Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
jhnlfgrn

Val av utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att köpa ny motor till båten. Väljer i dagsläget mellan dessa (som finns att köpa + serva inom rimligt avstånd)

Mercury F60 ELPT: 86.000 kr inklusive reglage mm.

Suzuki DF60 ATL: 94.000 kr inklusive reglage mm.

Tohatsu MFS60 ETL: 84.000 kr inklusive reglage mm.

 

Vilken skulle ni välja och varför?

 

Just nu är de för och nackdelar jag ser följande:

-Tohatsun är billigast och lättast men har mindre cylindervolym än de två övriga (om det nu är en nackdel?)

-Suzukin är dyrast men har kamkedja (bra?)

-Mercuryn är tyngst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båt ska du ha motorn på?

Är det en större båt eller om du ofta kör tungt lastad är cylindervolymen viktig för bättre vridmoment som ger dig snabbare planing, om det nu är en planande båt du ska den till.

Bra att du tänker på tillgängligheten för service och reparationer redan nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev ChristerN:

Vilken båt ska du ha motorn på?

Är det en större båt eller om du ofta kör tungt lastad är cylindervolymen viktig för bättre vridmoment som ger dig snabbare planing, om det nu är en planande båt du ska den till.

Bra att du tänker på tillgängligheten för service och reparationer redan nu!

Det är en träbåt "Capri Cabin" på 6 meter. Vet ej vad den klassas som men kanske halvplanande?!. Rekommenderad motorstyrka är 25-75. Väger enligt spec i en gammal båtnytt 450 kg. På "sökbåt" står det 675kg https://www.sokbat.se/modell/capri/cabin. Har nu en gammal 65hk från 68. När den fungerade tidigare i somras så tyckte jag att den kändes tillräcklig. Oklart om den utvecklade 65 hk dock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev jhnlfgrn:

Har nu en gammal 65hk från 68. När den fungerade tidigare i somras så tyckte jag att den kändes tillräcklig. Oklart om den utvecklade 65 hk dock. 

Ok. Svårt att avgöra om båten kan plana utan bilder och även med bilder kan det bli svårt att se.

Kanske kan du få någon i din närhet att titta på båten för att få hjälp att avgöra. 
Annars skulle jag välja den motor som (1) säljs av den mest förtroendeingivande säljaren och (2) låter trevligast på förmodat varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ok. Svårt att avgöra om båten kan plana utan bilder och även med bilder kan det bli svårt att se.

Kanske kan du få någon i din närhet att titta på båten för att få hjälp att avgöra. 
Annars skulle jag välja den motor som (1) säljs av den mest förtroendeingivande säljaren och (2) låter trevligast på förmodat varvtal.

Jag bifogar en lite pixlig bild där man kan få en ide om skrovets form.

Hur är detta med service hos auktoriserad verkstad och garantier? På vissa märken hittar jag inget om att det krävs men det står inte heller att det inte krävs.

 

Untitled 1.jpg

Redigerad av jhnlfgrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpt en Yamaha, men nu fanns inte det alternativet och de är dyrare.

Skulle valt Suzukin i detta fall som tidigare skrivet för cylindervolymen och för att man läst väldigt lite om deras motorer.

Om Mercury har man läst mer, och om en del problem.

Min båtgranne har en 100 hk Mercury fyrtaktare, ca 10 år, den låter illa, väsnas mer än min egen 35 år gamla Yamaha tvåtaktare.

Jag frågade om det var nått fel på den, fick svaret "Nä, den har alltid låtit så"

Jag körde en båt med en Yamaha F70 för 2 veckor sen, jäklar vad tyst o fint den gick.

 

Till båten: Jag har haft Gullringen kabin, ganska lik den du har, var i plast, men fanns tidigare i trä. När jag köpte båten hade den en trött Volvo B18 motor (Gissar 80-85 hk) gjorde 14-15 knop, ägaren som haft den länge sa att den alltid gått så och var en halvplanande båt.

