar, det skall vara rätt signal, inom räckvidden och så skall ju grannens ankarspel dessutom vara aktiverat.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder ett flertal billiga kina fjärrkontroller i företaget och hemma/båten.

Aldrig råkat ut för att mina eller någon annans har stört någon annan relä än det dom varit programmerade för.

Så jag skulle säga att den risken är försumbar. Men man vet aldrig när man råkar ut för det fenomenet att nått relä får eget liv när någon i närheten fipplar med sin fjärrkontroll.

Så kontentan av det hela är väl att, använd inte billigt kina skit till något där någon kan utsättas för direkt fara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...