Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
Karljohansson

Pumparmen till min stövattenspump gick av

Rekommendera Poster

Pumparmen till min stövattenspump gick av häromdagen, se bild nedan.

1) någon med förslag på bra tillfäliig lösning här innan man lyckas beställa ny? sätta nått ovan typ? löda ihop?
2) Vad heter denna del tro? om man ska söka fram en, är dessa av någon standard generellt eller spec. för. varje pump?

 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den pumpen på bilden har ju Hjertmans en exakt likadan, men det är kanske på Erlandssons webbplats som du hittade bilden? 785 kronor kostar den, och det finns en snarlik som är litet billigare. Ett pris som då får jämföras med arbetsinsatsen att laga befintlig pump och den eventuella irritationen när sedan lagningen går sönder... 

 

Jag skulle kunna tänka mig att man spjälkar pumparmen med tvenne bitar av aluminiumprofil som passas in i fördjupningen på armens sidor. Det kan ju då vara frestande att fästa dessa med genomgående skruv, men då försvagas konstruktionen ytterligare.

Kanske kan spjälkningen kompletteras med buntband eller slangklämmor tvärsöver. Kanske inte så snyggt, men kanske funktionellt.

En annan lösning är då att ersätta den yttre delen som gått av med en bit fyrkantrör av aluminium som med värme som hjälp träcks på armens stump, sedan skall man ju ha pedalen också... 

Alltihopa är väl också utfört i någon fet plast på vilken bara ett speciallim fäster. Och limma, eller värma ihop... njae, det blir ju en del påfrestning när man trampar på pedalen.

 

Själv lagar jag gärna saker och ting och när det gäller båtens pumpar av olika slag ser jag till att köpa sådana som det finns reservdelar till.

Att laga allting har jag efter min salige far, som in absurdum skulle laga, lappa och renovera allting. Även en likadan fotpump, men den hade dålig pumpverkan då membranet var dåligt, varvid ett nytt membran tillverkades av en innerslang, tror jag. 

Det slutade iallafall med att en ny pump köptes in.

Annars ingick epoxylim, plastickpadding, glasfibernät diverse plåtbitar oftast i "syrafast" stål, och favoriten över allt annat, popnitar med popnittång i lådan med reparationsmaterial.

 

Visst skall man laga saker och ting, när det är möjligt, men för att undvika kommande irritation och vätskebrist ombord tycker jag att du skall köpa en ny pump, förr eller senare kanske ändå membranet i den befintliga pumpen lägger av och då hjälper det ju inte att du lagat pumparmen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema Screenshot_2024-08-01-16-09-29-47_de143f6599e90d2f3b7717760fb2cade.thumb.jpg.bba79a0531063101edbb1a5a42d8cfdd.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Biltema Screenshot_2024-08-01-16-09-29-47_de143f6599e90d2f3b7717760fb2cade.thumb.jpg.bba79a0531063101edbb1a5a42d8cfdd.jpg

Köpte en sådan förra året, funkar väldigt bra. Prisvärd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en gammal du kan få.

finns i göteborg i så fall

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/1/2024 at 6:46 PM, Zaphir said:

har en gammal du kan få.

finns i göteborg i så fall

det vore ju väldigt schyst om du har en över, kan ju betala för den såklart, hur vet man vilka pump som passar? eller är det storleken på intagen till pumpen från slangarna som regel väldigt standard för båtar? 

se även filmen på länken nedan för mer detaljer 

sitter väldigt otympligt till såklart, måste fixa nån skruvmejsel med bra magnet annars kommer jag ju med 100% sannolikhet tappa ned nån skruv, behöver även något för att täppa igen slangen som leder till sötvattenstanken annars kommer det ju första ut vatten när jag kopplar loss denna 

Några andra tips saker att tänka på innan jag pillar igång med detta? 

https://drive.google.com/file/d/1ioBS1_XO_Z2jCWkbesGqpXJTmJmz92Jb/view?usp=drivesdk
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

det vore ju väldigt schyst om du har en över, kan ju betala för den såklart, hur vet man vilka pump som passar? eller är det storleken på intagen till pumpen från slangarna som regel väldigt standard för båtar? 

se även filmen på länken nedan för mer detaljer 

sitter väldigt otympligt till såklart, måste fixa nån skruvmejsel med bra magnet annars kommer jag ju med 100% sannolikhet tappa ned nån skruv, behöver även något för att täppa igen slangen som leder till sötvattenstanken annars kommer det ju första ut vatten när jag kopplar loss denna 

Några andra tips saker att tänka på innan jag pillar igång med detta? 

https://drive.google.c

Tja alla är vi olika...tyckte den satt väldigt  bra till...magnet är bra om det inte är rostfritt...då funkar den inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Karljohansson:

det vore ju väldigt schyst om du har en över, kan ju betala för den såklart, hur vet man vilka pump som passar? eller är det storleken på intagen till pumpen från slangarna som regel väldigt standard för båtar? 

se även filmen på länken nedan för mer detaljer 

sitter väldigt otympligt till såklart, måste fixa nån skruvmejsel med bra magnet annars kommer jag ju med 100% sannolikhet tappa ned nån skruv, behöver även något för att täppa igen slangen som leder till sötvattenstanken annars kommer det ju första ut vatten när jag kopplar loss denna 

Några andra tips saker att tänka på innan jag pillar igång med detta? 

https://drive.google.com/file/d/1ioBS1_XO_Z2jCWkbesGqpXJTmJmz92Jb/view?usp=drivesdk
 

glöm magnet för du ska ha rostfritt.

kanske funkar med en lång hylsa med lite tuggummi i för att hålla mutter.

tror att det är standard.

hur som helst brukar det vara stängt till min lokal i morgon söndag men kan hämta hem i veckan...tror att det är samma för den såg liknande ut som min på filmen.

skicka gärna ett sms till mig på tisdag för jag ska sjösätta på måndag :)

0709 688889

hälsn

arni

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sorry..kom på att muttrarna sitter "ingjutna" om man säger.

en tejpbit håller dom på plats.

ska kolla idag efter pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

grinden var öppen idag så nu ligger pumpen i min bil i Majorna.

du får den om du vill ha den :)

kommer inte till nån nytta för mig ändå.

 

DSC_0362.JPG

Redigerad av Zaphir
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska tillägga att jag tog bort den för att jag installerade tryckvatten.

den fungerade fint och har legat i 2 år i en låda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/11/2024 at 1:50 PM, Zaphir said:

 

grinden var öppen idag så nu ligger pumpen i min bil i Majorna.

du får den om du vill ha den :)

kommer inte till nån nytta för mig ändå.

 

DSC_0362.JPG

Stort stort tack för att jag fick pumpen, har ännu inte hunnit monteras, men vill ge dig stor eloge:) Hoppas jag själv får ge tillbaka här nångång på forumet när jag blivit lite mer kompetent på båtar! 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kuriosa kan nämnas att samma sak hände mig (pumparmen gick av) - men då bytte jag till en elektrisk pump istället.

Visserligen en dyrare lösning, men jag har också ett vattenfilter så det krävs rätt högt tryck för att dricksvattnet ska rinna igenom.

Numera knäpper jag på strömmen när jag placerat vattenflaskan under kranen och några minuter senare är den full med rent vatten helt utan bismak av något slag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...