Ostmas 0 Postad 1 Augusti Min Mercury OptiMax 74 2004 har fått problem att kyla motorn vid låga varvtal, hade den inne för impellerbyte och service i vintras och felet kom efter det. Går jag på lite kyler den motorn perfekt ner till 35 grader men om jag försöker att endast gå riktigt långsamt eller på tomgång så tar det bara någon minut innan den gått upp till 75 grader och överhettningslarmet går. Jag kan sen häva överhettningen genom att gasa på igen.Jag har skvallerstråle hela tiden. Bar-mätaren visar ett tryck kring 0,15 på tomgång. Tacksam för idéer och förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 1 Augusti Kan inte din motor men symptomen liknar på problem med det som i reservdelskatalogerna kallas "poppet valve", en ventil som styr kylningen. Att byta termostat är det kanske läge för på samma gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 1 Augusti Kommer de kylvatten från det höljet där termostaten sitter ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ostmas 0 Postad 1 Augusti Inte vad jag tänkt på. Har bara sett att det kommer vid skvallerstrålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ostmas 0 Postad 1 Augusti 8 timmar sedan skrev Faderullan: Kan inte din motor men symptomen liknar på problem med det som i reservdelskatalogerna kallas "poppet valve", en ventil som styr kylningen. Att byta termostat är det kanske läge för på samma gång. Stort tack! Känns vettigt när jag läser på mer. Min båtreparatör bytte termostat i ett försök att lösa problemet men det hjälpte inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Augusti 11 timmar sedan skrev Faderullan: Kan inte din motor men symptomen liknar på problem med det som i reservdelskatalogerna kallas "poppet valve", en ventil som styr kylningen. Att byta termostat är det kanske läge för på samma gång. Det är egentligen tvärt om. Poppetventilen är tryckstyrd och tar hand om kylningen på höga varv via en vattenkanal som kopplar förbi termostaten (en bypass). På låga varv är poppeten stängd och skall termostaten ensam klara jobbet att kyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser