Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
Henals

Propellern kvaiterar

Rekommendera Poster

Hej, har en 6.10x2.05 styrpulpet med en 175hk monterad på en bracket (hydralisk) ca 30cm bakom aktern. Antikavitationsplattan på motorn är i linje med kölen. Kanske några cm ovanför. När båten är lastad (picknick 4 barn två vuxna) får propellern inte grepp vid planingströskeln. Placerar jag mer vikt bak får den det. Detta är oavsett hur jag tiltar motorn. Kör jag ensam går det hur bra som helst. Men jag måste komma tillrätta med detta man måste kunna sitta fram. 

 

Jag är lite inne på att ta bort bracketen och montera motorn på aktern. Då detta inte är ett problem på detta skrov. Har redan haft kontakt med båtfirma/plast som konstaterat detta att det går. Kan lägga till att bracketen plogar vatten och planing trycker den ut vatten åt sidorna, mycket störande då det knappast förbättrar bränsleekonomin. 

 

Frågan är om detta kommer avhjälpa problemet eller behöver motorn även höjas/sänkas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att propellern inte får rent vatten vid planing. Det kan vara att bracketen stör vattenflödet, smutsig botten på båten eller helt enkelt en propeller som inte är anpassad för ändamålet. I normala fall skal motorn monteras högre när man har en bracket än utan bracket. Om bracketen på något sätt är i kontakt med avttenflödet så rekommenderar jag att du tar bort den. Om det löser problemet så är det ju bra! I annat fall bör du eventuellt se efter en bättre propp. Vad har du för propp nu och är den helt oskadad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Jo motorn sitter nog lågt och ja bracketen tar i vattnet. Jag får upp båten i planing om jag flyttar vikt bakåt , då utan slir. Båten måste liksom gräva ner sig för att propellern inte ska slira. De 175hk knuffar ju upp båten i planing snabbt men känns ändå fel. Väl i planing så får jag vattenkaskader åt sidorna från bracketen.  

 

Propellern är oskadad för ögat, en ommålad stålpropeller, trebladig. Har inte kollat stigningen. 

 

Min känsla är att bracketen skapar turbulens eller trycker bort vatten så propellern ventilerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...