Jag renoverade och trimmade en B20 motor (115-120 hk) Plötsligt gjorde båten 28 knop max, marsh fart planande 20 knop i en halverad bränsleförbrukning mot den gamla B18 motorn i 14 knop.

60 hk låter lite klent. Hur har båten gått med 65an, vad har den dragit ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fin båt förresten 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Isakare:

Jag skulle köpt en Yamaha, men nu fanns inte det alternativet och de är dyrare.

Skulle valt Suzukin i detta fall som tidigare skrivet för cylindervolymen och för att man läst väldigt lite om deras motorer.

Om Mercury har man läst mer, och om en del problem.

Min båtgranne har en 100 hk Mercury fyrtaktare, ca 10 år, den låter illa, väsnas mer än min egen 35 år gamla Yamaha tvåtaktare.

Jag frågade om det var nått fel på den, fick svaret "Nä, den har alltid låtit så"

Jag körde en båt med en Yamaha F70 för 2 veckor sen, jäklar vad tyst o fint den gick.

 

Till båten: Jag har haft Gullringen kabin, ganska lik den du har, var i plast, men fanns tidigare i trä. När jag köpte båten hade den en trött Volvo B18 motor (Gissar 80-85 hk) gjorde 14-15 knop, ägaren som haft den länge sa att den alltid gått så och var en halvplanande båt.

Jag renoverade och trimmade en B20 motor (115-120 hk) Plötsligt gjorde båten 28 knop max, marsh fart planande 20 knop i en halverad bränsleförbrukning mot den gamla B18 motorn i 14 knop.

60 hk låter lite klent. Hur har båten gått med 65an, vad har den dragit ??

Jo. Nog hade det varit kul med en större motor. Dock så går vikten upp och priset...

Jag vet inte exakt vad den dragit men någonstans mellan 1.2-1.5 L/sjömil. Med 4 personer har den maxat ca 18 knop. Ungefär samma med 2 personer. Jag vet dock inte om den gjorde skäl för sina 65 hk. Har inget att jämföra med. Bara kört båten i sommar då jag renoverat den under några år. Enligt ett gammalt Båtnytt-test så fick dom maxfart 20 knop (med 2 pers) med en 40hk och 16-17 knop med en 30hk. Jag tänker därför att motorn inte riktigt varit så kry. (Det som hänt nu är att den slutade gå på alla cylindrar och att det verkar bero på att det kommer in vatten i den nedersta cylindern.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Isakare:

Jo, fin båt förresten 🙂

Visst är den. Tack🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen!

Fick just nys på en begagnad Yamaha 60hk från 2006 (4-takt). Den har dock gått 1000 timmar. Mycket trolling enligt ägaren. Är 1000 timmar mycket på 18 år? Är det sämre eller bättre om mycket är trollingtid? Han vill ha 38000 för den.

Redigerad av jhnlfgrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktare klarar ju långsamkörning mycket bättre än tvåtakare.

Yamaha gör bra motorer! 1000 timmar… i genomsnitt går fritidsmotorbåtar 50 timmar per säsong… det skulle bli 20 år, så den har gått mer än genomsnittet. Ägd av en inbiten fritidsfiskare?  Om motorn går bra och alla serviceåtgärder är utfärda kan du ju försöka att pruta ordentligt på det priset. Om den säljs av en firma har du ju viss garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-02 vid 15:18 skrev Georg_Ohm:

Fyrtaktare klarar ju långsamkörning mycket bättre än tvåtakare.

Yamaha gör bra motorer! 1000 timmar… i genomsnitt går fritidsmotorbåtar 50 timmar per säsong… det skulle bli 20 år, så den har gått mer än genomsnittet. Ägd av en inbiten fritidsfiskare?  Om motorn går bra och alla serviceåtgärder är utfärda kan du ju försöka att pruta ordentligt på det priset. Om den säljs av en firma har du ju viss garanti.

Den är privatägd så ingen garanti utan lite grisen i säcken:) Ska dock få provköra den i vattnet men det kan ju ändå bli svårt att avgöra för en lekman att allt är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...